سرلشکر باقری در جمع خبرنگاران:

رشد چشمگیر چاپ‌ کتاب‌های دفاع مقدس/ عملیات‌های دفاع مقدس باید در محافل علمی بررسی شود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: عملیات‌ها و زوایای مختلف دفاع مقدس باید در محافل علمی و دانشگاهی و با حضور پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس بررسی شود.
کد خبر: ۳۲۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ - 08January 2019

رشد چشمگیر چاپ‌ کتاب‌های دفاع مقدس/ عملیات‌های دفاع مقدس باید در محافل علمی بررسی شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه بازدید از نمایشگاه ۴۰ سال ایستادگی و پیشرفت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه استان‌ها در سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه دفاع مقدس انجام دادند.

سرلشکر باقری ادامه داد: امروز ۱۳ استان دستاورد‌های خود را در حوزه دفاع مقدس به نمایش گذاشتند و خوشبختانه رشد چشمگیری را در کار‌های مکتوب و چاپ کتاب شاهد بودیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه حضور مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در کنار یکدیگر می‌تواند باعث انتقال تجربیات در حوزه دفاع مقدس شود، افزود: در این نمایشگاه کار‌های هنری مختلف و ده‌ها ابتکار بسیار زیبای استان‌ها به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه باید تاریخ سربلند ملت ایران را به خوبی به نسل‌های آینده منتقل کنیم، گفت: بحمدالله مراکز فرهنگی و دفاع مقدس استان‌ها با سرعت در حال پیشرفت است و در این نمایشگاه بخشی از پیشرفت‌ها و درصد پیشرفت‌ها به نمایش گذاشته شده است.

سرلشکر باقری عنوان کرد: از جمله موضوعات بسیار مهم و مورد تأکید، کار‌های تحقیقی مناسب با دفاع مقدس است، که خوشبختانه با همکاری رزمندگان دفاع مقدس و پیشکسوتان حوزه ایثار، واقعیت‌های دفاع مقدس به خوبی تحلیل و زوایای پنهان آن شفاف و آشکار شده است.

این مقام عالی‌رتبه نظامی با اشاره به اینکه حوادث مربوط به دفاع مقدس در یک دوره تاریخی خاص و با پیچیدگی‌های فوق‌العاده بالا اتفاق افتاده و با یک تحلیل قشری، خطی، تعجیلی به هیچ وجه نمی‌شود که واقعیات دفاع مقدس را به خوبی بیان کرد، گفت: برخی از واقعیات دفاع مقدس هنوز بیان نشده، مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و زوایای آن هنوز دیده نشده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: اینکه کسانی با یک عبارت کوتاه و با نگاه اولیه بخواهند در خصوص حوادث و عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس اظهار نظر کنند، موجب می‌شود که کاستی، نقص و خطا به وجود بیاید.

وی افزود: اولین نکته این است که باید قدر دفاع مقدس، ایثارگری‌ها، شهادت‌ها و همه تلاش‌های صورت گرفته در دفاع مقدس دانسته شود و با یک قضاوت تخیلی نسبت به این حادثه بزرگ نگاه نشود تا موجب دلسردی و نگرانی خانواده بزرگ شهیدان، ایثارگران و ملت بزرگ ایران نشود.

سردار باقری تأکید کرد: عملیات‌ها و زوایای مختلف دفاع مقدس باید در محافل علمی و دانشگاهی و با حضور پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس بررسی شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: متأسفانه در روزهای گذشته شاهد نمونه‌ای از این نگاه تعجیلی و بعضاً قضاوت نامناسب و غیرعادلانه بودیم که نباید این اتفاقات تکرار شود و باید این یک تجربه شود تا به کارهای بزرگ دفاع مقدس این‌طور نگاه نشود.

وی یادآور شد: در عملیات کربلای ۴ همه پیش‌بینی‌های لازم انجام و بیش از ۹ ماه کار اطلاعاتی، مهندسی و آماده‌سازی برای غافلگیری دشمن انجام شده بود؛ اما طبیعی بود که دشمن با برخورداری از پشتیبان‌های بزرگ، در اختیار داشتن تصاویر ماهواره‌ای و بهره‌گیری از انواع اقدامات جاسوسی و اطلاعاتی به بعضی از عملیات‌های ما پی ببرد و بعضی از زوایای آن عملیات‌ها مورد اطلاع دشمن قرار بگیرد؛ اما این به معنی لو رفتن کل عملیات نیست که بتوان کل عملیات را لغو کرد.

سرلشکر باقری ادامه داد: عملیات کربلای ۴ انجام شد و با اینکه توفیقاتی داشت، اما در مجموع، یک عملیات ناموفق بود. هنر بسیار بزرگ آن بود که در همان مراحل اولیه، عملیات قطع شود؛ لذا فقط حدود هفت درصد نیروهای رزمنده‌ای که برای عملیات آماده شده بودند، وارد عرصه شدند و مابقی نیروها ذخیره شدند و ظرف دو هفته عملیات بسیار بزرگ کربلای ۵ طرح‌ریزی شد؛ چون این عملیات در همان منطقه عملیات کربلای ۴ صورت می‌گرفت و زیرساخت‌های مهندسی قابل استفاده، توپ‌خانه‌ها مستقر و همه چیز آماده و پای کار بود تا با فاصله ۱۵ روز، عملیات بسیار تأثیرگذار کربلای ۵ انجام شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در منطقه شلمچه که خطوط دفاعی مستحکمی داشت و در هیچ جای جبهه مانند آن یافت نمی‌شد، خط دفاعی دشمن شکست و آن‌قدر این عملیات پیش رفت که مستکبران با هراس از اینکه ارتش عراق زمین بخورد و بصره و بغداد توسط ایران تصرف شود، مقدمات قطع‌نامه ۵۹۸ را فراهم کردند.

وی ادامه داد: قطع‌نامه ۵۹۸ که از قطع‌نامه‌های قبلی سازمان ملل کامل‌تر بود و بخش زیادی از خواسته‌های ملت ایران را تأمین می‌کرد، منجر به اعلام عراق به عنوان متجاوز و آغازگر جنگ شد که همه این‌ها از برکات کربلای ۴ و کربلای ۵ است. مجاهدت شهدای گران‌قدر این دو عملیات، تلاش‌های ایثارگران و حمایت‌های ملت ایران برای پشتیبانی از این عملیات‌ها منجر به پیروزی ایران شد.

سرلشکر باقری تصریح کرد: اینکه ما بیایم در این روزها با دو سه جمله دلسردکننده راجع به این عملیات‌ها حرف بزنیم، واقعاً ناسپاسی است و کار صحیحی نیست. توصیه ما این است که در این‌گونه موضوعات، پژوهشکده دفاع مقدس، پژوهشکده‌های نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها با دقت و حوصله، اسناد را بررسی و با پیشکسوتان مشورت کنند و جمع‌بندی سنجیده و واقعیت‌ها را در اختیار ملت بگذارند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار