سرلشکر باقری:

ملت ایران پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند/ دفاع مقدس نقطه عطفی تاریخی برای ایرانیان است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ملت ایران علی‌رغم همه گرفتاری‌هایی که دارند، این انقلاب و امنیتی را که از آن برخوردار هستند و رهبر و تاریخ سربلندی را که دارند، با دیگران معامله نمی‌کنند و پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.
کد خبر: ۳۲۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ - 08January 2019

ملت ایران پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که صبح سه شنبه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: در ۴۰ سالگی انقلاب قرار داریم؛ موضوعی که دشمن خیلی برنامه‌ریزی کرده است تا ملت ایران آن را نبیند و یا ۴۰ سالگی پر آشوبی را تجربه کند؛ حتی در همین زمینه، سرکرده‌های نفاق تبلیغ می‌کنند که ما هم «بهمن» داریم.

سرلشکر باقری افزود: اما ملت ایران علی‌رغم همه گرفتاری‌هایی که دارند، این انقلاب و امنیتی را که از آن برخوردار هستند و رهبر و تاریخ سربلندی را که دارند، با دیگران معامله نمی‌کنند و پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه باید دستاورد‌های انقلاب را به جوانان ارائه دهیم، گفت: به همین مناسبت نمایشگاه بزرگی در حوزه صنعت دفاعی کشور با مسؤولیت وزارت دفاع خواهیم داشت؛ علاوه بر این، نمایشگاه‌های دیگری درباره نقش نیرو‌های مسلح در سازندگی، محرومیت‌زدایی و اشتغال‌آفرینی با مسؤولیت سپاه، معرفی توانمندی‌های صنعت دفاعی با مسؤولیت ارتش و دفاع مقدس با مسؤولیت موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا می‌شود.

لزوم تبیین وقایع دفاع مقدس

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان کرد: حادثه‌ای به بزرگی دفاع مقدس در ایام وقوع آن قابل تحلیل و نگاه راهبردی نیست؛ بلکه با گذشت زمان است که مقایسه این حادثه بزرگ با سایر حوادث تاریخی که در موقعیت‌های دیگر روی داده است، ابعاد و بزرگی آن را مشخص می‌کند.

سردار باقری تأکید کرد: مدیران کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها باید به این موضوع بپردازند که دفاع مقدس چه حادثه‌ای بوده و چه ابعادی دارد.

وی افزود: در این نگاه، اولین نکته این است که دفاع مقدس در ادامه وقوع انقلاب اسلامی بزرگ ملت ایران، روند تاریخی تحقیر ملت ایران را تغییر داد؛ زیرا آنچه که پدران ما و نسل‌های گذشته به آن خو کرده بودند، این است که ایران علی‌رغم داشتن موقعیت ممتاز استراتژیک و ژئوپلتیک و دارا بودن منابع و امکانات فراوان انسانی، طبیعی و معدنی، به دلیل وجود قدرت‌های استکباری، همواره در معرض تهاجم و تغییر قرار داشته و این سرنوشت محتوم ملت ایران است.

دفاع مقدس نقطه عطفی تاریخی برای ملت ایران است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: حوادث جنگ‌های ایران و روسیه در سال‌های ۱۸۱۲ و ۱۸۲۸ میلادی منجر به دو معاهده ننگین ‌گلستان و ترکمنچای برای این ملت شد و پس از آن نیز در جنگ جهانی اول، مردم با قحطی بزرگ و بیماری و تصرف کشور توسط بیگانگان مواجه شدند به نحوی که طی آن ۱۰ میلیون نفر از مردم کشورمان جان خود را از دست دادند. در جنگ دوم جهانی هم کشور ما علی‌رغم اعلام بی‌طرفی، مجدداً تصرف شد و ملت ما دوباره با قحطی و بیماری مواجه شدند.

سرلشکر باقری اضافه کرد: نتیجه جنگ جهانی دوم این شد که ایران در حلقه زنجیره مستکبران غربی قرار گرفت و در پیمان «سنتو» مسؤولیت مقابله با نفوذ شوروی به سمت جنوب را عهده‌دار شد؛ علاوه بر این همه فرآیند‌های راهبردی کشور ایران نیز از جمله در تدوین و شکل‌گیری دولت و ارتش آن روز مطابق خواست و منافع آمریکا و‌هم‌پیمانان ‌او شکل گرفت.

وی افزود: ملت ایران به چنین وضعی دچار شده بود و تا حدی به آن خو گرفته بود، اما حادثه بزرگ دفاع مقدس این فرآیند را تغییر داد؛ لذا از این جهت، باید عنوان کرد که دفاع مقدس نقطه عطفی تاریخی و واقعه‌ای غرورانگیز برای این ملت است؛ یعنی روند سقوط کشورمان که بعد از صفویه آغاز شده بود و ۳۰۰ الی ۴۰۰ سال رو‌ به نزول بودیم، با وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عوض شد و در یک نقطه عطف، مسیری رو به اوج و ‌برتری شکل گرفته است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: با توجه به این موضوع، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید این حادثه تاریخی را در شأن خودش، با تمام اجزا و توان ادبی و هنری خودش و با علم روز و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی به تصویر بکشد و در اختیار جامعه قرار دهد تا مردم بدانند که ایران در چه موقعیتی بوده و اکنون در چه موقعیتی است و اگر سختی و ‌مشکلی را با تحریم و فشار تحمل می‌کنند، بدانند که بهای چه چیزی را می‌پردازند.

سردار باقری ادامه داد: بُعد دیگری که دفاع مقدس برای ایران رقم زده است، تصفیه ناخالصی‌ها در کشور بود؛ زیرا با فرهنگ طاغوتی، بسیاری از ابعاد حق و باطل و ابعاد مربوط به ناسیونالیسم افراطی با ابعاد مربوط به دین و مذهب مردم مخلوط شده بود و جریان‌های متعدد نفوذی و مدعی انقلابی‌گری مشغول فعالیت بودند؛ اما در دفاع مقدس به صورت طبیعی و بدون هیچ اعمال فشاری که در نظام‌های دیکتاتوری اتفاق می‌افتد، تصفیه بزرگی روی داد.

وی تصریح کرد: قاطبه ملت ایران با حضور و پشتیبانی از دفاع مقدس، راه راست و حق را انتخاب کردند و ‌یک ملت یکپارچه و سربلند از دفاع مقدس بیرون آمد و گروه‌های وابسته‌ و کسانی که به ادامه مسیر انحرافی خود تأکید و پافشاری داشتند به کنار رانده شدند، تفکرات غربی، شرقی و التقاطی نیز کنار زده شد و این‌ها دستاورد کوچکی برای ملت بزرگ ما نیست که به واسطه دفاع مقدس به دست آمد.

شکست هیمنه آمریکا

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: بُعد سوم، شکست هیمنه و هیبت استکبار جهانی بود؛ آمریکایی که با بمب‌های اتمی در ژاپن ضرب شستی نشان داده بود، از همه جهان زهر چشم گرفته بود، با زورگویی امور خود را پیش می‌برد و شوروی را که رقیبش بود، به زمین زده بود، حالا با ملتی مواجه شده بود که می‌خواست مقابل متجاوزی که قدرت‌های بزرگ از آن حمایت می‌کنند، ایستادگی کند.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: ملت سربلند ایران در دفاع مقدس، هیمنه آمریکا را شکستند؛ لذا وقتی این هیمنه شکسته شد، بقیه قدرت‌ها حساب کار خود را کردند که با چه ملتی مواجه هستند. این حادثه موجب شد تا ملت‌های جهان به این باور برسند که مقابله با چنین قدرت‌هایی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: بُعد دیگر ایجاد خودباوری است. ملتی بودیم که نفت خود را می‌دادیم و‌در مقابل همه چیز وارد می‌کردیم و فرهنگ وارداتی داشتیم؛ اما دفاع مقدس این خود اتکایی را در ذهن و عمل ملت ایران ایجاد کرد که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان کرد: نکته پنجم تولید گنجینه‌های بسیار بزرگ برای ملت ایران است؛ گنجینه بزرگ فرهنگی که در دفاع مقدس مانند فرهنگ ایثار، مجاهدت، جهاد در راه خدا و شهادت‌طلبی، تولید و نهادینه شد، در جان جوانان این ملت نشست و پایدار شد؛ اما باید از آن مراقبت کنیم.

سردار باقری افزود: معارف گسترده‌ای در دفاع مقدس تولید شد و فناوری‌های چشم‌گیری نیز به وجود آمد؛ در واقع فناوری‌هایی که در دفاع مقدس به دست آمد و جنگ را پیش برد، می‌تواند پایه رشد فناوری در کشورمان شود و علاوه بر این، علوم دفاعی و امنیتی نیز رشد چشم‌گیری یافت و توانست علومی را که در این زمینه از قبل وجود داشت، تغییر دهد.

دفاع مقدس موجب ایجاد توان «بازدارندگی مؤثر» شد

وی اضافه کرد: بعد دیگر ایجاد بازدارندگی مؤثر برای ملت ایران بود؛ یکی از دلایلی که ملت ایران در ۳۰ سال گذشته با وجود تعقیب آرمان‌های مقدس خود و دست برنداشتن از شعار‌ها و آرمان‌های خود با آرامش زندگی می‌کنند، بازدارندگی است که دفاع مقدس ایجاد کرده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: این نشان می‌دهد که هر کس می‌خواهد با ملت ایران ‌با زبان زور صحبت کند به یاد می‌آورد که این ملت، دفاع مقدس به آن بزرگی را با سربلندی طی کرده است و اگر جنگی تکرار شود، مجدداً همان مباحث تکرار خواهد شد.

وی گفت: جوانان امروز کشورمان که سر از پا نمی‌شناختند برای اینکه یک هفته یا یک ماه در دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام حضور یابند، پارتی بازی می‌کردند، نشان می‌دهد نسلی که دفاع مقدس را ندیده همان روحیه دفاع مقدس را دارد و راه شهیدان و ایثارگران آن دوران را طی می‌کند.

سردار باقری تصریح کرد: لذا این باعث شده تا دشمن دست از تهدید نظامی بردارد و به سمت تهدید امنیتی، سایبری و جنگ فرهنگی برود؛ تهدیداتی که بعضاً مجری آن مشخص نیست و یا امور فرهنگی است که پاسخ فرهنگی می‌طلبد؛ این یعنی تهدید نظامی را کنار می‌گذارد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: دلیل این اقدام بازدارندگی است که دفاع مقدس ایجاد کرده است؛ علاوه بر این دفاع مقدس تفکر مقاومت ضد صهیونیستی و ضد استکباری را توسعه داد به نحوی که در این سه دهه اخیر شاهدیم اتفاقی در منطقه روی داده که همگی ریشه در دفاع مقدس دارند.

سردار باقری بیان داشت: خلق کنندگان این حوادث کسانی هستند که تحت تاثیر دفاع مقدس قرار دارند؛ اگر امروز صهیونیست‌ها، داعش و تروریست‌ها که دست‌پروده آمریکا، عربستان، امارات و اسرائیل هستند و سایر قوای نیابتی دولت‌های زورگو در کشورهای منطقه شکست می‌خورند در مقابل ملل مسلمان منطقه سربلند و با روحیه انقلابی و‌ مستحکم در برابر صهیونیسم و استکبار به راهشان ادامه می‌دهند؛ به عنوان مثال عراق، سوریه، لبنان یمن، افغانستان و بحرین از جمله کشورهایی هستند که یکی بعد از دیگری مسیر پیروزی را طی می‌کنند.

«حشد شعبی» به عنوان یک‌ نیروی مسلح انقلابی نهادینه شد

وی گفت: در عراق آمریکا‌یی‌ها با تلفاتی که دادند مجبور به تخلیه این کشور شدند، داعش آمد بخشی از این کشور را گرفت که اگر این روحیه (فعلی) و این نیروی مردمی نبود، بغداد و عتبات عالیات دچار مشکل می‌شد.

سردار باقری افزود: اکنون وضعیت عراق به گونه‌ای است که حشد شعبی به عنوان یک‌ نیروی مسلح انقلابی نهادینه شد، دولتی که در عراق سرکار آمده با دولت‌های قبلی قابل قیاس نیست؛ آنها به دنبال راهی برای برهم‌زدن پیمان امنیتی با آمریکا و اخراج آن‌ها هستند و موضوع اختلاف شیعه و سنی هم بسیار کم رنگ شد و‌ همه گروه‌ها و‌ جریان‌های اهل سنت با شیعیان دست در دست هم در پارلمان این کشور حضور مثبت و‌ هم‌‌افزا دارند و در کردستان عراق هم که با توطئه بزرگی مواجه شده بود، این توطئه رفع شد.

وی بیان کرد: اینکه رئیس جمهور زورگوی آمریکا اینگونه دزدانه، شبانه و چراغ خاموش با پرده‌های کشیده هواپیما وارد یک پایگاه کوچک هوایی شود و در آنجا دو سه ساعت بماند و عکس یادگاری بگیرد و بعد این کشور را ترک کند و رسما اذعان کند که هفت هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کردیم؛ ولی اکنون نمی‌توانیم در این کشور راه برویم، معنا دارد؛ شکست غیر از این است؟

اثبات حقانیت و مظلومیت مردم ایران

سردار باقری گفت: اثبات حقانیت و مظلومیت مردم ایران نکته دیگر دفاع مقدس است؛ هر جنایتی که توانستند در دفاع مقدس بر سر این ملت آوردند؛ آیا کاری بود که نکردند؟ فقط از بمب اتم استفاده نکردند که آن هم قواعد خاص خود را دارد؛ زیرا هزینه این کار برای آ‌ن‌ها بیشتر از منفعت آن بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: بمب شیمیایی که بر سر مردم ریختند و بمباران شهرها را انجام دادند و هواپیمای مسافربری را زدند و کشتی‌های ارزاق مردم‌ را مورد اصابت قرار دادند؛ اما این ملت یک بار هم ‌خلاف قواعد بین‌المللی کاری انجام نداد؛ این نشان‌ از حقانیت ملت ایران است؛ به رسانه‌ها و‌ حرف قلدرهای ظالم‌ نگاه نکنید، ملت‌های دنیا حقانیت ملت ایران را باور دارند؛ همه اذعان دارند که ما بر حق هستیم و ‌دشمنان ما دارند زورگویی می‌کنند.

وی گفت: شکست توطئه بزرگ ایجاد سازمان‌های تروریستی تکفیری مانند داعش، بدون تردید توسط فرماندهی پیشکسوتان دفاع مقدس اتفاق افتاد؛ خود این کشورها اذعان دارند که اگر فرماندهی و‌ هدایت رزمندگان دیروز و‌ امروز جمهوری اسلامی در این کشورها نبود و پشتیبانی مردم نبود، قطعا سو ریه و ‌عراق سقوط کرده بود.

سردار باقری در ادامه خاطرنشان ساخت: درباره عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ که این روزها درباره آن صحبت‌هایی شده نیز باید گفت که حوادث به این بزرگی حوادثی نیستند که در یک توئیت سه خطی یا هفت هشت کلمه‌ای بگنجد و موجب قضاوت‌های غیر عادلانه قرار گیرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح بیان کرد: عملیات کربلای ۴ جزو پیچیده‌ترین عملیات‌های طرح‌ریزی شده بود، تجربه کار با اروند را سال قبل از آن به دست آورده بودیم؛ شاید ۱۰ ماه درباره اروند در آن قطعه کار انجام‌ شد؛ هم روی محور شلمچه برای کربلای ۵ و هم روی عبور از اروند برای کربلای ۴ کار می‌شد؛ نهایتاً به دلیل امتیاز اروند که می‌توانست ما را به پشت بصره برساند، این عملیات انتخاب شد.

سرلشکر باقری گفت: عراقی‌ها با تجربه «والفجر هشت» آمدند سیل‌بندهای بزرگی در اروند و جزایر منطقه ایجاد کردند و حتی نهرهای فرعی را بستند و به دنبال آن موانع را توسعه دادند و هر امکانی که می‌توانست عملیات را با موفقیت پیش ببرد به نظر خودشان مسدود کردند؛ البته این به معنای لو‌ رفتن ابتدایی عملیات نیست، بلکه به معنی این است که عبور از اروند رود چه راه‌کارهایی دارد که عراقی‌ها آن را پیش‌بینی کرده و سعی در مسدودسازی آنها کنند.

وی بیان کرد: عبورهای اطلاعاتی بسیاری در اروند صورت گرفت به نحوی که شاید بیش از یک‌هزار تیم شناسایی کار شناسایی را انجام دادند و‌ بیش از ۱۰۰ شاخص جزر و‌ مد اروند را انجام دادیم تا بفهمیم چگونه غواص‌ها باید از آن عبور کنند؛ البته دشمن هم دشمن دست‌بسته‌ نبود؛ چون از قدرت اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه و شوروی استفاده می‌کرد و‌ علاوه بر این‌ سعی در نفوذ داشتند.

سردار باقری تصریح کرد: زمانی‌که عملیات شروع شد، گروه اول از نیروهای ما خط دشمن را شکستند و تو‌فیقاتی هم به دست آوردند؛ اما تداوم عملیات کار سختی بود؛ لذا تصمیم به بازگشت نیروها گرفته شد؛ بسیج نیرویی که بواسطه سپاهیان محمد رسول‌الله صورت گرفته شده بود هفت یا هشت درصد آنها وارد عملیات شدند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان ساخت: در آن شرایط این به ذهن همه رسید که این حجم نیرویی که در اختیار است و‌ با توجه به شناسایی‌هایی که در شلمچه شده بود، می‌توان عملیاتی را در آن‌ منطقه انجام داد؛ اینکه چنین تصمیم راهبردی اتخاذ شود و با تغییر جهت کربلای ۵ روی دهد، تصمیم‌کوچکی نیست.

وی گفت: شبی که فرمانده منصوب از طرف حضرت امام (ره) یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی با فرماندهان سپاه در حال اخذ تصمیم برای اینکه ‌عملیات کربلایی پنج صورت گیرد یا نه، شب استثنایی بود؛ زیرا با تک تک فرماندهان صحبت کرد و‌ نظرات آنها را می‌گرفت تا اینکه در ساعت دو یا سه بامداد تصمیم گرفته شد که این عملیات انجام شود.

سرلشکر باقری ادامه داد: خاطرم هست به‌عنوان مسئول اطلاعات، کل تیپ‌های عراق را روی تابلو‌ داشتیم؛ بیش از ۶۰ درصد یگان‌های عراق به منطقه عملیاتی کربلای پنج آمد و آسیب دید؛ تابلو را روی پلاستیک‌ کشیدم و آمدم تهران با یکی دو ‌نفر از فرماندهان درباره عملیات خدمت امام (ره) گزارش دادم.

کوتاهی مسؤولان کشور در حمایت از عملیات کربلای ۵/ می‌توانستیم در این عملیات کار عراق را یکسره کنیم

وی گفت: بعد رفتم هیأت وزیران و ‌آنجا هم گزارش دادم و در آنجا التماس کردیم که آقایان مسئول این کشور اگر به پشتیبانی خود ادامه بدهید و‌ پای کار بیایید، کار ارتش عراق تمام است؛ در همین کربلای پنج کار ارتش عراق تمام می‌شود. من با اطلاعات می‌گویم که اگر این عملیات را تا دو ماه دیگر می‌توانستیم ادامه دهیم، ارتش عراق کنار می‌کشید و کار تمام می‌شد؛ به هر حال میزان پشتیبانی دولت از جنگ مشخص بود؛ لذا ‌به ما می‌گفتند نداریم و ‌نمی‌توانیم؛ ولی من این را باور نداشتم و ندارم.

سردار باقری بیان داشت: امام (ره) در آن مقطع دستور واضحی دادند و ‌یک ‌روزی باید این دست خط و ‌این سند علنی شود و اینکه ایشان در اواخر کربلای پنج چه دستوری به مقامات کشور دادند که به آن عمل نشد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این برادرانی که امیدوارم خالصانه و علاقه‌مندانه تاریخ جنگ را مطالعه می‌کنند، دو تا کتاب را پیدا کنند و بگویند «این صفحه این‌گونه نوشته و صفحه دیگر به شکلی دیگر نوشته، پس تلفات کربلای ۴، هزار نفر نیست، بلکه ۱۰ هزار نفر است؛ پس خیانت و‌ کوتاهی شد»؛ این حرف‌های کودکانه و ناسپاسانه معنایی جز ناشکری نسبت به این نعمات بزرگ ندارد.

وی بیان کرد: عملیات کربلای پنج به قدری تأثیر داشت که پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که قرار بود ارائه شود و چیزی برای ملت نداشت، تغییر یافت؛ البته قطعنامه ۵۹۸ ایده‌ال ملت ایران نبود؛ اما بخش زیادی از خواسته‌های ما در آن گنجانده شد و این حاصل عملیات‌های کربلای چهار و پنج بود.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: حوادث به این بزرگی در چند کلمه و‌ یک صفحه نمی‌گنجد و اگر قرار است در دو جمله بگوییم باید درباره آن دو جمله خیلی فکر کنیم و با پنج نفر مشورت کنیم تا این‌گونه نشود که خانواده‌ای که عزیز خود را در کربلای چهار از دست داده بگوید بچه من بواسطه بی‌توجهی فرماندهان به این سرنوشت دچار شده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار