بخشایش اردستانی:

هرجایی آمریکا حضور داشته باشد داعش نیز آنجاست

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: معمولا گروه‌های تروریستی تکفیری وقتی که در منطقه‌ای خلاء قدرت و اقتدار وجود داشته باشد، در آنجا حضور می‌یابند. هرجایی که آمریکا حضور داشته باشد، داعش نیز آنجاست. همانطور که در سوریه، عراق، افغانستان و لیبی نیز به‌خاطر وجود آمریکا، داعش حضور دارد.
کد خبر: ۳۲۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ - 06January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به موارد نقض مکرر آتش بس از سوی عربستان در الحدیده اظهار داشت: یمن وضعیت بسیار پیچیده‌ای دارد، زیرا در یک سوی آن دولت عربستان سعودی حضور دارد و بهانه‌اش این است که دولت مستعفی یمن آن‌ها را به یمن دعوت کرده است. در سوی دیگر نیز حوثی‌ها قرار دارند.

وی ادامه داد: در نشست اخیر استکهلم شاهد بودیم عربستانی که حاضر نبود با حوثی‌ها وارد مذاکره شود و گفته بود آن قدر بمباران می‌کنم تا حوثی‎ها به استان‌های شمالی بروند، حال پای میز مذاکره آمده و این نوعی پیروزی برای حوثی‌ها محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: عربستان هنوز ناراضی است، زیرا با فشار آمریکا حضور در مذاکرات استکلهم را پذیرفت و در این مذاکره بخشی از اسرا از هر دو طرف آزاد شدند. نکته دوم اهمیت تصرف الحدیده برای ائتلاف متجاوز سعودی بود تا راه دریافت آذوقه را از حوثی‌ها بگیرند و از این طریق آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی و تسلیم کنند.

وی تاکید کرد: حوثی‌ها در الحدیده جانانه دفاع کردند و ائتلاف متجاوز سعودی با سلاح‌ها و نیرو‌های مجهز خود اعتراف کرد که نتوانسته آن‌ها را شکست دهد و بعد از این بود که وارد فاز مذاکره شدند.

این استاد دانشگاه گفت: عربستان نمی‌خواهد حضور خود در مذاکرات با حوثی‌ها را بپذیرد لذا فشار‌های بیشتری را آغاز کرده و بار‌ها آتش بس را نقض کرده است، ولی این آتش بس به صورت کج دار و مریز ادامه دارد.

بخشایش اردستانی گفت: بخش شمالی یمن در دست حوثی‌هاست؛ بخش جنوبی در دست دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی به حمایت عربستان است و بخش حضرالموت هم در دست القاعده، النصره و داعش است.

وی اضافه کرد: معمولا گروه‌های تروریستی تکفیری وقتی که در منطقه‌ای خلاء قدرت و اقتدار وجود داشته باشد، در آنجا حضور می‌یابند، البته هرجایی که آمریکا حضور داشته باشد، داعش نیز آنجاست. همانطور که در سوریه، عراق، افغانستان و لیبی نیز به‌خاطر وجود آمریکا، داعش حضور دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: در نهایت در یمن، بمباران‌ها کم می‌شود و آتش بس ادامه می‌یابد، زیرا برای عربستانی که سال‌ها در یمن جولان داده، سخت است که چهره کریهی به یادگار بماند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها