بخش اول/ «براتلو» در گفت‌وگوی تفصیلی چهل سالگی انقلاب با دفاع پرس:

برخی تصمیم گیران اجازه ورود روحیه جهادی را نمی‌دهند/ دانشگاه امام در دفاع مقدس هنوز نیرو تربیت می‌کند

رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت گفت: در عرصه‌های تصمیم گیری برخی اجازه نمی‌دهند روحیه جهادی وارد شود، عده تکنوکرات که نگاهشان به غرب و خارج است، اعتقاد دارند ما نمی‌توانیم از پله‌های موفقیت بالاتر برویم.
کد خبر: ۳۲۶۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰ - 06January 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: امسال ایران اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردمی خود را در حالی جشن می‌گیرد که در طول این سال ها کشور شاهد حوادث و اتفاقات بی شماری بوده، اتفاقاتی که گاه حرکت انقلاب اسلامی را سرعت بخشیده و گاه کند کرده و آن را در فراز و فرود قرار داده است. خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی سلسله گفت‌وگوهایی را با افراد شاخص عرصه های مختلف انجام داده است که در ادامه بخش نخست مصاحبه خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس را با «صفرعلی براتلو» رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت می خوانید. براتلو از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که پیش از این مسئولیت معاونت امنیتی استانداری تهران را عهده داربود.

هنر امام میدان دادن به جوانان بود/ پرورش نسل خداجوی بزرگترین دستاورد انقلاب است

دفاع پرس: از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی نهادینه کردن فرهنگ جدیدی با عنوان فرهنگ حماسه و جهاد بود، فرهنگی که ما آن را در انقلاب اسلامی و به دنبال آن در دفاع مقدس پررنگ تر و ثمربخش تر دیدیم، از دیدگاه شما چطور امام خمینی و انقلاب اسلامی توانست این فرهنگ را در بین مردم تقویت کند و چگونه این فرهنگ در طول 40 سال بروز و ظهور کرد؟

براتلو: امام با روحیه شجاعت و استکبار ستیزی به مردم ما هویت و خودباوری داد و شعار «ما می توانیم» را در وجود مردم زنده کرد. انقلاب اسلامی در اولین اقدام خود منافع استکبار شرق و غرب را به خطر انداخت و در حیات آن ها تردید ایجاد کرد از این رو شرق و غرب با تمام توان متحد شدند و به میدان آمدند و در جهت سرنگونی انقلاب اسلامی جنگی را بر ما تحمیل کردند. هنر امام این بود که به جوانان دانشجو و دانش آموز میدان داد و عرصه را به آن ها سپرد، یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی همین پرورش انسان های خداجوی بود که پرورش یافته مکتب امام خمینی (ره) بودند.

شهید فهمیده‌ها پرورش یافته مکتب امام بودند که موتور جنگی صدام را متوقف کردند

امام راحل فرمود: «دفاع مقدس یک دانشگاه است.» جوانان در این دانشگاه هم خود تربیت شدند هم دیگران را تربیت کردند و اگر ما این نیروی ارزشی با این روحیه جهادی را نداشتیم هیچ گاه در جنگ موفق نمی شدیم چرا که تجهیزات و تسلیحات ما قابل مقایسه با دشمن نبود، حتی از نظر کمی هم قابل مقایسه با دشمن نبودیم، قاعده کلاسیک جنگ این بود: (تانک در مقابل تانک) آن هم ۳ تانک خودی درمقابل یک تانک دشمن اما بچه های رزمنده قواعد جنگ را به هم زدند، حرف تازه و نویی در تئوری نبرد آوردند. امام کاری کرد که فردی چون شهید فهمیده ظهور کرد. ما در دفاع مقدس 300 شهید هم سن و سال شهید فهمیده داریم. شهید فهمیده در محاسبات ما هم نبود چه برسد به دشمن، شهید فهمیده ها قاچاقی به میدان جنگ رفتند، ما و ضوابط ما اجازه نمی داد این افراد در جبهه باشند خود ماهم باورمان نبود چقدر می توانند موثر باشند لذا می بینیم موتور جنگی صدام را شهید فهمیده در جنگ متوقف می کند.

در این بحث هم صرفا انفجار یک تانک مطرح نبود، او یک تانک را منفجر کرد ولی یک فرهنگ را گسترش داد، بعدا دیدیم که با این فرهنگ ما در لبنان موفق شدیم و روحیه جهادی در کشورهای اسلامی رقم خورد، امام هم از فهمیده به عنوان رهبر نام برد. امام تربیت کننده و در واقع رئیس دانشگاه دفاع مقدس بود.

امام با یک جمله محاسبات را بهم ریخت/ دانشگاه امام در دفاع مقدس هنوز نیرو تربیت می کند

زمانی که با آن وضعیت در اوج ناباوری خرمشهر را فتح کردیم، امام تنها یک جمله گفت که «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، حرفش هم این بود که به دنبال فاتح خرمشهر نباشید و تنها با گفتن این جمله تمام محاسبات را بهم ریخت، اگر این اتفاق در جای دیگری، در کشور دیگری می افتاد فرماندهان آن ها چه می کردند؟ چقدر تقدیر و نشان داده می شد، اما در ایران شهر آزاد شد، تعداد زیادی اسیر گرفته شد و رزمندگان کار صدام را تمام کردند، ولی امام فرمود خدا شهر را آزاد کرد. امام می خواست بگوید که اگر فردا هم عملیات موفقیت آمیزی صورت گرفت تشویق در کار نیست، همه برای خدا به جبهه می روند، اگر تا به امروز هم برای غیر خدا آمده اید بروید، در حقیقت حرکت امام حرکتی برگرفته از قرآن بود.

انسان هایی مثل شهید کاظمی در مکتب امام تربیت می شوند همین کاظمی الگویی برای شهید حججی می شود. مردم چنان استقبالی از شهید حججی که یک ستوان بود کردند که چندین برابر باشکوه تر از مراسم شهید کاظمی شد. این مسیر هم همچنان ادامه دارد، از زبان شهید همدانی شنیدم که می گفت ما مردم سوریه را به عنوان بسیجی داوطلب تربیت کردیم و با وجود نداشتن امکانات و پشتیبانی مقاومتی بی نظیر کردند. این دانشگاهی که امام در دفاع مقدس احداث کرد هنوز نیرو تربیت می کند.

فرهنگ جهادی منافع عده‌ای را به خطر انداخته/ به الگوی دفاع مقدس باور داشته باشیم، پیروزیم

دفاع پرس: برخی از بازماندگان رژیم سابق مطرح کرده بودند که شهدای بزرگی که از حماسه سازان دفاع مقدس هستند پرورش یافته دوران پهلوی بودند، در واقع می خواستند بگویند دوران پهلوی چنین افرادی را پرورش داد.

براتلو: این شهدا اگرچه در دانشگاه های امریکایی دوره و تخصص دیدند ولی خلق و خوی آن ها را نگرفتند و تربیت یافته آن ها نبودند. امام آنها را مجذوب خود کرد. یکسری از نیروهای متخصص و متعهدی که از دوران طاغوت به جمع رزمندگان دفاع مقدس پیوستند مثل شهید صیاد شیرازی، شهید بابایی، شهید شیرودی یا کلاهدوز تربیت یافته مکتب امام (ره) بودند.

یک بار از آقای رفیق دوست خواستم خاطره نابی بگوید که تا به حال کسی نشنیده باشد. گفت: «من در شورای سپاه بودم که روزی حاج احمد آقا با من تماس گرفت و گفت از کسانی که از بین خودتان یا مدنظرتان است یک نفر را به عنوان فرمانده سپاه معرفی کنید. من پیام را گرفتم و بدون اینکه به شورا اطلاع دهم به سنندج نزد شهید بروجردی رفتم، تا ساعت 2 شب با او بحث می کردم که فرماندهی سپاه را قبول کند اما زیر بار نرفت و گفت نمی توانم. خیلی ناامید به تهران برگشتم، 2 نفر کاندید داشتیم، که یکی از آن ها شهید کلاهدوز بود. شهید کلاهدوز خود عضو شورا بود و اصرار کرد من را معرفی نکنید اما کسی گوش نکرد، وقت رای گیری از هر هفت نفر شش نفر به او رای دادند و آن یک نفری که رای نداد خودش بود.

فردا صبح بعد از نماز صبح شهید کلاهدوز به منزل ما آمد. قرآنی آورده بود و قسم می خورد به خاطر این قرآن من را قبول نکن. گفتم چرا؟ گفت آخر من یک نیروی گاردی هستم و به عنوان یک گارد شاهنشاهی سابق شناخته می شوم، بد است امام انقلاب کرد حالا من را فرمانده بگذارید. او را در آغوش گرفتم و بوسیدم، به ذهنم آمد که ما اصلا به این موضوع فکر نکرده بودیم.» انسان می تواند چنین بزرگ و وارسته و الهی باشد، شاید من اگر بودم 50 دلیل می آوردم که مناسب این فرماندهی هستم.

امام (ره) با یک نگاه این آدم ها را زیر و رو کرد، کار امام (ره) عادی نبود، برای برخی فهمیدن این موضوع سخت است که افرادی از قبیل شهید کلاهدوز هم طراز افراد شاهنشاهی نبودند. خیلی از این شهدا می توانستند زمان جنگ در ایران نمانند اما با روحیه جهادی، نه با آن روحیه نظامی آموزش دیده در غرب، ماندند و کار کردند. در اثر انقلاب آن روحیه معنوی امام (ره) در آن ها دمیده شد.

برخی در عرصه تصمیم گیری اجازه ورود روحیه جهادی را نمی‌دهند/ روحیه جهادی از ایران به کشورهای منطقه رفت

دفاع پرس: برخی تلاش دارند این فرهنگ را از نظام ما حذف کنند، چه ضرورتی دارد امروز فرهنگ حماسه و جهاد برای ادامه راه انقلاب اسلامی بماند؟

براتلو: این روحیه ایثار و از خودگذشتگی که مفهومش این است، از خودم و از خانواده ام می گذرم و هزاران کیلومتر به نقطه صفر مرزی می رسم که مردم در آسایش و آرامش باشند، منافع را نادیده می گیرد. من کارگر بودم و حقوقم 2 برابر حقوق سپاه بود، چهار هزار تومان حقوق می گرفتم که در سپاه به 2 هزار تومان رسید، آن جا آرامش و آسایش بود و زمان کاری داشتم، اوستا کار هم بودم ولی وقتی جنگ شد به سپاه آمدم. در ظاهر ضرر کردم و 2 هزار تومن از حقوقم کم شد ولی الان وقتی به هم طرازهایم نگاه می کنم می بینم عقب تر نیستم.

امروز به این روحیه، روحیه جهادی می گوییم، روحیه ای که می گوید خودمان را نبینیم و گرفتاری مردم را ببینیم. این فرهنگ که به مردم توجه کنیم و مشکلات را حل کنیم همیشه خواستگار و خریدار دارد. این روحیه جهادی پس از دفاع مقدس در صنایع دفاعی و در صنایع موشکی ما خود را نشان داد و امروز می توانیم پیشرفت های آن را ببینیم که به واسطه موشک های نقطه زن ما جزو 4 کشور برتر دنیا هستیم. اجازه ندادند این روحیه و تفکر در خودرو وارد شود و وضعیت خودرو را می بینیم. قبل از انقلاب پیکان داشتیم الان پژو داریم، قبل انقلاب خمپاره داشتیم الان موشک داریم و همه آن را خودمان تولید کردیم. اگر در عرصه های مختلف کشور این فرهنگ وارد شود دیگر اختلاس، کم کاری و پایین آمدن راندمان کاری وجود ندارد.

در عرصه های تصمیم گیری برخی اجازه نمی دهند این روحیه وارد شود. بعد از جنگ بچه هایی که کار بلد بودند را کنار گذاشتند و نگذاشتند این روحیه وارد صنعت و عرصه های دیگر ما بشود وگرنه امروز در کشاورزی باید همه چیز صادر می کردیم اما یک عده آدم تکنوکرات که این تفکر را قبول ندارند و نگاهشان به غرب و خارج است، اعتقاد دارند ما نمی توانیم از این پله بالاتر برویم و متاسفانه در راس تصمیم گیری ها قرار گرفتند، این است که الان مشکل داریم و مردم از عملکرد ما ناراضی هستند. از نظر دفاعی، نظامی و امنیتی با وجودی که توطئه ها بیشتر شده اما مردم رضایت دارند. خبرنگاری مصری گفته بود گرگ ها در اطراف مرزها زوزه می کشند ولی ایران کشتی امنی است چرا که نیروهای ما در همه جا حضور دارند. این پیشرفت نتیجه، علم، آگاهی و تخصص است.

ما این روحیه را به یمن بردیم و یمن مقابل عربستان، آمریکا و اسرائیل پیروز شد. این روحیه را در لبنان بردیم پیروز شدند، از خانم مسیحی لبنانی سوال کردند چرا به حزب الله رای دادی، گفت: این ها از ما دفاع مقدس می کنند، این روحیه دفاع مقدس است که در لبنان و عراق جواب داد، ولی در کشور ما استفاده نمی شود.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار