دفاع پرس بررسی می‌کند؛

ترامپ در جهنم خروج آمریکا از سوریه

ترامپ چنان در باتلاق سوریه فرو رفته که از سوی هر 2 جناح سیاسی آمریکا تحت فشار قرار گرفته و همین الان نیز صحبت از استیضاحش در کنگره تحت ریاست نانسی پلوسی مطرح است.
کد خبر: ۳۲۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 08January 2019

ترامپ درجهنم خروج آمریکا از سوریهگروه بین‌الملل دفاع پرس: شاید همان روزی که توئیت زد: «من به تنهایی در کاخ سفید منتظر پایان شب کریسمس هستم و منتظر بازگشت دموکرات‌ها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بازگشایی دولت فدرال» به خوبی می‌دانست که در جهنم خروج از سوریه قرار گرفته است.

از فردای گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان که خبر خروج نیرو‌های آمریکایی حاضر در سوریه را به وی داده بود با پوزیشن عمل به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی خود به مردم آمریکا در برابر دوربین‌های رسانه‌های داخلی و بین‌المللی ظاهر می‌شد و حتی به خاطر عمل به همین وعده انتخاباتی ژنرال متیس که از مخالفان سرسخت چنین تصیمی بود را از مقام ریاست بر پنتاگون عزل کرد. هم حزبی‌های جمهوری خواهش به خشم آمدند که دودستی سوریه را به ایران واگذار کرد و دموکرات‌ها نیز فریاد کشیدند که سرزمین شامات را به ولادمیر پوتین بخشید و از همه مهم‌تر دوستان صهیونیستش نیز مانند عجوزه‌های زشت چهره زجه خیانت سر دادند.

رادیو پیام رژیم صهیونیستی در سایت خودش با عصبانیت هرچه تمام نوشت: ترامپ گفت: «ایران در سوریه، هر کاری می‌خواهد، بکند» و سخنانش موجب شگفتی و نگرانی در اسرائیل شد.

سخنان رئیس جمهور ترامپ درباره ایران که گفت: «ایران برود و هر کاری را که در سوریه می‌خواهد، بکند»، مقامات اسرائیلی را دچار شگفتی ساخت و موجب نگرانی‌هایی شد؛ ولی رئیس جمهوری ایالات متحده در عین حال گفت که حکومت ایران بسیار ناتوان شده و توان مالی خود را از دست می‌دهد و حضور آن در سوریه کاهش می‌یابد.

پرزیدنت ترامپ که در نشست کابینه خود سخن می‌گفت، در توضیح سخنان خود در مورد سیاستی که در سوریه و علیه حکومت اسلامی ایران در پیش گرفته، گفت: «آن‌ها در سوریه می‌توانند هرکاری را که می‌خواهند بکنند. ایران و روسیه نیز در مبارزه با داعش در سوریه، نقش دارند. بگذارید که آن نیز تلاش خود را بکنند».

این سخنان در اسرائیل به ویژه به این علت موجب نگرانی شد که ظاهرا به حکومت ایران در سوریه، آزادی عمل مطلق اعطا می‌کند.

محافل ارشد اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل گفتند که چه افسوس که پرزیدنت ترامپ در جریان گزارش‌های بسیار حساس نظامی و امنیتی قرار نمی‌گیرد و یا آن‌ها را به دقت نمی‌خواند.

اشاره شخصیت‌های مزبور به این دیدگاه غلط بود که ایران از اول برای جلوگیری از سقوط حکومت بشار اسد وارد صحنه جنگی سوریه شد و هدفش استقرار در آن کشور به هدف برپا کردن پایگاهی بود که بتواند با اسرائیل مرز مشترک داشته باشد و این کشور را مورد تعرض قرار دهد و همزمان به حزب الله لبنان در شمال و حماس در نوار غزه دستور دهد حملات همزمانی را علیه اسرائیل آغاز کنند.

با توجه به این ارزیابی‌ها، یک شخصیت سیاسی ارشد اسرائیل که خواست نامش برده نشود، به خبرنگاران گفت که پرزیدنت ترامپ از مطالب و مسائلی که به آینده سوریه مربوط می‌شود، آگاهی کامل ندارد و از این رو سخنان او نمی‌تواند یک راهکار سیاسی موثر ارائه کند.

عصبانیت صهیونیست‌ها آن‌قدر برای جمهوری خواهان گران تمام شد که پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه و نه پنتاگون با دستپاچگی هرچه تمام توئیت زد: خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه در درازمدت و به تدریج صورت خواهد گرفت.

تاجر نیویورکی پیش خودش فکر می‌کرد که با خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه ایران در باتلاق جنگ فرو خواهد رفت و وی نیز نیرو‌های خارج شده از سوریه را به افغانستان، تاجیکستان و کشور‌های اطراف خلیج فارس منتقل می‌کند تا بتواند از همین طریق فشار مضاعف بر ایران وارد کند، ولی غافل از این که پروردگار متعال فرموده: «و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین».

اول، آن کسی که در باتلاق فرو رفت خود دونالد ترامپ بود که از سوی هر 2 جناح سیاسی آمریکا تحت فشار قرار گرفت و همین الان نیز صحبت از استیضاحش در کنگره تحت ریاست نانسی پلوسی مطرح است.

دوم، رئیس جمهور فعلی آمریکا ظاهرا به بیماری آلزایمر دچار شده و انگار که مشاوران وی نیز روز‌ها مست به محل کارشان می‌روند که به او نمی‌گویند آن زمان که هیچ کشوری در جهان حاضر نشد تا در مبارزه با گروه‌های تروریستی سرتا پا مجهز به تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی به کمک دولت و ملت آمریکا برود این ایران بود که یک تنه در برابر تروریست‌ها نه فقط در سوریه که حتی در خاک عراق نیز ایستاد و در باتلاقی مشابه آنچه که دولت شوروی در افغانستان دچارش شد؛ فرو نرفت چرا که ایران به خواست دولت و ملت‌های همسایه وارد هر 2 کشور عراق و سوریه شد و برای همین است که مقامات سیاسی ایران در روز روشن و با انجام مراسمات رسمی به دیدار مقامات عالی مستقر در بغداد و دمشق می‌روند و نه مانند ترامپ در شب تاریک و به مثابه دزدان آن هم با انبوه محافظان، بدون این که اطلاعی در مورد سفرشان به همتایان سیاسی خود بدهند؛ و از اقتدار سیاسی ایران همین بس که دولت افغانستان هم از سران سیاسی تهران می‌خواهد که به نمایندگی از آن‌ها با گروه‌های تروریستی مانند طالبان برای ایجاد آتش بس وارد گفت‌وگو‌هایی شوند که ایران حتی ابایی از مخفی کردن و رسانه‌ای نشدنش ندارد و مانند بمب خبری تمام شبکه‌های خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ و حالا به قول ما ایرانی‌ها ترامپ مانده و حوض خارج شدن از سوریه‌ای که از ابتدا نیز به صورت غیر قانونی مقامات سابق کشورش وارد آنجا شده بودند. هرچند که نوشتن از پایبندی آمریکا به قوانین بین‌الملل مزاحی بیش نیست.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار