سینمای قدسی/ 5

اصحاب سینمای ایران باید وارد میدان شوند

سینماگران ایران باید روحیه خودباروی را در جوانان تقویت کنند تا کشور پیشرفت کند، مقام معظم رهبری با توجه دادن هنرمندان بر این نکته تاکید دارند که سینما کلید پیشرفت کشور است.
کد خبر: ۳۲۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 04January 2019

اصحاب سینمای ایران باید وارد میدان شوندگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ در نوشتار «سینمای قدسی» آرا و نظرات مقام معظم رهبری مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است که به بخش‌های مختلفی چون «سینما و رسالت سینماگر»، «سینما دینی»، «سینما و روشنفکری»، «سینما و استعمار»، «سینما و انقلاب»، «سینمای دفاع مقدس»، «فرم و محتوی»، «سینما و آسیب‌ها » و «سینما و مدیریت» تقسیم می‌شود.

در بخش‌های قبل در بحث «سینما و رسالت سینماگر» و به «مساله صیانت از هنر و هنرمند»، «هنر متعهد» و «مسئولیت هنرمند» مورد بررسی قرار گرفت. در پنجمین بخش از این نوشتار به «رسالت سینما و ایجاد روحیه خود باوری» پرداخته می‌شود که در ادامه می‌خوانید:

شأن سینما روشنگری و هدایت است

در طول سال‌های متمادی بخصوص از زمان قاجار و همه دوره حکومت رژیم پهلوی حس بیگانه پرستی در ملت ایران نهادینه شده بود. در اوایل دی ماه سال 1329 نخست‌وزیر وقت تعدادی از نمایندگان را به جلسه خصوصی دعوت می‌کند. رزم‌آرا در این جلسه خطاب به اعضای حاضر در جلسه می‌گوید:

«ما لیاقت لولهنگ‌سازی (آفتابه گلی) هم نداریم. 50 سال است که آن را می‌سازیم ولی ترقی نکرده‌ایم ما چطور می‌توانیم خودمان صنعت نفت‌مان را اداره کنیم؟ اگر این کارهای عوام‌فریبانه ادامه پیدا کند من ناچار می‌شوم که مسجد شاه را توی سر کاشانی و مجلس را توی سر اقلیت خراب کنم.»

این یک نمونه از عمال پهلوی دوم است که نه تنها خود را وابسته قدرت غرب می‌داند که در خود حتی لیقات آفتابه سازی را هم نمی‌بیند. رزم آرا این بی‌لیاقتی را نه به خود که به همه ملت ایران تعمیم می‌دهد. ابزارهای فرهنگی شاه مخلوع نیز حتی اگر در این مسیر حرکت نمی‌کردند، نسبت به ایجاد خودباوری مشی سکوت و بی‌تفاوتی در پیش می‌گرفتند.

تنها کسی که در مقابل این تفکر مخرب با تمام وجود ایستاد، حضرت امام خمینی (ره) بود. ایشان با اتکای به قدرت نجات بخش و احیاگر اسلام و دمیدن روحیه باور و امید در ملت ایران آنها را بیدار کرد. امام خمینی (ره) معتقد بود فارغ از مسلمان و مسیحی و یهودی و زرتشتی بودن ایرانیان، باید توانایی بالقوه آنها بالفعل شود. ایرانی باید برای ایرانی تصمیم بگیرد و ایران را باید ایرانی بسازد.

تقویت «ایمان به خود» مهمترین هدفی بود که امام خمینی (ره) دنبال می‌کرد. اگر می‌بینیم بزرگترین موانع و محدودیت‌هایی که مزدوران شاه برای بنیان گذار انقلاب ایجاد کردند به خاطر به خطر افتادن منافع دولت‌های غرب و شرق بود. یعنی ابرقدرت‌هایی که ایران را ملک بی‌صاحبی می‌دانستند که باید چپاولش کرد.

بعد از پیروزی انقلاب و تثبیت حکومت اسلامی که بعد از 14 قرن محقق شد، سیاست تحریم و ترور و جنگ علیه ایران اسلامی شکل گرفت تا به ایرانیان ثابت شود که آنها بدون حضور ابرقدرت‌ها چیزی نیستند. اما باور قاطبه مردم به رهنمودهای امام خمینی (ره) و خلف ایشان، مقام معظم رهبری این سیاست را محکوم به شکست کرد. متاسفانه برخی در گوشه کنار همان راهی را می‌روند که امثال رزم آراها رفته‌اند و با حقارت و ذلت تمام چشم امید به دولت‌های جاه طلب شرق و غرب دوخته‌اند.

رهبر معظم انقلاب از آنجایی که مهترین اقدام در حفظ اقتدار نظام اسلامی را حرکت‌های فرهنگی می‌دانند، سینما را مهمترین عامل در ایجاد حس امید و ایمان و خودباوری و پیش‌رفت کشور می‌دانند.

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون در تاریخ 1385/03/23 به موارد مهمی اشاره دارند که عمل به آنها و بازنمایی این نکات در قالب فیلم و سریال می‌تواند نتایج پر باری به همراه داشته باشد.

ایشان در این دیدار فرمودند:

«این کشور مى‌خواهد پیش برود، مى‌خواهد حرکت بکند؛ [خبرهایی] که در زمینه‌ى فناورى هسته‌اى و پیشرفت‌هاى علمى مى‌شنوید، این‌ها فقط بخشى از چیزى است که در کشور اتفاق افتاده. بحمداللَّه جوان و استعداد هم که زیاد داریم، ما احتیاج داریم به امید، به شوق، به کار، به اعتماد به نفس، به کم کردن تکیه‌ى بر بیگانگان، به جوشیدن از درون، به استخراج گنجینه‌هایى که در میراث فرهنگى ما هست. این جوان اگر بخواهد این‌طور تربیت شود، به حضور شما [هنرمندان] در صحنه احتیاج دارد؛ یعنى شما باید وارد میدان بشوید تا این اتفاق بیفتد.»

توجه به دست‌آوردهای ایران اسلامی متعلق به آحاد ملت ایران است و متعلق به حزب و دسته و گروه خاصی نیست. متاسفانه بخشی از این توانمندی‌ها قربانی سلایق حزبی شده و نه تنها ضریب داده نمی‌شود که تخریب و تخطئه و تمسخر نیز می‌شود. شاید این وسعت تخریب زیاد نباشد اما برای ایران اسلامی ما تراژدی تاثرآوری است که اصلا نباید ایجاد شود.

شهید «حسن طهرانی مقدم» که حتی دشمنان ایران را به تحیر واداشته است و از وی به پدر موشکی ایران یاد می‌کنیم، بدون تعارف در فضای فرهنگی ما بخصوص سینما مهجور و گمنام است. در آن سوی مرزها برای بزرگداشت دانشمندان دست چندم خود کار مهمی هم نکرده‌اند. فیلم‌های متعددی ساخته و روانه پرده سینما می‌کنند. حتی در پاره‌ای مواقع اقدام نخبه سازی می‌کنند و با فریب جلوه‌های رسانه‌ای آن را به مردم جهان عرضه و باور پذیر می‌کنند. در حالی که جز چند مستند محدود تلویزیونی برای حسن طهرانی مقدم کاری صورت نگرفته است.

ممکن است در بحث نوشتن مقاله و کتاب کارهایی شده باشد اما دیدن زندگی حرفه‌ای طهرانی مقدم بر پرده سینما روحیه حرکت را در نسل جوان تهییج می‌کند. خوشبختانه شمار دانشمندانی که در دامن ایران اسلامی تربیت شده‌اند چندان زیاد است که سینماگر ایرانی نیازی به نخبه سازی ندارد. تنها به اندکی همت نیاز است تا این بزرگان به نسل جوان شناسانده شود.

رهبر انقلاب در ادامه می‌فرمایند: «من مى‌گویم الان کلید دست شماست. من شأن سینما را این مى‌دانم. من مى‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادى دست شماست؛ شما مى‌توانید این نسل را یک نسل پیش‌رونده، امیدوار، پرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌هاى اسلامى و ملى خود بار بیاورید؛ و همین‌طور مى‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده‌ى افتخارات گذشته و زیر سؤال برنده‌ى افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.»

مصداق این بیانات رهبری در سینمای ایران چنان زیاد است که سیاهه‌ای طولانی را ایجاد خود کرد. در سینمای ایران یا نسبت به دستاوردهای انقلاب سخنی به میان نمی‌آید یا آن را به شکل ناصوابی بیان می‌کنند و حتی بدون در نظر گرفتن این پیشرفت‌ها با سیاه نمایی و سیاه انگاری‌ها تصویری می‌سازند که روح ناامیدی را در جوان دمیده و توان حرکت برای پیشرفت را از او می‌گیرد.

اگر رهبر انقلاب سینما را عامل پیش برنده می‌دانند به خاطر قدرت جادویی تصویر است که می‌تواند در ذهن مخاطب بخصوص جوانان تاثیر عمیقی بگذارد. حالا اگر سینماگر ایرانی با ایمان به قدرت تصویر با بی‌تفاوتی به راهی می‌رود که جوان ایرانی را به بیگانگان وابسته کند و سرزمین آنها را آرمانشهر موعود تصور کند، بداند که پیش از افراد مغرضی این راه را رفته‌اند و به جایی نرسیده‌اند. چرا که ایران اسلامی در کنار اقتدار نظامی اقتدار فرهنگی دارد و هنرمندان متعددی در این حوزه مشغول خلق اثر هستند و در ذهن مخاطب ماناترند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار