تأملی بر منازعه ترامپ و کنگره

منازعه رئیس‌ جمهور ایالات‌ متحده آمریکا و اعضای کنگره بر سر تأمین بودجه کشیدن دیوار در مرز مکزیک وارد فاز تازه‌ای شده است.
کد خبر: ۳۲۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 07January 2019

تأملی بر منازعه ترامپ و کنگرهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از روزنامه رسالت، دونالد ترامپ اعلام کرده است که اگر لازم باشد، ماه‌ها یا سال ها دولت فدرال را تعطیل خواهد کرد تا به هدف خود در این زمینه دست پیدا کند! از سوی دیگر، ترامپ هشدار داده است که در صورت امتناع کنگره از تصویب بودجه لازم در خصوص دیوارکشی در مرز مکزیک، از اختیارات ویژه خود در این خصوص استفاده خواهد کرد و بدون اجازه مجلس نمایندگان و سنا دست به این اقدام خواهد زد.

این به معنای گروکشی سیاسی ترامپ از سناتورها و نمایندگان آمریکایی است. این فعل‌وانفعالات در حالی رخ می‌دهد که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (که به‌تازگی به این سمت انتخاب‌شده است)، استیضاح ترامپ را منتفی ندانسته است. فراتر از آن، برخی کارشناسان معتقدند که موضوع تعطیلی دولت فدرال آمریکا می‌تواند به‌اندازه‌ای بحرانی شود که به‌تنهایی زمینه استیضاح ترامپ توسط مجلس نمایندگان و سنا را فراهم سازد. اتفاقی که ممکن است حتی قبل از انتشار گزارش بازرس مولر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 رخ دهد.

آنچه امروز در عرصه سیاسی ایالات‌متحده آمریکا رخ می‌دهد، مصداق عینی نوعی «بی‌نظمی مزمن» در این ساختار است. اگرچه تعطیلی دولت فدرال آمریکا در دوران دیگر روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه مسبوق به سابقه بوده است، اما گروکشی سیاسی خاص ترامپ از کنگره و تهدید وی نسبت به طولانی‌تر شدن تعطیلی دولت، وضعیت بی‌سابقه‌ای را در تاریخ آمریکا ایجاد کرده است. واقعیت امر این است که محبوبیت ترامپ در آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالات‌متحده تا حدودی پایین آمده است.

این روند پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان تقویت‌شده است. مطابق نظرسنجی صورت گرفته از سوی شبکه فاکس نیوز، تنها 39 درصد از شهروندان آمریکایی خواهان انتخاب مجدد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور هستند. این در حالی است که 55 درصد از پرسش‌شوندگان اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به رقیب ترامپ (اعم از بایدن، سندرز یا ...) رای خواهند داد.

در چنین شرایطی ترامپ سعی دارد ضمن به چالش کشیدن نهادهای رسمی در ایالات‌متحده، سبد رأی خود را در نزد رأی‌دهندگان آمریکایی بازتعریف کند. شاید این بازتعریف برای ترامپ نتیجه مؤثری داشته باشد، اما ساختار سیاسی آمریکا را نسبت به آنچه هست نیز شکننده‌تر می‌سازد. ازاین‌رو بسیاری از تحلیلگران آمریکایی نسبت به کلیت اظهارات ترامپ و احتمال استفاده وی از اختیارات ویژه (جهت نادیده گرفتن رأی کنگره) ابراز نگرانی می‌کنند.

نباید فراموش کرد که آسیب‌پذیری ساختار سیاسی آمریکا از مدت‌ها قبل برای شهروندان این کشور به اثبات رسیده است؛جایی که ترامپ با سه میلیون رأی عمومی کمتر و با استناد به ساختار کالج الکترال وارد کاخ سفید می‌شود! هم‌اکنون نیز این ساختار معیوب به ترامپ اجازه می‌دهد که بدون در نظر گرفتن نقش کنگره، بخش هنگفت و قابل‌توجهی از مالیات رأی‌دهندگان آمریکایی را صرف ساخت دیوار مرزی با مکزیک کند!

منازعه اخیر ترامپ و کنگره، «نقطه آشکارساز آسیب ساختاری آمریکا» محسوب می‌شود. ساختاری که اساساً اصلاح‌پذیر نبوده و درگذشته، حال و آینده مولد بحران‌ها و چالش‌های زیادی برای شهروندان آمریکایی بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار