جهانگیری:

کارآفرینی کشور را از شرایط سخت عبور می‌دهد

معاون اول رئیس جمهور گفت: کارآفرینی الزام کشور است و می‌تواند کشور را از شرایط سخت عبور دهد.
کد خبر: ۳۲۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ - 08January 2019

//به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی «امین‎الضرب» که صبح امروز سه‎شنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد، اظهار داشت: اتاق بازرگانی تهران در روند توسعه کشور موفق بوده و با نشان کارآفرینی امین‌الضرب اقدام مهمی انجام داده است و آیندگان به این موضوع خواهند پرداخت.

وی افزود:کارآفرینی الزام کشور است و می‌تواند کشور را از شرایط سخت عبور دهد، اگر کشور در تحریم نبود همچنان نیازمند کارآفرینی بودیم چه رسد به موقعیت فعلی که دشمنان می‌خواهند آینده تیره پیش روی جوانان ما بگذارند.

وی تصریح کرد: کارآفرینان، افق‌های روشنی پیش روی آینده خواهند گشود امروز نیازمند تعقل و خلاقیت در راهکار‌های جدید برای برون رفت از شرایط اقتصادی هستیم.

جهانگیری در بخشی از سخنانش، یادآور شد: باید کارآفرینی جدید را مهیا کنیم و میدان برای جوانان و زنان باز باشد چراکه امروز تغییرات مهمی در اقتصاد جهان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: با نیم نگاهی به جهان، واقعیت‌ها را خواهیم دید که عده‌ای افول می‌کنند و عده‌ای ظهور می‌کنند. رمزگشایی از این افول و ظهور و فراز و فرود‌ها نشان می‌دهد، آنجایی که توانستند با تغییرات هماهنگ باشند، به موفقیت رسیدند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به فرمایش امیرمومنان (ع) گفت: هر کس نسبت به زمانه خود آگاه است از خطرات مصون است. باید بنگاه پویا و جامعه پویا تغییرات را بشناسد چراکه تعییرات بسیار سریع است. امیدواریم بنگاه‌های اقتصادی بتوانند تغییرات متعدد اجتماعی و اقتصادی را شناسایی کنند تا در چرخ دنده‌های تغییر قربانی تغییرات نشوند.

وی تاکید کرد: با تکیه بر نخبگان و دانشگاهیان می‌توانیم در برابر تغییرات، نگرانی را از کشور کاهش دهیم، در مقطع فعلی به تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی نیاز داریم و باید اعتماد به نفس و روحیه خوب خود را حفظ کنیم.

جهانگیری یادآور شد: در دهه اخیر فعالان اقتصادی شرایط خیلی سختی را گذراندند، زیرا تحریم‌های جدید را داشتیم و نوک این تحریم‌ها به سمت فعالان اقتصادی، صاحبان کارخانه‌ها و مردم مظلوم ایران است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از بیماری‌های مزمن رنج می‌برد، تصریح کرد: بودجه کشور امروز به یک چالش تبدیل شده همچنین نقدینگی کشور و مسائل زیست محیطی مانند ریزگردها، شن‌های روان و کمبود آب از مسائل مهم کشور است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: ما این مشکلات اقتصادی را داشتیم تا اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ تحریم شدیم و می‌گفتند ایرانی‌ها قوانین بین الملل را رعایت نمی‌کنند و منطقه را به سمت رقابت تسلیحاتی پیش می‌برند، اما با گفتگو‌های بسیار به دنیا ثابت کردیم که چنین نیست.

جهانگیری گفت: تحریم‌ها را برگردانند با استدلالی که کلاه گشادی بر سر ما گذاشتند، اما آیا این استدلال پذیرفتنی است؟ ایران یک سمت میز بوده و پنج قدرت دیگر جهان یک سمت مذاکره بودند. آیا این استدلال‌ها جز زورگویی چیز دیگری است؟

وی افزود: آمریکایی‌ها اذعان کردند که ۷ هزار میلیارد در منطقه هزینه کردند و چیزی به دست نیاوردند و تنها بر فعالان اقتصادی ما فشار آوردند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این دوره طولانی نخواهد بود و باید فکر کنیم که چگونه این زمستان سخت را بگذرانیم؛ ما می‌توانیم این دوره را خوب بگذرانیم.

جهانگیری افزود: می‌خواهند معاش مردم را سخت کنند و شرط عبور از این شرایط انسجام است. مسئولین سیاسی باید انسجام را حفظ کنند، اما عده‌ای هنوز دنبال این هستند که چگونه رقیب را از میدان به در کنند در حالی که مردم تحت فشار هستند و باید به داد مردم رسید.

وی یادآور شد: باید پس از انسجام بر روی اقتصاد برنامه ریزی کنیم تا معیشت مردم آسیب نبیند. دولت در مورد این بخش تصمیم گرفته و این دوره، دوره کوتاهی است و تعبیر این است که زمستان تمام می‌شود و رو سیاهی به ذغال می‌ماند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بیان کرد: مرحله دوم احیا و توسعه صادرات است. باید ارز برای کشور تامین کنیم چرا که آمریکایی‌ها تلاش کردند نفت و پتروشیمی را تحریم کنند. ما با صادرات دیگر محصولات ارز و نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

جهانگیری بیان کرد: می‌دانم واحد‌های تولیدی مشکل نقدینگی دارند و باید دستور کار سندیکا‌ها باشد تا با توجه به محدودیت‌ها، نقدینگی واحد‌های تولیدی را برای سرمایه در گردش تامین کنند.

وی تصریح کرد: با تولید و صادرات حتما از این شرایط سخت عبور می‌کنیم و مردان بزرگ می‌توانند این دوره را خوب مدیریت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به فعالان اقتصادی گفت: شما می‌توانید کشور را از این مرحله عبور دهید و من به شما قول می‌دهم به خاطر حمایت از شما در صحنه می‌مانم و از شما حمایت می‌کنم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها