یادداشت/ سیروس فتح‌اله‌

محل نزاع سوری‌ها و اسرائیلی‌ها در آینده

سلطه‌جویی رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان در آینده نه‌چندان دور به محل نزاع سوری‌ها و اسرائیلی تبدیل خواهد شد که در نهایت اسرائیلی‌ها مجبور خواهند شد از این مناطق عقب‌نشینی کنند و آن‌را به صاحبان اصلی خود تحویل دهند.
کد خبر: ۳۲۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ - 06January 2019

محل نزاع سوری‌ها و اسرائیلی‌ها در آیندهگروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله؛ بلندی‌های جولان در جنوب غربی سوریه در استان قُنیطره واقع شده است که با توجه به اهمیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک از ابتدای اشغال فلسطین، مورد توجه رژیم صهیونیستی بوده است. علاوه بر این چون این بلندی‌ها در میان کشورهای «لبنان»، «اردن»، «سوریه» و «فلسطین» قرار گرفته و بر «دمشق»، «بیروت»، «تل‌آویو» و «امان» نیز اشراف دارد، اسرائیل را بر آن داشته است که در حفظ این مناطق و تسلط کامل بر آن از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکند.

رژیم صهیونیستی بعد از اینکه در سال 1967 بخشی از این بلندی‌ها را به تصرف خود درآورد، پای خود را فراتر گذاشت و طی یک اقدامی سلطه‌جویانه در سال 1982 این مناطق را به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد؛ اما مورد تایید سازمان ملل قرار نگرفت. اخیرا نیز صهیونیست‌ها از بحران داخلی سوریه سوء استفاده کرده و دست به اقداماتی زدند که با واکنش شدید‌اللحن سوری‌ها و مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت.

پیش‌نویس «قطعنامه جولان» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آراء به تصویب رسید که این قطعنامه بر حاکمیت سوریه بر منطقه جولان اشغالی صحه گذاشت و همه اقدامات رژیم صهیونیستی در این منطقه را «باطل و بی‌اعتبار» دانست.

گفتنی است، 151 کشور با پیش‌نویس این قطعنامه موافقت و تنها آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالفت کردند. علاوه بر این ۱۴ کشور نیز رای ممتنع دادند.

«بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در تشریح پیش‌نویس این قطعنامه گفت: «اتفاق آرای اعضای مجمع عمومی در حمایت از پیش‌نویس قطعنامه‌ جولان حامل این پیام آشکار برای رژیم صهیونیستی است که اشغال جولان قابل پذیرش نیست و به منزله نقض منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی است. ساکنان جولان اشغالی سوریه تمام تلاش‌های اشغالگران برای یهودی سازی این منطقه را ناکام گذاشتند که آخرین آن‌ها برگزاری انتخابات شوراهای محلی بود. رای منفی آمریکا به پیش‌نویس این قطعنامه که از رای موافق اکثر کشورهای عضو برخوردار بود، این پیام آشکار را به جهانیان رساند که نقشی که واشنگتن مدعی آن است و خود را ناظر بر روند برقراری صلح در خاورمیانه می‌داند، پایان یافته است. جولان جزو خاک سوریه است و ما آن را چه با صلح و چه با جنگ پس خواهیم گرفت.»

اما زیاده‌خواهی و سلطه‌جویی‌های بی‌حد و اندازه اسرائیلی‌ها و اظهارات شاذ برخی از مقامات این رژیم جعلی مبنی بر حفظ اشغال بلندی‌های جولان پایان ندارد.

سوریه از سال 2011 درگیر بحرانی است که غربی‌ها و ایادی منطقه‌ای آن‌‌ها برای این کشور به ارمغان آورده‌اند و صرفا هدف از ایجاد این بحران تضعیف و تجزیه سوریه است تا خیلی راحت سیاست‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های سلطه‌جویانه غربی‌ها در منطقه عملیاتی شود.

بر همین اساس غربی‌ها و برخی از دولت‌های مرتجع عربی با حمایت از تروریست‌های تکفیری و آشوبگران به ناآرامی‌های سوریه در سال 2011 دامن ‌زدند تا علاوه بر اینکه مسیر تجزیه سوریه را تسهیل ببخشند، در کنار آن امنیت پوشالی رژیم صهیونیستی را نیز تامین کنند؛ اما بعد از گذشت بیش از هفت سال از شروع بحران سوریه نه‌تنها این کشور تجزیه نشد، بلکه امنیت رژیم صهیونیستی نیز در معرض خطر قرار گرفت.

واقعیت امر این است که نظام و ملت سوریه به لطف متحدانش اعم از روس‌ها، مستشاران ایرانی و نیروهای مقاومت از مرحله حفظ حاکمیت عبور کرده و به مرحله بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی و تثبیت آن رسیده‌اند. عملیات‌های پاکسازی جنوب سوریه (قنیطره، درعا و سویداء) از لوث تروریست‌ها که به شدت از طرف صهیونیست‌ها حمایت و مجروحانشان در بیمارستان‌های آن‌ها درمان می‌شدند، حدود 5 ماه پیش صورت گرفت؛ این درحالی بود که آمریکایی‌ها و غربی سعی می‌کردند که این مناطق به هیچ عنوان از لوث تروریست‌ها پاکسازی نشود و محل جولانگاه تروریست‌ها باشد تا سوری‌ها به فکر آزادسازی جولان اشغالی نباشند.

با این اوصاف می‌توان گفت که راهبرد صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها، غربی‌ها و برخی از دولت‌های مرتجع عربی حاشیه خلیج فارس مبنی بر تجزیه سوریه با شکست سنگینی مواجه شده است و به نوعی آن‌ها از تحقق هدف اولیه خود مبنی بر تجزیه این کشور ناامید شده‌اند و به دنبال راهکار جدید برای ضربه زدن به سوریه به عنوان مرکز ثقل محور مقاومت هستند.

اما خوشبختانه دولت و ملت سوریه با تمام قوا به دنبال بازپس‌گیری سرزمین‌های خود از دست تروریست‌ها هستند و احتمال این هم می‌رود که بعد از حل‌وفصل بحران کنونی به دنبال بازپس‌گیری بلندی‌های جولان نیز باشند. البته به طور یقین نمی‌توان گفت که ارتش سوریه در خصوص آزادسازی جولان چه تصمیمی در سر دارد؛ چراکه برخی‌ از تحلیلگران بر این باورند که سوری‌ها با تمام قوا جولان را از اشغال صهیونیست‌ها در خواهند آورد، برخی نیز معتقدند که سوری‌ه پرونده جولان را به سازمان ملل یا سایر موسسات بین‌المللی واگذار خواهند کرد. به هر حال بلندی‌های جولان جزو خاک سوریه است و باید به هر نحوی به آغوش سوریه بازگردد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها