بخش دوم/ گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با پرویز سروری؛

برخی مسؤولان در مقابل شفاف‌سازی مقاومت می‌کنند/ ساخت 100 کیلومتر خط مترو در یک سال رکوردی بین‌المللی است

دبیر کل حزب رهپویان انقلاب اسلامی ساخت 100 کیلومتر خط مترو در یک سال را رکوردی بین‌المللی دانست و گفت: ارائه کارنامه‌های بین‌المللی به مدیریت شهری طی 14 سال مدیریت جهادی نیرو‌های انقلابی این باور را به وجود آورده است که هر جا تکیه کشور به نیرو‌های انقلابی بوده، کارنامه موفقی داشته‌ایم.
کد خبر: ۳۲۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 19January 2019

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، کشورمان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی که دارد، در طول تاریخ همواره مورد توجه قدرت‌های بین‌المللی بوده است. ایران در دوران قبل از انقلاب به دلیل بی‌کفایتی و خیانت شاه، بازیچه دست آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و پشتیبانی ملت ایران از این انقلاب، نقشه‌های شوم آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نقش بر آب و دست آن‌ها از ایران و منابع غنی آن کوتاه شد.

40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد؛ انقلابی که در طول این سال‌ها همواره با شیطنت‌های آمریکا و متحدانش مواجه بوده است؛ ولی با وجود این، انقلاب اسلامی پس از چهار دهه توانسته است با افتخار و اقتدار در حوزه‌های مختلف اعم از نظامی، سیاسی، علمی، فرهنگی و... به پیشرفت‌های عظیمی دست یابد.

بر این اساس، خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی تفصیلی با «پرویز سروری» دبیر کل حزب رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی انجام داده است، که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: برخی از مسؤولان بر این باور هستند که راهکار برون‌رفت از مشکلات معیشتی و اقتصادی نگاه به خارج از کشور است؛ نظر شما در این خصوص چیست و با توجه به تجربه دفاع مقدس، چرا امروز از این تجربه در کشور استفاده نمی‌شود؟

رژیم بعث عراق به سرکردگی صدام و پشتیبانی کشورهای نظام سلطه با استفاده از تمامی ظرفیت‌های نظامی خود به ایران حمله کرد. در آن زمان تحلیل‌گران بر این باور بودند که ایران طی چند روز یا چند ماه فرومی‌پاشد و قادر به ادامه مقاومت در برابر دشمن تا بن دندان مسلح عراق نخواهد بود. ایران پس از هشت سال مقاومت نهایتا به پیروزی رسید. پس از جنگ اتفاقات عجیبی رخ داد؛ برخی‌ها در ابتدا جنگ را نفی و برخی مقامات کشور نیز جنگ بزرگ ما را جنگ برادرکشی اعلام کردند.

پس از فشار‌های اجتماعی که از سوی مردم در آن زمان صورت گرفت، همان‌هایی که تا دیروز از عباراتی چون جنگ کثیف، جنگ برادر‌کشی و از اصلاحات نامرتبط با دفاع مقدس درباره جنگ تحمیلی استفاده می‌کردند با تغییر جهتی ناگهانی، دفاع مقدس و شهدای ما را در حد اسطوره و دست نیافتنی جلوه دادند.

تلاش دشمن برای تحریف واقعیت جنگ تحمیلی

امروز دشمن در تلاش است تا دفاع مقدس را از مدار زندگی مردم ما خارج کند و این‌گونه القا کند که جنگ یک اتفاق بوده که دیگر تمام شده است؛ اما ما معتقد هستیم که فرهنگ شهادت که در جنگ ساری و جاری شد، فرهنگ زندگی است و فرهنگ مردن نیست و معتقدیم که شهید زنده است و فرهنگ شهادت به دلیل اینکه عنصر آن شهید است، همیشه ساری و جاری است. ما باید امروز بکوشیم تا این عنصر را در زندگی مردم جاری کنیم. امروز فرهنگ شهادت است که زندگی‌ها را در برابر حوادث و تهدیدات مختلف واکسینه می‌کند.

برخی‌ها به دنبال این هستند تا از شهدا چهره‌ای اکشن بسازند

امروز دشمن در تلاش است یا جنگ را از مدار زندگی مردم ما خارج کند/ برخی‌ها به دنبال این هستند تا از شهدا چهره‌ای اکشن بسازند/نیاید اجازه دهیم تعریف‌های نامتجانسی از دفاع مقدس عنوان شود/ امروز شعار اقتصاد مقاومتی می‌دهند اما مدل معیوب اقتصاد غرب را در کشور پیاده می‌کنند/ امروز در برخی جاها در رویارویی با شفافیت مقاومت می‌شود/ ساخت 100 کیلومتر خط مترو در سال یک رکورد بین المللی است

برخی‌ها با ذهنیت غربگرایی به دنبال این هستند که از شهدای ما چهره‌هایی اکشن همچون «بتمن» بسازند و با این کار‌ها روحیه شهادت‌طلبی و فرهنگ شهادت را از زندگی مردم پاک کنند. شهدا انسان‌هایی خارق‌العاده و در عین حال تکرارشدنی بودند و امروز همه بیانات مقام معظم رهبری این است که راه و سیره شهدا تکرارشدنی است و امروز می‌بینیم بعد از سال‌ها مدافعان حرم می‌روند و جلوه‌ی بالاتری از شهدای دفاع مقدس را خلق می‌کنند؛ مدافعان حرم امروز با حضور خود در کشوری غریب (سوریه) اعلام می‌کنند که دفاع مقدس و شهادت تکرارشدنی است و باید رمز و راز دفاع مقدس را حفظ کرد.

نیاید اجازه دهیم تعریف‌های نامتجانسی از دفاع مقدس عنوان شود

رهبر معظم انقلاب یکی از وظایف خود را حفظ فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس در مقابله با موضوعاتی که می‌خواهند جنگ را تحریف کنند، قلمداد می‌کنند. جوانان ما امروز باید بدانند شهدای ما آدم‌های عادیی بودند که با یک انتخاب، جلوه الهی در آنها رخ نمود و امروز ما با انتخاب درست می‌توانیم راه این شهدا را ادامه دهیم.

یکی از موضوعاتی که باید همواره به آن دقت داشته باشیم، تبیین درست دفاع مقدس است؛ نباید اجازه دهیم آدم‌های ناآگاه و بعضاً مامور تعریف‌های نامتجانسی از دفاع مقدس داشته باشند.

دفاع مقدس مهم‌ترین الگویی است که می‌تواند ما را در روند حرکتی به سوی پیشرفت و اقتدار دائماً پشتیبانی و فرهنگ ایستادگی را جایگزین جریان وادادگی کند و راه‌های روشنی را برای ملت ما بگشاید.

از تجربه‌های دفاع مقدس در مدیریت کشور به خوبی استفاده نمی‌شود

امروز متاسفانه از تجربه‌های دفاع مقدس در مدیریت کشور به خوبی استفاده نمی‌شود. اگر از تجربیات دفاع مقدس استفاده می‌شد، وضعیت کشور امروز اینگونه نبود. امروز عده‌ای نمی‌گذارند که فرهنگ دفاع مقدس بر جامعه ما حاکم شود. امروز اینکه برخی‌ها این اجازه را به خود می‌دهند که بیت المال را بیت الحال برای خود تبدیل کنند و در جهت منافع شخصی خود استفاده کنند کاملا با فرهنگ دفاع مقدس مغایرت دارد.

در جبهه‌ها ما می‌دیدیم رزمندگان آبی را که به شدت به آن نیاز دارند و قمقمه شخصی خودشان را به اسیر عراقی می‌دادند که تا چند لحظه پیش با او جنگیده و این احتمال می‌رفت به دست همین عراقی به شهادت برسند؛ این فرهنگ، فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی است؛ اما امروز برخی افراد خلاف این فرهنگ عمل می‌کنند و به دنبال مال اندوزی هستند. اگر امروز برخی از مقامات کشور ثروتشان از هزار میلیارد هم عبور کرده است این موضوعات با فرهنگ دفاع مقدس سازگاری ندارد. اینکه می‌بینیم آمار فساد رو به رشد است، برای این است که روحیه انقلابی، جهادی و دفاع مقدسی در کشور کم‌رنگ شده است و متاسفانه امروز شاهد بروز یک سری وقایع تلخ در جامعه هستیم که این‌ها نشأت گرفته از دوری و فاصله گرفتن از فرهنگ دفاع مقدس است.

برخی شعار اقتصاد مقاومتی می‌دهند اما مدل معیوب اقتصاد غرب را در کشور پیاده می‌کنند

امروز دشمن در تلاش است یا جنگ را از مدار زندگی مردم ما خارج کند/ برخی‌ها به دنبال این هستند تا از شهدا چهره‌ای اکشن بسازند/نیاید اجازه دهیم تعریف‌های نامتجانسی از دفاع مقدس عنوان شود/ امروز شعار اقتصاد مقاومتی می‌دهند اما مدل معیوب اقتصاد غرب را در کشور پیاده می‌کنند/ امروز در برخی جاها در رویارویی با شفافیت مقاومت می‌شود/ ساخت 100 کیلومتر خط مترو در سال یک رکورد بین المللی است

امروز هرجا فرهنگ و روح انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در هر موضوعی دمیدیم با سربلندی خارج شدیم. در حوزه اقتصادی به دلیل اینکه نگاه غربی داریم با مشکل مواجه هستیم. امروز همان کسانی که در حوزه اقتصاد الگوی غربی را پیاده سازی می‌کنند، آن را به صورت کامل پیاده سازی نمی‌کنند و جا‌هایی که موضوع نظارت مطرح است، آن را نادیده می‌گیرند. یکی از فقدان‌های ما در حوزه اقتصاد، نبودِ نظارت است در حالی در غرب نظارت‌های بسیار دقیقی در ورودی و خروجی اقتصادی است؛ ما در کشور شاهد یک دلدادگی صد در صدی در حوزه اقتصاد هستیم؛ از طرف دیگر وادادگی بسیار بالایی در مقابل نظارت بر اجرای همان قوانین لیبرال اقتصادی وجود دارد. اقتصادی می‌تواند منافع کشور را تامین کند که بر اساس مقاومت شکل بگیرد. اگر امروز رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد مقامتی اشاره دارند، یعنی اینکه ما باید نگاه به توان داخلی داشته باشیم، امکانات داخلی را به طور دقیق محاسبه کنیم و از ظرفیت‌ها به طور دقیق استفاده کنیم. امروز ما باید اقتصاد مردم‌پایه را در داخل کشور پی‌ریزی کنیم.

رهبر مالزی زمانی که به ایران آمد و در خصوص اقتصاد مقاومتی برای او صحبت شد، وی این طرح را بدون نقص و کامل‌تر از مدل اقتصادی مالزی دانست؛ اما باید دید چرا مدل اقتصاد مقاومتی امروز در کشور اجرا نمی‌شود؛ یکی از دلایلی که مدل اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا نمی‌شود به خطر افتادن منافع شخصی برخی افراد است که امروز شعار اقتصاد مقاومتی می‌دهند، اما مدل معیوب اقتصاد غرب را در کشور پیاده می‌کنند. امروز باید تکلیف خود را مشخص کنیم که آیا کشور می‌خواهد بر نقاط تجربه شده موفقش تکیه کند یا خیر؟ کسانی که مطالعات علمی دقیقی در کشور دارند به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند کشور بر پایه مدل اقتصاد مقاومتی عمل کند، موفق خواهد شد؛ به عنوان مثال میزان بودجه دفاعی کشور نسبت به دیگر کشور‌های منطقه در سطح پایین‌تری است، اما در حوزه دستاور‌های دفاعی قابل قیاس با این کشور‌ها نیستیم و دلیل آن نگاه به توانایی‌های داخلی و ظرفیت‌های موجود است و امروز اگر موشک‌های نقطه‌زن در کشور داریم به دلیل اتکا به ظرفیت‌های داخلی است و آدم‌هایی این‌ها را ساختند که در دفاع مقدس جزء رزمندگانی بودند که سختی‌ها را دیده بودند.

امروز شلیک موشک و هدایت آن با برد 2 هزار کیلومتر با شرایط آب و هوایی مختلف محاسبات مختلفی دارد و جوانان ما و رزمندگان دوران دفاع مقدس با روحیه جهادی و انقلابی به آن رسیده‌اند؛ امروز در برخی بخش‌هایی که بودجه زیادی هزینه شده است، دستاورد‌های زیادی نداشتیم و دلیل آن عدم وجود روحیه جهادی و انقلابی بوده است.

دفاع پرس: یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی پاسخگو بودن مسؤولان نسبت به مردم است؛ چرا امروز برخی از مسؤولان در خصوص عملکرد خود شفاف سازی نمی‌کنند و قوانینی که در این حوزه هستند نادیده می‌گیرند؟

شفافیت مهم‌ترین عامل بازدارندگی از استبداد، خودرایی و حرکت‌های غیر مشارکتی است

شفافیت مهم‌ترین عامل بازدارندگی از استبداد، خودرایی و حرکت‌های غیر مشارکتی است؛ زمانی که شفافیت باشد مسؤول مجبور است که پاسخگو باشد و اقدامات قابل قبولی داشته باشد. امروز شفافیت در کشور به شدت مورد هجمه‌ است. محبوب گمشده کشور ما امروز شفافیت است؛ چرا که اگر شفافیت وجود داشته باشد، دیگر شاهد حقوق‌های نجومی و فساد‌ها در کشور نخواهیم بود. عدم شفافیت در کشور باعث می‌شود که یک عده فرصت طلب، سودجو و ضد انقلاب در لباس انقلاب مقدسات کشور را به سخره بگیرند و جوانان کشور را نسبت به انقلاب بدبین کنند.

برخی‌ها در مقابل شفاف‌سازی مقاومت می‌کنند

امروز شاهد این هستیم که در رویارویی با شفافیت در برخی از جا‌ها مقاومت می‌شود. امروز اگر مسؤولان بخواهند دارایی‌های خود را اعلام کنند، طبیعی است که یک سوال بزرگ در ذهن مردم ایجاد می‌شود که از کجا آورده است. عدم شفافیت باعث می‎شود که فساد و سوءاستفاده به وجود آید، منابع کشور به طور یکسان بین مردم توزیع نشود و فرصت‌های نابرابر اجتماعی جای خود را به فرصت‌های برابر اجتماعی بدهد.

امروز دشمن در تلاش است یا جنگ را از مدار زندگی مردم ما خارج کند/ برخی‌ها به دنبال این هستند تا از شهدا چهره‌ای اکشن بسازند/نیاید اجازه دهیم تعریف‌های نامتجانسی از دفاع مقدس عنوان شود/ امروز شعار اقتصاد مقاومتی می‌دهند اما مدل معیوب اقتصاد غرب را در کشور پیاده می‌کنند/ امروز در برخی جاها در رویارویی با شفافیت مقاومت می‌شود/ ساخت 100 کیلومتر خط مترو در سال یک رکورد بین المللی است

امروز مجلس یکی از وظایفش این است که قوانین شفافیت بخش را تصویب کند؛ دولت باید با اقدامات عملی شفافیت را نشان مردم دهد و قوه قضائیه هم نقش مهمی در این خصوص دارد و باید با افرادی که در برابر شفافیت ایستاده‌اند، برخورد قانونی کند.

دفاع پرس: دستاورد‌های کشور را در بخش زیرساخت‌های شهری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ساخت 100 کیلومتر خط مترو در سال یک رکورد بین المللی است

امروز خوشحال هستیم که یک سابقه تاریخی در ذهن مردم و تاریخ ماندگار شد که یک جریان انقلابی و مدیریت جهادی توانست فرصت‌هایی خلق کند که یک کارنامه موفق را از خود به جا بگذارد. ارائه کارنامه‌های بین المللی به مدیریت شهری طی 14 سال مدیریت جهادی نیرو‌های انقلابی این باور را به وجود آورده است که هر جا تکیه به نیرو‌های انقلابی بوده کارنامه موفقی وجود داشته است. ساخت 100 کیلومتر خط مترو در مدت یک سال تقریبا یک رکورد بین المللی است. در بخش حمل و نقل، بخش فرهنگی و ورزشی، ساخت بزرگراه و فضای سبز در طول 14 سال بیشتر از استاندار‌های بین المللی کارنامه داریم. در دو سال اخیر و با روی کار آمدن شورای شهر جدید نظر من این است که پیشرفتی نداشتیم و پس‌رفت داشتیم. دو کارنامه نامتعادل در حوزه مدیریت شهری وجود دارد و این برمی‌گردد به بحث گذشته؛ یعنی رویکرد مقاومت و نگاه به ظرفیت‌های داخلی در مقابل رویکرد سازش و نگاه به خارج.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار