بخش دوم/ «براتلو» در گفت‌وگوی تفصیلی چهل سالگی انقلاب با دفاع پرس:

ضرورت بازگشت به هویت «دفاع مقدسی»/ نتوانستیم با مردم خوب حرف بزنیم

رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت با بیان اینکه باید به هویت اصلی خودمان یعنی هویت دفاع مقدس برگردیم گفت: ما نتوانستیم با مردم خوب حرف بزنیم و واقعیت‌ها را منتقل کنیم و در عرصه بیان کردن خوبی‌ها مشکل داریم.
کد خبر: ۳۲۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ - 07January 2019

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: امسال ایران اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردمی خود را در حالی جشن می‌گیرد که در طول این سال ها کشور شاهد حوادث و اتفاقات بی شماری بوده، اتفاقاتی که گاه حرکت انقلاب اسلامی را سرعت بخشیده و گاه کند کرده و آن را در فراز و فرود قرار داده است. خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی سلسله گفت‌وگوهایی را با افراد شاخص عرصه های مختلف انجام داده است که در ادامه بخش دوم مصاحبه خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس را با «صفرعلی براتلو» رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت می خوانید. بخش نخست این مصاحبه پیش از این منتشر شده است که می توانید آن را در اینجا بخوانید. براتلو از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که پیش از این مسوولیت معاونت امنیتی استانداری تهران را عهده داربود.

فرهنگ جهادی منافع عده ای را به خطر انداخته است

دفاع مقدس: مشکل کارکجا هست که نتوانستیم از روحیه جهادی در کشور استفاده کنیم؟

براتلو: چون منافع آدم های مادی به خطر میافتد، وقتی این روحیه بیاید افراد جهادی براساس تکلیف کار می کنند و به دنبال منافع خود نیستند، لذا نان برخی ها قطع می شود. نفوذی ها دستور دارند افراد لایق و خلاق را در این عرصه ها وارد نکنند، تلاش می کنند این اتفاق نیافتد، مردم شهید پرور باید مدیران درست داشته باشند. امثال حججی ها که الگو شدند کم نیستند و از الگوی دفاع مقدس ما در تمام دنیا استفاده می کنند.

ما نتوانستیم خوب با مردم حرف بزنیم/ فقط از اختلاس ها صحبت نکنیم

دفاع پرس: وضعیت فرهنگ ایثار و مقاومت را امروز در 40 سالگی انقلاب چطور می بینید؟

براتلو: آمریکا وقتی در دفاع مقدس شکست خورد روش مبارزه خود را تغییر داد، جنگ امروز آمریکا فرهنگی و اجتماعی است و جنگ سخت کنار گذاشته شده. اینکه می گفتند همه چیز روی میز است دروغ بود، واقعیت این است که جنگی که امروز رقم خورده است پیچیده تر و خطرناک تر است. ویرانی های جنگ تحمیلی را ساختیم، البته جای انسان های وارسته ای که دادیم حالا حالاها پر نمی شود، اما این تخریب فرهنگ، اعتقادات، ارزش ها و باورها ظلم بسیار بزرگی است که اتفاق می افتد، تنها راه مقابله چنانچه مقام معظم رهبری فرمود الگوگیری از فرهنگ دفاع مقدس است. فرهنگ دفاع مقدس تنها نظامی نیست، اگر در پزشکی موفقیتی داریم به خاطر روحیه ای است که از فرهنگ دفاع مقدس نشات گرفته. ریشه پیشرفت راه سازی ما، سد سازی ما در عرصه دفاع مقدس است. بحث فرهنگ و تهاجم فرهنگی تخریب بنیان های فرهنگی ما هدف دشمن است.

چالش اصلی امروز ما اقتصاد است/ به الگوی دفاع مقدس باور داشته باشیم، پیروزیم

دفاع پرس: به نظر شما تا به امروز در زمینه نهادینه کردن این فرهنگ خوب عمل کرده ایم؟

براتلو: نه. تنها اهداف دشمن را شخص مقام معظم رهبری شناخته و مقابله کرده است. عملکرد رهبری دشمن را به چالش کشیده است، اگر جایی پیشرفتی داشتیم هنر ایشان بوده، ولی ما مسوولین و مردم و برخی نهادها آنطور که شاید نتوانستیم از این فرهنگ جهاد و مقاومت استفاده و با تهاجم فرهنگی آمریکا مقابله کنیم. البته دوستان فعال شده اند و کارهایی در حال انجام است.

دفاع پرس: چالش های پیش روی نظام انقلاب اسلامی را چگونه می بینید؟

براتلو: چالش اصلی ما اقتصادی است.

دفاع پرس: می توانیم مدیریت کنیم؟

براتلو: بله چرا نتوانیم. در دفاع مقدس توانستیم، همین تحریم در دفاع مقدس هم بود و اجازه ورود سیم خاردار هم نمی دادند، ما توانستیم و با همین امکانات حرکت کردیم. اگر به الگوی دفاع مقدس باور داشته باشیم و روحیه جهادی را در هر عرصه وارد کنیم پیروز می شویم. دشمن امروز متلاشی، ناکارآمد و در طراحی ها متزلزل شده است. قدرت طراحی را از دست داده اند. در عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان شکست خورده اند. اینها آمده بودند ما را از جغرافیای عالم محو کنند حالا جغرافیای قدرت درمقابل آنها تشکیل شده. مقام معظم رهبری گفت 25 سال دیگر اسرائیل نابود می شود. اخیرا دیدیم در جریان جنگ 2 روزه 500 موشک به سرزمین های اشغالی اصابت کرد، این فناوری به آن ها رسیده و حتما پیروز خواهند شد. امریکا در عراق هزینه کرد اما دستاوردی نداشت.

ما از برخی مسوولین گله داریم که جایگاه ما اینجا نیست و در برخی عرصه ضعیف عمل کردیم وگرنه اینطور نیست که امریکا پیروز شده باشد. ما می توانیم در همه عرصه ها پیروز و موفق شویم به شرطی که کار را به بچه هایی که با روحیه جهادی آماده خدمت هستند بدهیم. امروز بچه های نخبه و تحصیلکرده در دانشگاه ها داریم که می توانند فعالیت کنند.

دفاع پرس: به نظر شما وضعیت ما در بحث تکنولوژی و فناوری در طول 40 سال چگونه بوده است؟

براتلو: باید گفت خیره کننده بوده است. گله ما این است که جلوتر از این می توانیم برویم. خبرنگار مصری ایران را با مصر مقایسه کرده و گفته بود مصر بزرگترین دغدغه اش این است چطور نان مردم را تامین کند، وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد ما با ایران در یک سطح بودیم اما ایران روحیه مقاومت را در پیش گرفت اما الان ایران در چه جایگاهی است و مصر در چه جایگاهی. آینده بسیار روشن است. جوانان ما بسیار امیدوار و علاقه مند هستند این ها به برکت انقلاب اسلامی است.

برخی از مردم در فضای مجازی زندگی می کنند‌

دفاع پرس: چگونه با روحیه ایثاری که درجامعه وجود دارد دستاوردهای انقلاب را حفظ کنیم و مردم چه نقشی در این زمینه دارند؟

براتلو: اصل قضیه خود مردم هستند. طی این چند سال ماشین عملیاتی جنگ روانی دشمن روی مردم کار می کند و به مردم القا می کند که نظام موفق نبوده است و امروز در حال القای این هستند که در دوران رژیم پهلوی همه چی بوده است، اما می بینیم در زمان طاغوت روستاهای ما برق، آسفالت و لوله کشی آب نداشتند، گاز در تهران هم نبود. قبل از انقلاب چه تعداد هیئت علمی و دانشجو از خانم ها داشتیم و الان چقدر داریم. مردم امنیتی نداشتند، خان ها مالک مردم بودند، بسیاری از روستاییان شکنجه و آواره بودند و دادرسی وجود نداشت. تاریخ 200 ساله ایران را اگر نگاه کنیم هر جنگی که اتفاق افتاد بخشی از خاک ما جدا شد به جز در زمان انقلاب اسلامی، در حالی که وسعت جنگ ها به اندازه هشت سال نبود. در این هشت سال همه کشورها علیه ما متحد شدند اما در نهایت ما پیروز میدان شدیم.

ما خوب نتوانستیم با مردم حرف بزنیم و واقعیت ها را منتقل کنیم. بخشی از مردم در فضای مجازی زندگی می کنند. اگر عده ای فساد مالی کردند دستگیر شد و پول هم برگشت اما همه قسمت اول را می گویند و می بینند و درباره دستگیری حرفی نمی زنند. موضوعات بد مطرح می شود، ما بسیاری از دستاوردها را نتوانستیم خوب بیان کنیم. برخی مردم بدون غرض فکر می کنند بعد از انقلاب عقب ماندیم ولی اینطور نیست.

ما نتوانستیم خوب با مردم حرف بزنیم/ فقط از اختلاس ها صحبت نکنیم

دفاع پرس: از نظر شما بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی چه بوده؟

براتلو: زنده کردن اسلام بود. عاشورا زنده شد، ارزش ها زنده شد. بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی تربیت انسان های خداجو است. یکی از دستاورد ها همین قاسم سلیمانی است. ما هزاران نفر در طراز قاسم سلیمانی داریم و این دستاورد است.

کسانی که کار خبری و رسانه ای می کنند باید مخاطب شناسی کنند، به ویژه در جوان ها که بتوانیم آن چه واقعی است و آنچه به دست آوردیم و به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده را منتقل کنیم. کمیته امداد را امام (ره) بنیان گذاشت و کاری ارزشمند بود، بلاخره آدم فقیر در هر کشوری هست ولی با وجود کمیته امداد همه مردم حداقل ها را دارند. بچه های نخبه ای که از طریق کمیته امداد بالا آمدند تعداد کمی نیستند.

فقط از اختلاس ها صحبت نکنیم

دفاع پرس: این بی توجهی نسبت به بیان کردن درست دستاوردهای انقلاب در کجاست؟    

براتلو: مجموعه ها و نهادهای فرهنگی انسجام و همپوشانی لازم را ندارند همه کار می کنیم ولی یک جا یکدیگر را خنثی می کنیم. بین عناصر فرهنگی تقسیم کار نشده است. شاید همه در سال 10 بار به مسجد مراجعه می کنیم ولی یک مورد هم در مدرسه یا دانشگاه نمی رویم و صحبت نمی کنیم. توی بندرعباس منزل فردی رفته بودم که خانه و منزلش در راه دفاع مقدس فروخته بود. یک اختلاس می شود همه خبردار می شوند، همه را دلمرده می کنیم اما چنین افرادی را معرفی نمی کنیم.

در سفرم به یاسوج خانه فردی رفتم که در دوران دفاع مقدس فرمانده گردان بود، فهمیدم این فرد هشت بچه دارد و مستاجر است بچه هایش همه تحصیلات عالی دارند و بیکار هستند. فکر می کردم اگر به دیدنشان بروم گلایه می کنند، اما اینطور نبود و هیچ نگفتند. کجای دنیا این طور است که فرمانده گردانی که بهترین بچه ها را تربیت کرده خانه نداشته باشد گله هم نداشته باشند. این افراد باید معرفی شوند. الان اکثریت مردم فکر می کنند همه دزد هستند و فرد سالمی وجود ندارد ولی اینطور نیست.

به شخصی گفتم الگوی شما نباید دزدها باشند، گفت پس چه کسی را الگو قرار دهیم گفتم حضرت زهرا (س)، گفت حضرت زهرا برای قدیم بود، گفتم «ادواردو آنیلی» که با آن مال و ثروت مسلمان شد و در آخر هم شهیدش کردند. این آقا همه چیز داشت و آن را رها کرد و به ایران آمد. ما در عرصه بیان کردن خوبی ها مشکل داریم.   فرهنگی که در دنیا خواهان دارد، اگر این فرهنگ حاکم شود مشکلات حل می شود. ما در سختی ها یک نکاتی دستگیرمان می شود که برای انقلاب ماندگار خواهد شد.

دستی کشور را هدایت می کند

دفاع پرس: پس آینده را روشن می بینید

براتلو: بسیار. اعتقادم این است دستی کشور را هدایت می کند، اگر کمی واقع بین باشیم این دست را می بینیم. با وجود وضعیت بهم ریخته اقتصادی، مشکلاتی که وجود دارد و سرمایه گذاری هایی که دشمن کرده است اما 9 دی را دیدیم، حضور مردم این پیام را داشت که 22 بهمن امسال غوغا می شود. دشمن می خواست اعتصاب سراسری راه بیاندازد و نظام فلج شود ولی مردم ایستاده اند، این عادی نیست، شهدای ما کمک می دهند، شهدا زنده هستند، مگر می شود شهید زنده باشد و ما را یاری نکند. الان هم شهدا مدد می دهند. ما پشتوانه بسیار عظیمی داریم، داعش حججی را به اسارت گرفت تا ذلیل کند اما خدا او را عزت داد و حجت خدا شد. مگر داعش کم سر بریده بود؟ اما اگر خدا اراده کند ورق برمی گردد. من بسیار امیدوارم و با جوان های خوب و انقلابی که داریم رو به جلو به پیش می رویم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها