در نشست خبری گروه «سماع» مطرح شد؛

موسیقی به انحطاط و انحراف کشیده شده/ مردم از کارکرد موسیقی در زندگی غافل هستند

شهرام میرجلالی با بیان اینکه موسیقی به انحطاط و انحراف کشیده شده گفت: عده‌ای از بزرگان موسیقی در گروه سماع حضور دارند. ما تلاش کردیم به موسیقی مملکت زیاد خدشه وارد نشود. چون مردم غافل شده‌اند از اینکه هنر چقدر می‌تواند آن‌ها را حتی در مسائل روزمره کمک کنند.
کد خبر: ۳۲۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ - 08January 2019

موسیقی به انحطاط و انحراف کشیده شده/ گروه سماع  سعی کرده به موسیقی مملکت خدشه وارد نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری «گروه موسیقی سماع» به مناسبت انتشار آلبوم جدید این گروه با حضور محمدجواد ضرابیان آهنگساز و سرپرست گروه، شهرام میرجلالی، بهروز الوندی‌پور و سینا جهان‌آبادی موسیقیدان و اشکان کمانگری خواننده گروه در حوزه هنری برگزار شد.

ضرابیان در ابتدای این نشست با بیان اینکه این گروه در دهه 60 تاسیس شده اظهار داشت: 11 سال از دوری من از گروه سماع می‌گذرد. در تجربه جدیدمان با گروه سماع در قلب سازهای ایرانی که به شکل موسیقی دستگاهی است، کار خواهیم کرد. این آلبوم جدید به شکل موسیقی ایرانی است که تمام قطعات متشکل از دستگاه‌های شور و همایون، کاری پیوسته خواهد بود که امیدواریم مورد پسند قرار گیرد.

سرپرست گروه سماع در ادامه درباره علت همکاری با کمانگری گفت: سعادت آشنایی با کمانگری را از قبل داشتم ولی وقتی صدای ایشان را شنیده و توانایی او را دیدم، احساس کردم شایستگی دارد که به جایگاه اصلی‌اش برسد.

شهرام میرجلالی با بیان اینکه ما گروهی هستیم که با عشق و بدون چشم‌داشت همکاریمان را آغاز کردیم تا جامعه بتواند از ارائه هنر بهره ببرد به همین خاطر این گروه، گروهی است که اصولاً سازمانی و مربوط به جایی نیست بلکه عده‌ای عاشق دور هم جمع شده‌اند تا کاری بکنند.

وی گفت: این بار قرعه به نام «اشکان کمانگری» افتاده که جوانی نیکوست. البته باید بگویم حوزه هنری گاهی وقت‌ها کارهایش را بهتر از ارشاد و خانه هنرمندان انجام می‌دهد. این را من به عنوان کسی که حرفش را خیلی صریح می‌گوید، بیان می‌کنم.

این موسیقیدان افزود: امروزه موسیقی خیلی به انحطاط و انحراف کشیده شده اما ما سعی کردیم همان موسیقی دستگاهی را با نگرش و فرم دیگری مد نظر داشته باشیم و با ارکستر و سازبندی دیگری ارائه دهیم. موسیقی نواحی جزئی از کار است، البته اینطور نیست که سوار بر این کار باشد و تمام اصالت آن را از بین ببرد. این کار از نظر نوع موسیقی دارای قطعات آوازی از جنوب تا کرمانشاه است با ریتم‌های پیچیده.

میرجلالی گفت: عده‌ای از بزرگان موسیقی در گروه سماع حضور دارند. ما تلاش کردیم به موسیقی مملکت زیاد خدشه وارد نشود. چون مردم غافل شده‌اند از اینکه هنر چقدر می‌تواند آن‌ها را حتی در مسائل روزمره کمک کنند. همه فراموش کرده‌ایم که دوای روح ما چیست؛ اگر روحمان سالم باشد طبیعتاً بدنمان هم سالم خواهد بود. موسیقی باید حرکت داشته باشد و حرف روز را بزند که خوشبختانه ضرابیان با اینکه هیچ ادعای سیاسی ندارد ولی یک آدم اجتماعی است و همیشه مسائل اجتماع را درک کرده‌ است.

وی تاکید کرد: بالاخره در مسائل اجتماعی، مشکلات فقط تامین معاش نیست. رابطه با پدر و مادر و عشق و زندگی و ازدواج چیزهایی است که در موسیقی ضرابیان گنجانده شده است و موسیقی ایشان خیلی مناسبتی نیست بلکه اجتماعی است.

این موسیقیدان گفت: نوع نگاه ضرابیان به هنر از جمله ویژگی های خاص اوست. متاسفم که برخی از هنرمندان مملکت ناچار به سفر و جابه جایی شده‌اند. البته آن‌هایی که عشق به این وطن دارند، هرجایی باشند قلبشان برای کشور می‌تپد. ما این مسئله را یک باب خیر می‌دانیم بخاطر اینکه ضرابیان بیشتر در ایران باشد و کار خوب ارائه دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها