بخش اول/ مهدی‌ چمران در گفت‌وگو با دفاع پرس:

امروز آن انگیزه زمان جنگ در برخی از مسئولین نیست/ حزب‌الله در منطقه قدرتی بیشتر از صهیونیست‌ها دارد

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: تفکر امام خمینی (ره) کاملا الهی بود، این در حالی است که خیلی کم شاهد انقلابی با تفکر الهی در کشور‌های مختلف هستیم.
کد خبر: ۳۲۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ - 16January 2019

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورمان توانست با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، بر بسیاری از مشکلات غلبه کند، امروز انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد جشن پیروزی‌اش قرار دارد، بر همین اساس و با توجه به 40 سالگی انقلاب اسلامی، پیرامون همین موضوع خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی با «مهدی چمران» رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

امروز آن انگیزه زمان جنگ در برخی از مسئولین نیست/ حزب‌الله در منطقه قدرتی بیشتر از صهیونیست‌ها دارد

دفاع پرس: چرا قبل از مبارزات امام خمینی (ره) برخی از مبارزات علیه حکومت پهلوی شکست خورد؟

ریشه‌های انقلاب اسلامی بسیار عمیق است و فقط به سال 57 اختصاص ندارد، باید برای فهم این عمق، نگاهی به گذشته و تاریخ را بار دیگر مرور کرد؛ زیرا تصور‌ می‌کنم که در ایران و عموم کشور‌های اسلامی، انقلاب‌ها  بر اساس ایدئولوژی اسلامی، مکتبی و همچنین دینی شکل گرفته است و نمی تواند بدون این موارد به نتیجه برسد،‌ البته عده ای نیز از این موضوع سوءاستفاده کردند، برای مثال ‌در نهضت مشروطیت از ابتدا علما پیشتاز نهضت بودند و توسط آنها، مردم به پیروزی رسیدند ولی متاسفانه از همان ابتدا در این نهضت انحراف به وجود آمد، طوری که یکی از علمای بزرگ مانند «شیخ فضل‌الله نوری» را به دار آویختند، به دلیل اینکه می خواست جلوی انحراف را بگیرد و مشروطه مشروعه باشد نه مشروطه‌ای که بخواهد جلوی دین ایستادگی کند.

البته در دوره مرحوم «آیت الله سیدحسن مدرس» نیز این انحرافات پیش آمد و مسائل مذهبی و دینی کنار رفت و نتیجه آن شد که رضا میرپنج که اصلا کشور از محور مشروطیت در دوره او به صورت غیر مستقیم خارج شد و سپس حکومت به سمت دیکتاتوری پیش رفت و می توان گفت در هر دوره‌ای انحرافات وجود داشته است. در قسمتی دیگر باید به نهضت ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد که در نوع خودش یکی از نهضت های بزرگ کشور حساب می شود، دکتر «مصدق» توانست از حق و حقوق کشور دفاع کند و رای به نفع ایران بگیرد و در نتیجه صنعت نفت کشور را ملی کند، نفت در کشور ایران استخراج می شد اما انگلیسی ها نفع آن را می بردند و حق نفتی به ایران می دادند که به نوعی غارت ایران حساب می شد و در آن زمان اختلافات داخلی وجود داشت که باعث می شد انگلیسی‌ها نهایت استفاده را بکنند اما با نقشه‌ زیرکانه توانستند مصدق را نیز خانه نشین کنند.

دفاع پرس: چه تفاوتی میان مبارزه امام خمینی (ره) با دیگر افراد بود که باعث شد مردم ایشان را همراهی کنند؟

سال 42 که امام خمینی (ره) به صورت آشکار و عیان به میدان مبارزه آمدند یک روح جدیدی در نیروهای اسلامی و معتقد ایجاد کردند، اکثریت مردم دنبال تفکر امام و راه ایشان بودند؛ زیرا وقتی امام مبارزات خود را آغاز کرد و تا دهه 50 شمسی ادامه داد، با مقابله شدید شاه رو به رو شد ولی در نزدیکی سال 57 صدای انقلابیون اسلامی بلندتر از همیشه شنیده می شد هرچند خیلی‌ها در آن زمان اعتقاد داشتند که انقلاب به نتیجه نخواهد رسید؛ زیرا تصور بر این بود که کارگران و کشاورزان و... به میدان نیامده اند اما آنها نیز بعد از مدتی کوتاه همانند دیگر اقشار جامعه متوجه شدند که انقلاب اسلامی به پیروزی نزدیک است لذا عده ای قبل از پیروزی انقلاب وقتی دیدند که یک مرجع تقلید و یک  شخصیت بی نظیر در طول تاریخ اسلام در حال مبارزه با فساد بارها از کشور خود دور شده اما هیچوقت خسته نشده و گروهی را علیه دیکتاتوری هدایت می کند و در تلاش است کشور را از اردوگاه غرب بیرون بکشد،‌ مسیر خود را تغییر دادند و به انقلاب پیوستند.

مردم در انقلاب اسلامی به دنبال امام به عنوان یک عالم شرعی می آیند، تفکر امام کاملا الهی بود که باعث شد مردمی که در انقلاب شرکت کردند بالای 95 درصد باشند، این در صورتی است که خیلی کم شاهد انقلابی با تفکر الهی در کشورهای مختلف هستیم،‌ مثلا انقلاب شوروی، کوبا و... الهی نبودند.

امروز آن انگیزه زمان جنگ در برخی از مسئولین نیست/ حزب‌الله در منطقه قدرتی بیشتر از صهیونیست‌ها دارد

دفاع پرس: نکات مهم در انقلاب اسلامی را در چه اصلی می بینید؟

‌مهمترین نکته در انقلاب اسلامی این بود که بدون سلاح به سرانجام رسید اما در دیگر انقلاب ها سلاح استفاده می شد، انقلاب 57 سه نکته مهم داشت، اول اینکه ایدئولوژیک بود که تفکر بسیار متفاوتی داشت و ‌اصل انقلاب که رهبری بود‌ بر اساس اصول دینی بود،‌ نکته بعدی این است که بدون جنگ داخلی انقلاب صورت گرفت. درست است که ارتش در انقلاب از مردم بود و نمی توانست به ملت آسیبی برساند، به یاد دارم که‌ سه روز قبل از 17 شهریور مقابل حسینیه ارشاد وقتی از نماز عید فطر باز می گشتیم، اسلحه های ارتشی‌ها به سمت ما نشانه رفته بود وقتی به آنها شاخه گلی دادیم باعث تحول آنها شد و همین موضوع از علل پیروزی انقلاب شد. جالب است که همین گروه منافقین و مجاهدین خلق در آن موقع بر دیوارهای تهران می نوشتند «جنگ مسلحانه» و معتقد بودند که انقلاب با جنگ مسلحانه به نتیجه می رسد، این تفکر از انقلاب کوبا گرفته شده بود و دنبال همان فلسفه بودند در صورتی که انقلاب اسلامی در حال پیروزی بود و نیازی نبود مسلح شویم و به بیرون شهر برویم و این تفکر کاملا اشتباه بود.

دفاع پرس: چه مسئله ای باعث شد مردم به این باور برسند که می توانند در برابر آمریکا ایستادگی کنند؟

مردم به تفکر امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند و معتقد بودند که می توانند کشور را از نوکری آمریکا خارج کنند و ایران خودکفا شود. آن یاس فلسفی که «ما نمی توانیم در برابر آمریکا ایستادگی کنیم» از بین رفت و شکست خورد، ملتی با دست خالی و رهبری قوی به میدان آمدند و پیروز شدند، امام نیز یک مرجع بزرگ بود، برای رهبری یک انقلاب بزرگ و پیروزی علیه کشورهای بیگانه بهترین گزینه بود تا بتوانیم از زیر سلطه آمریکا خارج شویم، تفکر ملت ما عوض شد تا انقلاب به نتیجه رسید،‌ هویدا می گفت پول داریم و مشکلی نداریم نفت را می دهیم و اجناس درجه یک اروپایی خریداری می کنیم که با این کار افکار عمومی را به وابستگی به کشورهای بیگانه هدایت می کردند،‌ مثلا در ساخت و ساز شهرک اکباتان از معماران خارجی استفاده شد در صورتی که ما معماران جوان بسیار خوبی در داخل کشور داشتیم و همچنین معماران خارجی نوع ساخت و ساز ایرانی را در نظر نمی گرفتند.

امروز آن انگیزه زمان جنگ در برخی از مسئولین نیست/ حزب‌الله در منطقه قدرتی بیشتر از صهیونیست‌ها دارد

دفاع پرس: آبادانی های ایران پس از انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

قبل از انقلاب تعداد کمی از روستاها دارای آب شرب سالم بودند،‌ اگر هم آب شرب سالم پیدا می شد خان و یا اربابی مالک آن بود اما امروز شاهد هستیم اکثر روستاها دارای آب شرب هستند و خبری از مالک آب شرب هم نیست بلکه خود مردم مالک هستند. این کوچکترین پیشرفت انقلاب است، در حوزه های بهداشت نیز تعداد بیمارستان‌ها قبل و بعد انقلاب را باید مقایسه کنید، دانشگاه‌ها را نیز باید در نظر بگیریم که از تعداد محدود قبل از انقلاب امروز در چهلمین سالگرد انقلاب دارای چندین دانشگاه هستیم.  سرعت پیشرفت انقلاب اسلامی نسبت به عقب ماندگی قبل از انقلاب چند برابر بوده و یک نوع جهاد بزرگ به حساب می آید و مبنای پیشرفت انقلاب اعتقادات انقلابیون بود.

دفاع پرس: نگاه شما به کشور در سالگرد 40 سالگی انقلاب اسلامی چیست؟

40 سالگی انقلاب اوج قدرت و توان ما در منطقه است و متاسفانه مشکلات داخلی در کشور ما هم هست که این یک تضاد است، امروز یک عده دنبال ثروت هستند که با ثروت قدرت را به دست بیاورند این از داخل بزرگترین چیزی است که مردم را از انقلاب مایوس می کند و همین باعث می شود که دشمن با شایعه‌سازی، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد برای مثال می گویند پول کشور به سوریه و عراق می رود اما این کاملا تفکر اشتباهی است، مثلا ما بزرگترین بازارهای فروش محصولات را در عراق و سوریه داریم و همین موضوع نکته مثبتی است اما دشمن با تبلیغات بد به وارونه‌ جلوه دادن فرصت‌ها پرداخته و به افکار عمومی ضربه وارد می کند.

دفاع پرس: به نظر شما کشور ما می تواند علی رغم تحریم‌ها در جنگ اقتصادی پیروز شود؟

«ما می توانیم» را امام خمینی (ره) به نسل اول انقلاب آموزش دادند که کاملا درست بود، از قول شهید دکتر چمران باید بگویم که به خاطر دارم ایشان وزیر دفاع بودند و دفتر معاونت نخست وزیری را به بنده سپردند و کارها در این زمینه را من دنبال می کردم، روزی دفتر بودیم که قبل از وارد شدن دکتر چمران به اطلاع دادند که آمریکا ایران را تحریم کرده است،‌ دکتر چمران در پاسخ به من گفتند: «خدا را شکر». من تا به حال می گفتم که وسایل مورد نیاز صنایع دفاعی را بسازید و آنها به خرید از آمریکا اتکا می کردند ولی حالا مجبوریم که بسازیم و پس از آن اولین موشک را همان سال ساختیم و بعد نخستین زیردریایی در اهواز ساخته شد، این یعنی ما می توانیم که بسیاری از تولیدات را داشته باشیم، جوانان ما در دوران دفاع مقدس موفق شدند موشکی بسازند که خاکریز دشمن را در عمق 9 متری منهدم می کرد و این موضوع توانمندی جوانان ما را در پیشرفت حوزه دفاعی نشان می داد و دال بر این بود که اگر خودمان را باور داشته باشیم امروز نیز در جنگ اقتصادی پیروز خواهیم شد.

دفاع پرس: با این وجود چرا برخی از مسئولین به این باور نرسیده‌اند؟

امروز آن انگیزه زمان جنگ در برخی از مسئولین نیست،‌ مثلا در زمان جنگ می گفتند رود اروند غیر قابل عبور است و نمی شود از روی این رود رد شد، به خاطر دارم «شهید فلاحی» به اتاق جنگ در ستاد مشترک ارتش آمد بحث این موضوع را مطرح کرد که طبق مطالعات ایشان از این رودخانه می شود عبور کرد، با یک تکنولوژی خیلی ساده از این رود عبور کردیم و برای عملی کردن این طرح محاسبات دقیقی انجام شد تا بی نقص و علمی باشد که دانشگاه تهران و دانشکده علوم درگیر این طرح شدند و این تنها با تفکر ما می توانیم عملی شد.

برای من قابل درک نیست فردی که خودش در جنگ حضور داشته و این اعمال را دیده و مسئول جنگ بود و این نیاز را دیده امروز می گوید ما نباید بودجه نظامی داشته باشیم. برای اینکه باید در جای دیگر سرمایه گذاری کنیم و کشور ما را با ژاپن مقایسه می کند، مقایسه‌ای که کاملا اشتباه است، چون ما در منطقه ای هستیم که عربستان سومین بودجه نظامی دنیا را خرج می کند و بیشترین هزینه را در زمینه های خرید موشک دارد که ما خیلی کمتر از این کشور بودجه نظامی داریم، ‌پاکستان نیز همینطور،‌ داعش کنار کشور ماست، ما حتما به بودجه نظامی نیاز داریم زیرا به ما موشکی نمی فروشند پس باید خود موشک بسازیم. از نظر اقتصادی نیز کاملا به نفع کشور است همچنین اشتغالزایی می شود. از سویی دیگر بسیاری از علوم از صنایع دفاعی کمک می گیرند مانند سرامیک سازی و... پس باید به بودجه نظامی کشور اهمیت داد.

امروز آن انگیزه زمان جنگ در برخی از مسئولین نیست/ حزب‌الله در منطقه قدرتی بیشتر از صهیونیست‌ها دارد

دفاع پرس: اشراف ایران در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما از نظر صنایع دفاعی بسیار پیشرفت داشته ایم که همین موضوع باعث می شود امنیت کشور نیز بالاتر از همیشه به نظر برسد اگر قوی باشیم می توانیم جلوی زیان را بگیریم. اسرائیل یک روزی شعار می داد از نیل تا فرات، برنامه ریزی دقیقی در این زمینه داشت اما کسی که جلوی آن ایستاد ایران بود. پس از شکست این طرح دست به یک کار کثیف زد و با تفکر ضد اسلامی داعش را ساخت که عربستان به عنوان یک کشور مسلمان پول این طرح را تامین می کرد، خون این طرح را هم مسلمانان می دادند منظورم داعش که کشته می شدند و ملت مسلمان است که در این جنگ شهید می شدند، نفع این موضوع را اسرائیل و آمریکا می بردند که به داعش اسلحه می فروختند و همچنین علیه ایدئولوژی انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی طرحی را عملی می کردند و چهره اسلام را در دنیا خشن نشان می دادند.

مقابل این طرح کشور اسلامی و تفکر اسلامی و رهبر اسلامی ایستاد، ما مردان بزرگی همچون سردار‌ همدانی و سردار‌ سلیمانی را در منطقه داشتیم اما راهنمایی‌های رهبری نقش بسیار مهمی در پیشرفت این جریان داشت،‌ ما امروز در سوریه تکلیف داعش را مشخص و آنها را نابود کردیم و همان اسرائیل که طرح داشت برای نفوذ در منطقه، امروز مرزهای خود را بسته و نگران این است که ما در جولان پیشروی نکنیم. حزب الله، فاطمیون، زینبیون، انصارالله مجموعه ای هستند که تحت عنوان اسلام و ایدئولوژی انقلاب اسلامی و رهبری مقام معظم رهبری و شهادت طلبی فعالیت دارند و رو به جلو می‌روند که امروز پشت مرز‌های اسرائیل رسیده‌اند و این نشان می دهد که ما توانستیم.

دفاع پرس: آیا شهید چمران در تشکیل حزب الله لبنان نقشی داشت؟

دکتر چمران در لبنان هسته مقاومت را بنا گذاشت و آنها را مسلح کرد و به آنها آموزش نظامی داد، در آن زمان سید حسن نصرالله 18 سال داشت که از دکتر چمران حکم گرفت برای روستای خودش ـ که نزدیک مرز اسرائیل بود ـ آن موقع این هسته‌ها ایجاد شدند و امروز حزب الله در منطقه قدرتی بیشتر از اسرائیل دارد. حالا جای تعجب است که برخی در سیاست کشور ما معتقد هستند الفبای سیاسی را می دانند اما این مسائل را درک نمی کنند.

ادامه دارد ...

گفت‌وگو: امیر محمد زندی و مصطفی خدابخشی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار