اقتصاد مقاومتی؛ ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی

در برهه‌ای که دشمنان داخلی و خارجی کشور سعی در زدن ریشه انقلاب با کمک فشار اقتصادی به مردم هستند، اقتصاد مقاومتی چونان نسخه‌ای شفابخش، می‌تواند سپری قوی در برابر این تهدیدات باشد.
کد خبر: ۳۲۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ - 08January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از روزنامه مردم‌سالاری، «رضا همدانی» در یادداشتی نوشت: دستاورد‌های صریح اقتصاد مقاومتی، توسعه کارآفرینی و رونق تولید داخلی با استفاده از همه عوامل از جمله اشتغال نیروی انسانی است. تمامیت اقتصاد مقاومتی را رونق تولید ملی و مزیت محور تشکیل می‌دهد و دستاورد صریح آن را هم توسعه استفاده از عوامل تولید از جمله اشتغال نیروی انسانی تشکیل می‌دهد. ترکیب بهینه این دو اولویت یعنی اقتصاد مقاومتی و نیاز بازر کار به اقدام و عمل موثر در سال جاری و آغاز نهضت توسعه تولید نیاز برای دوره‌های آینده دارد. باید به سمت نهضت کارآفرینی و ایجاد اشتغال حرکت کنیم و از دولت انتظار می‌رود بودجه مستقلی برای مدیریت بازار و کار و توسعه اشتغال در نظر گیرد. حمایت از تکمیل تولید بنگاه‌های اقتصادی تا ظرفیت اسمی، حمایت از بنگاه‌های آماده بهره‌برداری و حمایت از کسب و کار‌های کوچک برای توسعه اشتغال ضروری است.

آینده نظام‌های آموزشی کارآمد را توسعه کارآفرینی تشکیل می‌دهد و باید دانش آموزان و دانشجویان صاحب مهارت‌های بازار کار و کسب و کار باشند و همگرایی نظام آموزش‌های رسمی با مطالبات بازار کار کامل باشد. باتوجه به اینکه بیش از 50 درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهد، باید توسعه کارآفرینی و تقویت بنگاه‌های اقتصادی در اولویت قرار گیرد. همه سیاست‌ها و تلاش‌ها باید متوجه توسعه فرصت‌های شغلی مبتنی بر کارآفرینی باشد. اشتغال پایدار با اجرای طرح‌های توسعه‌ای با محور بخش‌های دارای مزیت نسبی ملی و بین‌المللی و جهانی ایجاد می‌شود. بخش‌های دارای مزیت باید در همه حوزه‌ها شناسایی شود و ایران در حوزه‌های معدنی و صنایع نفت و گاز و همچنین ترانزیت گردشگری می‌تواند حرف‌های زیادی در منطقه و جهان داشته باشد. توسعه بخش‌های مزیت محور سبب می‌شود که رقابت هم بیشتر شود و توسعه رقابت و رفع انحصار کمک خواهد کرد که هزینه‌های تمام شده تولید هم کاهش یابد. دولت برای توسعه اشتغال پایدار باید این بخش‌های پرمزیت را شناسایی کند و با توجه به گستره دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز داریم که اقتصاد دانش بنیان را نیز در اولویت قرار دهیم که به تحقق اقتصاد مقاومتی هم کمک خواهد کرد.

کشور‌ها در مناطق مختلف با گستره متفاوتی از موانع رشد کارآفرینی روبرو هستند و باید سیاست‌های خود را متناسب با این شرایط اجرا کنند. نیازی نیست کشوری بیشترین تعداد کارآفرین را داشته باشد تا کارآفرین شناخته شود بلکه باید بهترین کارآفرینان را داشته باشد. باید دولت کمک کند که فرزندان این سرزمین به ویژه فعالان جویای کار کمک کند تا فرصت‌های کارآفرینی را درک کنند و ریسک عمومی کسب و کار‌ها را کاهش دهد.

کارآفرینی شامل سه عرصه اجتماعی - اقتصادی و سازمانی است و مهمترین مسئله کارآفرینی درک فرصت است که در بخش اقتصاد فرصت‌های نهاده (منابع) و محصول (تولید) شناسایی می‌شود، همچنین داشتن مهارت و خطر پذیری از عوامل مهم کارآفرینی است و البته بدون تعامل با اقتصاد جهانی فرصت‌های کارآفرینی هم فعال نمی‌شود.

مهم‌ترین رسالت نهاد‌های علمی نیز این است که دانشگاه‌های «پرکار آفرین» را ایجاد و تقویت کنند در آن صورت می‌توان همه تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد و بازار کار هم سامان پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار