دفاع پرس گزارش می دهد/

اجرای حکم شیخ نمر؛ استراتژی جدید عربستان در منطقه/ بروز اختلافات گسترده میان شاهزادگان سعودی

در صورت مرگ پادشاه عربستان جنگ قدرت در بین مسئولان و شاهزادگان سیاسی و هرج ومرج سیاسی رخ خواهد داد از این رو آنان به دنبال افزایش حمایت وهابی های تندور موجود در این کشور و تدوین سیاست ها واستراتژی های جدید در منطقه هستند.
کد خبر: ۳۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵ - 01November 2014

اجرای حکم شیخ نمر؛ استراتژی جدید عربستان در منطقه/ بروز اختلافات گسترده میان شاهزادگان سعودی

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، آیت الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعی است که در سال 1379هجری قمری در شهر«العوامیه» درشرق عربستان به دنیا آمد. او سابقه حضور در ایران و تحصیل در یکی از حوزههای علمیه تهران و هم چنین تحصیل در سوریه را دارد. وی پس از بازگشت به عربستان به تاسیس مرکزی آموزشی در آن کشور پرداخت و به عنوان فعال سیاسی ـ دینی، از منتقدان دولت سعودی به شمار آمد. «نمر» با توجه به وضعیت شیعیان و سیاست سعودیان در ارتباط با تشیع، همواره پیگیر حقوق این جمعیت بوده و تاکنون چندین بار زندانی شده است.

ایشان بعد از ورود ارتش عربستان به بحرین و کشتار و سرکوب شیعیان بحرین، سخنرانی هایی علیه نظام آل سعود داشته و اعلام کردند  که دخالت نظامی در بحرین کار صحیح و به جایی نمی باشد. پس از این اعتراضات و سخنرانی ها، دولت عربستان در شرق این کشور نیز سرکوب هایی را انجام داده و در نتیجه این سرکوب ها تعداد زیادی از جوانان و معترضین بازداشت شدند. از جمله کسانی که بازداشت گردید  شیخ نمر بود که به ضرب گلوله نظامیان عربستانی زخمی گردیده و سپس بازداشت و به زندان برده شدند. اکنون عربستان بعد از گذشت حدود ۲۰ ماه از زمان دستگیری آیتالله نمر باقر النمر حکم اعدام وی را اعلام کرده است.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که چه حوادث ویا اتفاقاتی رخ داده تا عربستان سعودی حکم اعدام آیت الله نمر را اعلام کند  و یا هدف سعودی ها از مطرح کردن این  موضوع چه می باشد؟

1- ایجاد جنگ های وسیع مذهبی در منطقه

یکی از مواردی که کشورهای غربی به ویژه آمریکا به همراه اسرائیل در خاورمیانه پیگیری می کند ایجاد اختلاف در بین گروه های مذهبی و بروز جنگ های مذهبی و طایفه گری می باشد، که البته تاکنون تلاش هایی صورت گرفته اما بی نتیجه مانده است. اینک عربستان سعودی به نمایندگی از آمریکایی ها این موضوع را در منطثه پیگیری می کند.

ولذا وانمود می کنند که آیت الله نمر که یکی از علمای شیعه می باشد تحرکات بسیاری را بر علیه اهل سنت انجام داده و به نوعی مخالفت ایشان با دولت سعودی، مخالفت با اهل سنت می باشد. در حالی که  وقتی به بررسی فیلم ها واسناد اجای مانده از اقدامات انقلابی ایشان می پردازیم می بینیم که وی نه تنها به مخالفت با اهل سنت نپرداخته بلکه هرگز به شیعه بودن خود و خواسته های شخصی تکیه ندارد، بلکه به خواسته ها ومطالبات عموم مردم عربستان (چه شیعه و چه سنی) تاکید دارند. پس می توان گفت شیخ نمر به دنبال ایجاد اختلافات مذهبی نبوده است. از طرفی دولت عربستان نیز حقوق اهل سنت را بر اساس قانون و شرع رعایت نمی کند وتعداد بسیاری از زندانیان آن از اهل سنت هستند.

نکته دیگری که مطرح می باشد این است که حکومت عربستان اعلام کرده است شیخ نمر از سوی جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی وحمایت می شود، تا بتوانند شیعیان را در عربستان گسترش  داده و بافت جمعیتی این کشور را برهم بزنند. در این زمینه باید گفت: به نظر می رسد سعودی ها به دنبال ایجاد بهانه برای وارد کردن ایران به معادلات سیاسی خود وبهره برداری از آن می باشد. لذا در این شرایط مسئولین جمهوری اسلامی باید هوشیار باشند که در خندقی که رژیم صهیونیستی حفر کرده نیافتاده و تمام حرکات ریاض را مورد توجه قرار دهند.

در همین زمینه «حمزه حسن» معارض سرشناس عربستانی در گفتوگو با تلویزیون المیادین میگوید: «بحث مذهبی خندق رژیم سعودی برای ایران است، سعودیها ایران را دشمن خود میدانند چه شاه برآن حاکم باشد و چه فردی روحانی، فتنه مذهبی در خدمت سیاستهای ریاض است.»

2- مقابله با منافع جمهوری اسلامی ایران

از طرفی دیگر وقتی که تحولات سوریه، عراق و یمن را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که جریان وهابیت به سرکردگی عربستان سعودی و هدایت کشورهای غربی وآمریکا، اقدامات بسیاری را برای نابودی محور مقاومت انجام داده اند که یکی از مهمترین آن ها ایجاد گروه های تروریستی چون ارتش آزاد، جبهه النصره، داعش و... می باشد که حمایت های همه جانبه مالی نیز از آن ها صورت گرفته است.


تجربه  طولانی مدت نشان داده است که عربستان سعودی اختلافات بسیار استراتژیکی با ایران داشته و در زمانی که شرایط مهیا بوده اقداماتی نیز به صورت مستقیم ویا غیرمستقیم برعلیه ایران انجام داده است. با حمایت ایران از جریان مقاومت در منطقه و موفقیت آن در مقابله با جریان ضد مقاومت، طبیعی است که عربستان سعودی به انجام اقداماتی دست بزند تا با گسترش جریان وهابیت وسلفی گری در خاورمیانه، مانع راه این پیشروی ها گردد.

لذا یکی از مواردی که احتمال داده می شود این است که با توجه به عدم موفقیت عربستان سعودی در مورد مبارزه با محور مقاومت، حکم اعدام شیخ النمر به عنوان یک اهرم فشاری بر ایران باشد تا به این وسیله عربستانی ها بتوانند در تحولات منطقه سهم از دست رفته خود را بازیابند. واگر در این مورد به موفقیتی دست پیدا نکنند، به همان نقشه خود یعنی بروز آتش اختلافات مذهبی و طایفه ای در منطقه می گردند که در صورت شعله ور شدن این آتش، بدیهی است خاموش کردن آن به مدت زمان بسیاری نیاز دارد که با اوضاع فعلی منطقه می تواند پیش بینی کرد که مدت های زیادی شرایط برای بهره برداری غربی ها، آمریکا و اسراییل آماده می باشد.

از سویی دیگر با اعلام گروه داعش برای حمله به عربستان و منافع این کشور که البته بعید به نظر می رسد، عربستان سعودی به دنبال این است که با معطوف کردن توجه مسلمانان و جهانیان به حکم اعدام شیخ النمر و یا احیانا ریختن خون این عالم شیعی، داعش را برعلیه ایران بسیج کرده وچنین وانمود کند که ریشه همه اختلافات در این منطقه،  ایران و یا افراد و شخصیت ها و یا جریان های سیاسی ونظامی مرتبط با  ایران می باشد، که تجربه نشان می دهد با توجه به نفوذی که جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف دارد، این طرح آنان موفق نخواهد بود. که البته این موضوع نشان می دهد مسئولان سعودی نگاه راهبردی برای حل مشکلات  وبیرون رفتن از بحران ها نداشته و لذا اتخاذ تاکتیکهای متفاوت نشان می دهد که آنها در حالتی از سردرگمی بوده و دائماً سعی می کنند از  بحران  ها به طور موقت عبور کنند.

3- جلوگیری از بروز اختلافات در بین مقامات سعودی

به نظر می رسد ریاض با صدور حکم اعدام شیخ النمر می خواهد به مردم خود وانمود کند که عربستان همچنان قوی بوده و حتی از اعدام یک عالم ذی نفوذ شیعی نیز ابایی ندارد. اما وخامت حال جسمی حاکم عربستان نیز موجب شده  تا حکومت این کشور با صدور حکم اعدام شیخ النمر سعی در تأثیر گذاری در تحولات منطقه و ایجاد رعب و وحشت در بین مخالفان حکومت خاندان سعودی داشته باشد. چرا که پیش بینی می شود در صورت مرگ پادشاه عربستان جنگ قدرت در بین مسئولان و شاهزادگان سیاسی و هرج ومرج سیاسی رخ خواهد داد. ولذا تجربه نشان داده و عربستانی ها باهوش تر از این هستند که با اعدام شیخ باقر النمر، خود شورش ها و اعتراضات را علیه حکومت پادشاهی افزایش دهند، بلکه آنان به دنبال افزایش حمایت وهابی های تندور موجود در این کشور و بررسی اوضاع برای تدوین سیاست ها واستراتژی های جدید در منطقه می باشند.

انتهای پیام/م

نظر شما
پربیننده ها