دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«بهانه‌ جدید» آمریکایی‌ها برای حضور مجدد در دمشق/ ترامپ حق ندارد در مورد «بازسازی» سوریه نظر بدهد

گویا آمریکایی‌ها بعد از شکست خود در سوریه خواب جدیدی برای حضور مجدد در این کشور دیده‌اند؛ چرا که ترامپ از موافقت عربستان با تامین بودجه لازم برای بازسازی سوریه خبر می‌دهد.
کد خبر: ۳۲۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 05January 2019

دشمن دیروز در فکر بازسازی امروز سوریهبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، سوریه هفت سال با بحرانی که کشور‌های غربی برای آن تدارک دیده بودند، دست و پنجه نرم کرد تا اینکه توانست کشورش را تا حدودی از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کند؛ بحرانی که طبق گزارش تحلیلگران بین‌المللی 150 میلیارد دلار هزینه برای سوریه در پی داشته است.

تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق که آمار دقیقی از تعداد آن‌ها تاکنون به صورت رسمی منتشر نشده است، تلاش می‌کردند آرزوی دیرینه و دست‌نیافتنی رژیم صهیونیستی مبنی بر همسایگی با جمهوری اسلامی ایران را محقق کنند؛ ایرانی که یکی از کشورهای تاثیرگذار در محور مقاومت محسوب می‌شود، اما شکست تروریست‌ها نقشه شوم صهیونیست‌ها را خنثی کرد. غربی‌ها و آمریکایی‌ها که با ایجاد بحران در منطقه به دنبال تامین امنیت رژیم صهیونیستی بودند، با دیدن شکست این تروریست‌ها با وجود حمایت‌های همه‌جانبه، مجبور به عقب‌نشینی شدند. 

تصمیم جنجالی ترامپ در آستانه سال نو میلادی مبنی بر خروج نظامیان آمریکا از سوریه هم‌پیمانان اصلی این کشور یعنی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را با بحران مواجه ساخت؛ خروجی که موجب کاهش و زیر سوال رفتن اقتدار پوشالی این رژیم‌ها شد. اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دست از سر این منطقه برنخواهند داشت. پس از خروج احتمالی نظامیان آمریکایی از سوریه، بحث بازسازی سوریه پیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

برخی از تحلیلگران مسائل بین‌الملل بر این باور هستند که خروج نظامیان آمریکا از سوریه نشان دهنده شکست راهبرد‌های ترامپ در سوریه بوده است؛ برخی دیگر معتقدند که این خروج هدیه گرانقدر ترامپ در آستانه سال نو به روسیه و ایران بوده است.

در واقع می‌توان گفت، ترامپ به این نتیجه رسیده است که آمریکا در آینده سوریه هیچ نقشی ندارد و سوریه به محلی برای از حیف و میل کردن دلار‌های ملت آمریکا و افزایش بدهی برای دولت این کشور تبدیل شده است؛ لذا تصمیم به خروج از این سوریه گرفت و در توییتی نوشت: «عربستان با تامین بودجه لازم برای بازسازی سوریه به جای آمریکا موافقت کرده است. خیلی خوب است که کشور‌های خیلی ثروتمند در همسایگی سوریه به جای آنکه کشوری بزرگ (در اشاره به آمریکا) در ۵۰۰۰ مایلی کار بازسازی را انجام دهند و این ماموریت را برعهده بگیرند؛ تشکر عربستان.»

ترامپ در حقیقت سعی کرده است تا با این اقدام پای عربستان سعودی را به سوریه باز کند تا از این طریق عربستان در آینده سیاسی سوریه نقش داشته باشد.

در همین رابطه جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس پیرامون همین موضوع گفت: بازسازی سوریه امری است که مربوط به مردم و دولت سوریه است و این بازسازی باید بوسیله مردم سوریه صورت بگیرد؛ البته کسانی که در تخریب سوریه نقش داشتند و به گروهک‌های تروریستی کمک کردند و این بحران را بوجود آوردند باید به سوریه غرامت پرداخت بکنند و از محل دریافت غرامت‌ها بازسازی‌های سوریه انجام گیرد.

وی در ادامه افزود: این‌که آمریکا خودش تصمیم بگیرد و بگوید که ما می‌خواهیم سوریه را بازسازی کنیم یا اینکه کشوری دیگر را مأمور این کار می‌کنیم؛ این موارد، خلاف مقررات بین‌المللی است و به نوعی مداخله در امور کشور‌ها محسوب می‌شود؛ در واقع این سخنان بسیار بی‌منطق است و سخنان ترامپ نشان دهنده نقض حکومیت کشورهاست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره تعطیلی دولت آمریکا در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: ترامپ در بحث بودجه، برای کشیدن دیوار در کنار مرز‌های مکزیک در داخل آمریکا با مشکلات بسیاری روبه‌روست و حتی اجازه ندارد در امور داخلی مکزیکی که در همسایگی کشورش واقع شده است، دخالت بکند. چگونه رئیس جمهور آمریکا قادر خواهد بود که در موضوع بازسازی سوریه نظر بدهد و یا ترتیباتی را صورت دهد.

قنادباشی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ترامپ به نوعی از بیماری روانی مبتلا شده است و حتی اظهارات اخیرش گواه این ادعا است. ناشیانه‌ترین اظهارنظر در دنیای سیاست این است که آمریکا، بازسازی سوریه را به عربستان محول کند. حتی اطرافیان ترامپ به این نتیجه رسیده‌اند که وی از لحاظ فکری و روانی دچار پریشانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان ملل باید خساراتی که سوریه از قبل مداخله آمریکایی‌ها و کشور‌های غربی داشتند را متقبل بشوند. خود آمریکایی‌ها برای تخریب سوریه بودجه رسمی برای گروه‌های معارض سوری تخصیص داده بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جان کری و کلینتون در زمانی که در بر مسند قدرت بودند؛ رسما صد‌ها میلیون دلار کمک‌های رسمی به معارضان سوری انجام دادند تا سوریه را ویران بکنند؛ لذا آن‌ها باید خسارت این تخریب‌ها را پرداخت بکنند. سوریه باید شکایتی را در سازمان ملل و دادگاه‌های بین‌المللی مطرح بکند که کشور سوریه مورد ویرانی قرار گرفته است و از محل غرامت‌ها این بحران بوجود آمده را از بین ببرد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار