روایت «واشنگتن پست» از یک گروه تروریستی که توسط ابوظبی حمایت می‌شود

جنگ‌سالار یمنی موسوم به "ابو العباس" اذعان می‌کند که همچنان میلیون‌ها دلار تسلیحات و کمک مالی برای شبه‌نظامیانش از امارات دریافت می‌کند. این اقدام موجب تضعیف اهداف ضد ترورریسم آمریکا در یمن می‌شود.
کد خبر: ۳۲۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴ - 03January 2019

روایت به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس  به نقل از ایسنا، دولت ترامپ سال ۲۰۱۷ تحریم‌هایی را علیه یک افراطی بانفوذ یمنی طرح کرد؛ کسی که "مربی نظامی سرشناس" و "حامی مالی القاعده" بوده و زمانی برای داعش کار کرده و نیروهای آن را تامین کرده است. اما ابو العباس فراری نیست، پنهان هم نشده است.

ابو العباس، به اذعان خودش، همچنان میلیون‌ها دلار تسلیحات و کمک مالی برای شبه‌نظامیانش از امارات، یکی از نزدیکترین متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا دریافت می‌کند که همین موجب تضعیف اهداف ضد ترورریسم آمریکا در یمن می‌شود.

امارات در کنار عربستان در ائتلافی منطقه‌ای در یمن جنگی به راه انداخته‌اند و به رغم بحران انسانی وخیم آنجا این رویه ادامه دارد. اصلی‌ترین هدف ائتلاف مذکور شکست حوثی‌ها و احیای دولت عزل ‌شده است. به گفته یکی از دستیاران ارشد عباس و تصاویری که در اینترنت موجود است، ایالات متحده با کمک لجستیکی و اطلاعاتی و فروش میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات شامل خودروهای زرهی که در نهایت به دست ابو العباس افتاده است، آنها را پشتیبانی می‌کند.

ابو العباس ماه گذشته در مصاحبه‌ای در خانه‌ مملو از محافظش در عدن تاکید کرد: این ائتلاف هنوز از من حمایت می‌کند. اگر واقعا من یک تروریست باشم، آنها مرا برای بازجویی می‌بردند.

این ائتلاف تا جایی که به تقویت شبه‌نظامیان مظنون مرتبط است، علیه تلاش‌های آمریکا برای خنثی‌سازی تهدیدات در جنوب یمن کار می‌کند؛ جایی که دولت ترامپ یک جنگ جداگانه علیه القاعده شاخه یمن و شاخه داعش در جریان دارد. گروه‌های وابسته القاعده بارها ایالات متحده را هدف قرار داده است و مقام‌های آمریکایی آن را خطرناک‌ترین شاخه این شبکه تروریستی می‌دانند.

مورد ابوالعباس، وجود ائتلاف‌های بزدلانه‌ و هم‌پیمان‌های عجیب و غریبی را برجسته می‌کند که در جنگ چهار ساله یمن از هر طرف نفوذ می‌کنند. جدایی‌طلبان در کنار حامیان یک یمن متحد می‌جنگند. سوسیالیست‌ها در همان اردوگاه اسلامگرایان هستند که خودشان در لایه‌های مختلف ایدئولوژیک قرار می‌گیرند.

این اختلاف‌ها به طور فزاینده‌ای باعث تشدید رقابت‌های قبیله‌ای، جاه‌طلبی‌های سیاسی و تلاش برای نفوذ می‌شود. در چنین زمینه درهم و برهمی، اولویت‌های اصلی جنگ علیه شبه‌نظامیان اغلب با اولویت‌های جنگ آمریکا علیه افراط‌گرایان اسلامگرا متضاد است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به اقدام ائتلاف مذکور برای مسلح کردن و تامین مالی ابوالعباس می‌گوید: از این گزارش‌ها مطلع بوده و منتظر دریافت اطلاعات بیشتر هستیم. نام او آنطور که در لیست تحریم‌های آمریکا ذکر شده است، عادل عبده فاری عثمان الذهبانی است.

دولت امارات یا ائتلاف مستقر در ریاض درباره این گزارش اظهارنظری نکرده‌اند. تسلیحات آمریکایی فروخته شده به این ائتلاف هزاران غیرنظامی یمنی را کشته و مجروح کرده است. این تلفات و خطر وقوع قحطی، موجب شد تا سنای آمریکا اخیرا قطعنامه برای پایان حمایت ارتش آمریکا از این ائتلاف تصویب شود. سنای آمریکا همچنین ولیعهد سعودی را عامل قتل ماه اکتبر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی دانست و همین قتل موجب شد تا تحقیقات بیشتری درباره اقدامات این شاهزاده سعودی در جنگ یمن انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار