یادداشت/

کشف حجاب واژه‌ای مترادف با فقدان ارزش زن در جامعه

حجاب فضیلتی که رعایت آن تا حد بالایی می‌تواند جامعه را از آسیب‌های اخلاقی مصون بدارد. ضرورتی که وجود آن در جامعه می‌تواند تا حد زیادی بر اعتلا و صحت و سلامت اخلاق و روان جامعه داشته باشد.
کد خبر: ۳۲۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ - 07January 2019

کشف حجاب واژه ای مترادف با فقدان ارزش زن در جامعهگروه استان‌های دفاع پرس - محمدرضا شهابی‌نیا؛ حجاب فضیلتی که رعایت آن تا حد بالایی می‌تواند جامعه را از آسیب‌های اخلاقی مصون بدارد. ضرورتی که وجود آن در جامعه می‌تواند تا حد زیادی بر اعتلا و صحت و سلامت اخلاق و روان جامعه داشته باشد.

با بنیانگذاری حکومت پهلوی در ایران، رضا پهلوی موسس این حکومت در ابتدای کار تلاش می‌کرد تا با تظاهر به دین‌ داری و شرکت در مراسم‌های عزاداری اعتماد علما و روحانیون را به خود جلب کند.

این رفتارها تا زمانی ادامه داشت که سلطنت وی تثبیت شد و زمانی که سلطه اش را بر کشور تثبیت کرد، آرام آرام به دنبال اجرای سیاست‌های ضد مذهب‌اش شروع به اقدام کرد و زمانی که موقعيت، مقبولیت و نفوذ روحانیون در ميان مردم را مانع اصلی تحقق رویای‌های دیرینه و طولانی کردن حکومتش دید، تلاش کرد تا جایگاه روحانیت میان مردم را تضعیف کند.

وی که راه چاره را مقابله با نمادهای سنتی، دینی و فرهنگی نظیر لباس می‌دید به دنبال تضعیف عقاید دینی و مذهبی مردم بود.

او عقیده داشت متمدن کسی است که لباس متحدالشکل می‌پوشد، کلاه پهلوی بر سر می‌کند و نسبت به اعتقادات و ارزش‌های دینی بی‌تفاوت است.

تغيير نظام آموزشی کشور، اجباری كردن استفاده از كلاه شاپو، صدور قانون متحدالشكل کردن البسه، كشف حجاب بانوان، ترويج بي‌قيد و بندی در ميان زنان و جلوگيری از حضور زنان با حجاب در مراكز عمومی و تأسيس كانون‌ها و انجمن‌های روشن‌فكری از جمله سیاست‌های اصلی رضاخان در مسیر پیشبرد اهداف واهی‌اش بود.

اگر چه سفر امان‌‌الله خان پادشاه افغانستان و همسرش در سال ۱۳۰۸ به ایران جرقه اصلی منع حجاب در ذهن شاه پهلوی را زد ولی سفر وی به ترکیه نیز منجر به درگیر شدن بیش از پیش افکار او با رویای برهنگی شد، به گونه‌ای که بعد از بازگشت از سفر ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ کاملا تحت تأثیر اقدامات غرب‌ گرایانه آتاتورک قرار گرفته و پیوسته از رفع حجاب زنان و آزادی آنها صحبت می‌کرد و سرانجام در ۱۷ دی ۱۳۱۴ بود که با تصویب قانون ضد حجاب، دختران و زنان ایرانی را از استفاده از چادر، روبند و روسری منع کرد و حضور بانوان با حجاب را در سطح شهرها ممنوع کرد و در همین روز در حالي كه همسر و دختر بزرگش بدون حجاب همراهی‌اش می‌کردند، براي اعطای گواهينامه فارغ‌ التحصيلان به دانش‌سرای عالی رفت و حضور بدون حجاب دانشجویان دانشسرا را در این مراسم اجباری کرد.

از فردای آن روز بود که سر كردن چادر در خيابان‌های تهران ممنوع شد و دولت و ساير دستگاه‌های اجرایی در كشور موظف شدند تا براي پيشبرد اين طرح در سراسر کشور اقدام کنن، خبری که انتشار آن موجب تشدید واکنش‌های اجتماعی از جمله حادثه مسجد گوهرشاد و به توپ بستن مسجد توسط شاه زورگو بود.

منع ناگهانی و حذف یکباره حجاب با زور و ارعاب باعث شد بخشی از زنان که مسن‌‌تر و سنتی بودند، با استفاده نکردن از چادر احساس برهنگی کنند و در خانه محبوس شوند.

علی‌ای‌حال بی‌تردید كشف حجاب در ايران پديده‌ای ناشی از آشنايی با غرب و تجدد‌خواهی افرادی است كه افكار و زندگی غربی را تجربه كرده‌ بودند.

قانونی که در سال ۱۳۲۰ و همزمان با ترک وی از ایران اجرای آن سریعاً فراموش شد و وزارت فرهنگ حکم داد از ورود زنان بی‌حجاب به دانشگاه جلوگیری شود و داستان پر فراز و نشیب رویای برهنگی رضا شاه به سر برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها