وضعیت موسیقی انقلاب و مشکلات مدیریتی در گفتگو با"رضا مهدوی" (بخش دوم)

سرفصل‌های دانشگاه هنر برمبنای اصول انقلاب نیست/ غرب‌زدگی موسیقی امروز بیشتر از گذشته است

در عرصه موسیقی ما قبل از انقلاب به این اندازه غرب زده نبودیم، خروجی دانشکده‌های موسیقی ما به نفع موسیقی نیست، هنرجویان ما موسیقی را آموزش می‌بینند که به نفع غرب است.
کد خبر: ۳۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲ - 01November 2014

سرفصل‌های دانشگاه هنر برمبنای اصول انقلاب نیست/ غرب‌زدگی موسیقی امروز بیشتر از گذشته است

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، متن زیر بخش دوم گفتوگو با "رضا مهدوی"  درباره وضعیت موسیقی انقلاب و مباحث مدیریتی مربوط آن است که به موضوعات جدی در حوزه موسیقی انقلاب میپردازد.

***دفاع مقدس: چرا موسیقی فاخر انقلاب در جنگ و دهه 60 باقی ماند و در سالهای بعد انقلاب دیده نشد؟

این موضوع بر میگردد به مدیریتهای کلان فرهنگ و هنر، یعنی وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما و مدیریتهای سطوح میانی در عرصه فرهنگ و هنر بلاخص موسیقی؛ دهه هفتاد سازندگی شد و کسی دوست نداشت سرود بشنود، بحث این بود که جنگ و مقاومت را کنار بگذاریم چون مردم نیاز به نشاط دارند. دهه هفتاد ما به این سمت رفت که آهنگهای تغزلی بیاید و موسیقی گلها دوباره تکرار شود تا مردم را از خستگی در بیاوریم، من مخالف این بخش نیستم چون مردم امروز هم نیاز به نشاط دارند اما این مانعی برای تولید موسیقی دفاع مقدس و سرود انقلابی نباید باشد.

بحث ما امروز سرود انقلابی هم هست، زمانی که گروه شیدا تشکیل میشود و "محمدرضا لطفی"، "پرویز مشکادیان" و "حسین علیزاده" و خوانندگی "شهرام ناظری" و... منجر به ده چاوش میشود و "کاروان شهید" ساخته میشود "شهرام ناظری" فکر نمیکنم دیگر بتواند این چنین بخواند، لطفی هم که از دنیا رفته است. خوب این یک اتفاق بوده است چرا دولت از این نوع موسیقی حمایت نمیکند که موسیقی های دیگری هم ساخته شود.

لطفی شخصیت معتقدی بود، وقتی از خارج آمد، به دهه فجر آمد و سه شب در تالار وحدت درباره موسیقی انقلاب سخنرانی کرد. بعد ما دعوتشان کردیم در رادیو و درباره همین موضوعات صحبت کرد. لطفی معتقد بود و میگفت ما همین جوری نبود که بیاییم و در پیروزی انقلاب حضور پیدا کنیم.

بعضیها میگویند اینها دیدگاهای داشتند که اسلامی نبود و صرفا میخواستند با شاه مخالفت کنند اما ما دنبال این صحبتها نمیگردیم همین که واژه شهید را به کار میبرد و این اثر را تولید میکند و ما دیگر اثری در تراز کاروان شهید نداریم ما باید این را خودی کنیم تا نشود از آن سوء استفاده شود.

 

***دفاع مقدس: مدیریت فرهنگی در کار موسیقی چقدر نقش دارد و آیا بحث جذب حداکثری در اینجا چه جایگاهی دارد؟

بزرگترین معضل مدیریت فرهنگی کشور این است که به راحتی ما عناصر خودی را از دست میدهیم آنقدر اذیتشان میکنیم که میروند غیر خودی و اپوزیسیون میشوند یا اصلا به آنها توجه نمیکنیم و یا هر از گاهی یک لوح و سکهای به آنها هدیه میدهیم که این امر در شان هنرمند نیست. مسئولین فرهنگی به دلیل بی برنامهگی در عرصه فرهنگ همیشه از یک طرف میلنگند.

مسئولان فرهنگی اعتقادی به موسیقی انقلاب و دفاع مقدس ندارند، چند وقت پیش یک ان جی اوی تشکیل شد برای احیای سرود دهه 60 که مورد استقبال مسئولین قرار گفت، موضوع را مطرح کردیم که میخواهیم این کارها را انجام دهیم و سرودی برای جانبازان، کوه رفتن و حتی مسواک زدن و... که مورد تاکید اسلام است تولید کنیم اما از سوی مدیران فقط در حد حرف ماند.

ما در مسائل مدیریتی برنامه نداریم. استراتژیهای اولیه مدیریت را هیچ کسی حاضر نیست روی کاغذ بنویسد! تا دیروز میگفتند موسیقی راک حرام است، اما وقتی مسئول ارشدی میپذیرد موسیقی راک میتواند فرهنگ دفاع مقدس را نجات دهد ما صحبتی برای گفتن نخواهیم داشت.

اگر روزی دست استکبار به هنرمندان عرصه موسیقی کشور برسد اولین نفری که مجازات خواهد شد آقای "محمد گلریز" و "عباس قرهباغی" خواهد بود، با این حال چرا تا به امروز این عزیزان  چهره ماندگار موسیقی نشده است؟ چرا آدمی که «آمریکا ننگ به نیرنگ تو!» را با شهامت میخواند و تا به امروز کسی جرئت ندارد آن را بخواند مورد تجلیل قرار نگرفته است، همین آقای غرهباغی مدعی است که آمادگی دارد سرود مرگ بر اسرائیل را نیز بخواند، اینها همه از ضعف مدیریت فرهنگی است.

***دفاع مقدس: استفاده از سرود برای نوجوان ها در جهان در حال گسترش است این موضوع در کجا رشد داشته و در ایران چگونه است؟

در حال حاضر ژاپن و امریکا بهترین سرودها را برای کودکانشان در مدارس آموزش میدهند، امریکایها و ژاپنیها بهترین سرودها را دارند و چینیها در حال نوشتن متد هستند در استرالیا که بچهها از راه دور درس میخوانند با سرود از خواب بیدار میشوند برای ورزش سرود دارند، اما امروز ما در مدارسمان هیچ سرودی نداریم، از جلو نظام صبح گاهی هم در بسیاری از مدارس اجرا نمیشود. به این بهانه آن را حذف کردند که بچهها روحیه نظامی پیدا میکنند!

***دفاع مقدس: دلیل ماندگاری موسیقیهای دهه 60 چه بود و وضعیت موسیقی قبل و بعد از انقلاب چقدر تفاوت داشته است؟

دلیل اینکه بسیاری از آهنگ های ساخته شده امروز ماندگار نمیشود این است که اعتقاد پشت این کارهای وجود ندارد، امروز نگاه به هنر کاملا اقتصادی است در صورتی که موسیقی درآمد زا نیست. ما هر روز نمونه موسیقی های میشنویم که در حال غرب زدگی هستیم، در عرصه موسیقی ما قبل از انقلاب به این اندازه غرب زده نبودیم، جدای از موسیقی کابارهای موسیقیهای که قبل از انقلاب داشتیم به مراتب سالمتر از موسیقیهای امروز است.

***دفاع مقدس: جشنواره موسیقی دفاع مقدس چرا تعطیل شد، برخیها معتقداند موسیقی دفاع مقدس به اندازهای نیست که بشود برایش جشنواره برگزار کرد، چقدر این ادعا درست است؟

من دو دوره داور جشنواره موسیقی دفاع مقدس بودهام که در بخش فضای باز برج میلاد جشواره برگزار میشد و داوران جدی و تحصیل کردهای در رشتههای کلاسیک، پاپ و سنتی در این جشنواره حضور داشتند. پارسال درباره این موضوع حرف شد که چرا اجازه دادهاید پاپیستها در جشنواره حضور داشته باشند و جایزه گرفتهاند. گفتیم اینها بچههای هستند که تا به امروز در این ژانر کاری انجام نداده بودند و این به دلیل جوان بودن آنهاست چون در زمان دفاع مقدس سنشان قد نمیداده است که درباره دفاع مقدس کار تولید کنند. اما امروز با یک صدا زدن در عرصه حضور پیدا کردهاند و اصلا هم نگران نیستند که اگر در جشنواره دفاع مقدس شرکت کنند آن طرف تحویلشان نگیرند. حرفشان این است که اگر ما را اگر همین جا تحویل بگیرند ما به خارج از کشور محل نمیگذاریم.

شایعات در این باره زیاد است برخیها گفتند جشنواره دفاع مقدس کم آورده است و به سراغ موسیقی پاپ رفته؛ وقتی یک جشنوارهای تعریف میشود همه آثار در یک غالب جا نمیگیرند، دفاع مقدس یک جور موسیقی نبوده است. آثار پاپی که امروز برای دفاع مقدس تولید شده است در هیچ یک از غالبهای دفاع مقدس نمیگنجد و ما قبلا نمونهای از آن نداشتهایم اما امروز یک سیستم فهمیده است و از یک ظرفیت جدید استفاده میکند و آن را در جامعه مطرح کرده است پس باید از این ظرفیت استفاده کرد، در عرصه هنر و موسیقی باید به هر قیمتی که شده دفاع مقدس را حفظ کرد ولو یک شب با برنامه تجلیل از خوانندههای پیشکسوت و حتی اگر تکرار موسیقی دفاع مقدس انجام شود.

برای انجام جشنواره موسیقی دفاع مقدس میتوان به جوانان سفارش بدهیم هر مجموعهای با بودجه خودش اثر تولید کند و ده اثر به جشنواره ارسال شود و سه موسیقی هم باز تکرار شود، با همین آثار میتوانیم جشنواره موسیقی دفاع مقدس را برگزار کنیم.

مسئولینی که درباره جشنواره موسیقی دفاع مقدس صورت مسئله را پاک میکنند اعتقادی به موسیقی دفاع مقدس ندارند.

امروز هیچ جایی وجود ندارد که دلیل تعطیلی جشنواره موسیقی دفاع مقدس را سوال کند! کمیسیون فرهنگی مجلس باید درباره تعطیلی این جشنواره توضیح بخواهد، کمیسیون فرهنگی باید از وزارت ارشاد که برای جشنواره موسیقی فجر بودجه کلان دریافت میکند علت تعطیلی موسیقی دفاع مقدس را جویا شود.

***دفاع مقدس: با این وجود موسیقی دفاع مقدس به زودی به فراموشی خواهد سپرده شد، راهکاری برای فراموش نشدن ان وجود دارد؟

ژانر موسیقی دفاع مقدس در کنار ژانرهای جنگی که در دنیا وجود دارد باید در دانشکدههای هنر باید دو واحد درسی داشته باشد، در دانشگاه دو واحد به نام تجزیه و تحلیل آثار موسیقی وجود دارد عموما آثار  نوازندهها و خوانندههای معروف در این دو واحد بررسی میشود. امریکایها در دانشگاه اساتید را از سراسر دنیا جمع میکند که در جنگ ویتنام چه موسیقی وجود داشته است و به صورت ورکشاپی برگزار میکنند.

متاسفانه خروجی دانشکدههای موسیقی ما چیزی است که به نفع موسیقی نیست، هنرجویان و دانشجویان ما موسیقی را آموزش میبینند که به نفع غربی هاست، یعنی در حال تکرار موسیقی اروپا هستیم و اسم جهانی را نیز بر آن نهادیم. بخش جدی و مهم موسیقی قبل از انقلاب از امروز بهتر بود. سرفصل موسیقی دانشگاه های ما موسیقی قرن 18 است چون دانش اساتیدمان در همین حد مانده است.

سرفصلهای دانشگاهی امروز دانشگاه هنر برمبنای اصول انقلاب ما نیست بلکه فقط اسمها عوض شده است، فرق موسیقی امروز و پیش از انقلاب این است که کابارهها بسته شده است. اما غرب زدگی موسیقی امروز بیشتر از گذشته است.

من وقتی نوارهای گذشته را می شوم گریه میکننم مردم از آهنگ شبانگاهن مختاباد لذت میبردند ما حسرت موسیقی دهه 60 را می خوریم.

***دفاع مقدس: چقدر امید داشته باشیم موسیقی انقلاب و دفاع مقدس سامان بگیرد؟

بنده با مقام معظم رهبری درباره هنر هم نظر هستم و معتقدام باید در این عرصه از ادارهجات و مدیران چشم پوشی کنیم، نهادها و سازمانهای دیگر باید پای کار آیند. تا زمانی این دوستان با این تفکرات مسئولیت فرهنگی برعهده دارند امیدی برای تحول در عرصه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس نخواهیم داشت.

عرصه هنر و موسیقی امروز نیازمند به یک عزم بسیجی است، باید بچههای مخلص وارد عرصه شوند و برای برگزاری جشنواره دفاع مقدس دو ماه کارشان را تعطیل کنند تا این جشنواره را به سامان برسانند.

گفتوگو از: ولی منصوریان، محمد مهدی شیخ صراف

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها