احمق‌های درجه یک

اگر بخواهیم تحولات نیم قرن گذشته عالم سیاست و قدرت‌های جهانی را دسته‌بندی کنیم، در یک نگاه می‌توان این پنجاه سال را به سه قسمت تقسیم کرد.
کد خبر: ۳۲۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 10January 2019

احمق‌های درجه یکبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از روزنامه رسالت، اگر بخواهیم تحولات نیم قرن گذشته عالم سیاست و قدرت‌های جهانی را دسته‌بندی کنیم، در یک نگاه می‌توان این پنجاه سال را به سه قسمت تقسیم کرد. 20 سال اول، عصر دو قطبی و ابرقدرتی آمریکا و شوروی است. پس از فروپاشی شوروی حدود ۱۵ سال، دوران سلطه تک‌قطبی ایالات متحده بر جهان و نفوذ آمریکا در تمام تحولات و رخدادهای بین‌المللی و ۱۵ سال اخیر، دوران افول آمریکاست.

افول آمریکا البته نشانه‌های نظری فراوانی دارد، اما آنچه در واقعیت منطقه و جهان و روی زمین اتفاق می‌افتد، خیلی روشن‌تر و ساده‌تر، تحلیلگران را به این باور می‌رساند که آمریکای امروز، آمریکای دو دهه قبل نیست و به شدت تضعیف شده است.

روز گذشته، مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از مردم قم، با بیان ضعف دستگاه‌های محاسباتی هیات حاکمه آمریکا و یادآوری اشتباه تاریخی رئیس جمهور آمریکا در تمجید از محمدرضا پهلوی در سال ۵۹ چنین فرمودند: «۱۰ دی ۵۶ رئیس جمهور آمریکا در تهران نطق قرائی درتمجید دروغ آمیز از محمدرضا کرد و گفت ایران جزیره ثبات است. 10 روز نشد که مردم قم علیه آن رژیم وابسته قیام کردند و بعد حرکت‌های بعدی که باعث نابودی رژیم شد. این دستگاه محاسباتی آمریکاست؛ آمریکایی‌ها به این تحلیل خود می‌بالند! بعضی سران آمریکا وانمود می‌کنند دیوانه اند، من این را قبول ندارم اما احمق های درجه یکی هستند.» در 40 سال اخیر، جنگ محاسباتی مسئولان ایرانی و دولتمردان آمریکایی، با شدت بالایی در جریان بوده است. در این سال ها نبرد تحلیلی و محاسباتی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا و متحدانش ابعاد جدیدی یافته است. نبردی که 40 سال است در اغلب میدان ها به سود جمهوری اسلامی رقم خورده است.

بقای دولت قانونی سوریه ‌خلاف خواسته قدرت‌های جهانی از 6 سال پیش، دولت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی، آلمان، فرانسه، انگلیس، عربستان سعودی، ترکیه و چند کشور دیگر، تمام توان اطلاعاتی و سیاسی خود را در جهت سقوط دولت بشار اسد به کار بستند.

نیروها و معارضینی كه توسط آمریکا و متحدانش پشتیبانی می‌شوند، بیش از ۱۰ گروهند که داعش و جبهه النصره از جمله آنهاست. ناظران سیاسی به خاطر دارند که وقتی بخش زیادی از خاک سوریه در اشغال معارضین قرار گرفت و حتی جلسه شورای امنیت داخلی سوریه منفجر شد، اکثر تحلیلگران مطمئن شدند که سوریه سقوط خواهد کرد، اما جمهوری اسلامی بر حمایت از دولت قانونی سوریه ایستاد. امروز اغلب مسئولان کشورهایی که ۶ سال پیش از رفتن اسد می‌گفتند، خود رفته‌اند، اما اسد با رای مردم همچنان در قدرت مانده است.

 جنگ ۳۳ روزه و پیش‌بینی پیروزی مقاومت

دبیرکل حزب‌الله لبنان نقل می‌کند که در ابتدای جنگ تموز (۳۳ روزه)، حتی در اتاق جنگ برخی از فرماندهان مقاومت نگران بودند، اما پیام آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به حزب‌الله رسید مبنی بر اینکه شما پیروزید و اگر پیروز شوید، قدرتی می‌شوید که هیچ قدرتی در مقابل تان نمی‌ایستد.

در همان جنگ، ارتش رژیم صهیونیستی تمام توان خود را به کار بست، اما با ده‌ها کشته و زخمی، با خفت و از موضع ضعف از لبنان خارج شد و پس از جنگ، خط تولید بسیاری از تجهیزات نظامی خود را متوقف کرده و به دنبال بازنگری در قوای نظامی خود افتاد.

پیش بینی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۶ روز قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، در حالی که اکثر رسانه‌ها، چهره‌ها و حتی نظرسنجی های معتبر، پیروزی کلینتون را قطعی می دانستند، رهبر معظم انقلاب از اقبال بیشتر مردم آمریکا به ترامپ خبر دادند و پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، بسیاری را به تعجب واداشتند، به گونه‌ای که حتی کارشناس بی بی سی فارسی در برنامه تلویزیونی خود اعلام کرد:« به نظر می رسد آقای خامنه ای یک گوی بلورین دارد و از غیب سخن می گوید، چون همه نظرسنجی‌ها از پیروزی خانم کلینتون خبر می‌دادند.»

پیش‌بینی رهبر انقلاب از عاقبت مذاکره با آمریکا

در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۴ و در اوج خوش بینی دولتمردان کشورمان به مذاکره با 1+5، رهبر معظم انقلاب ضمن حمایت از مذاکره‌کنندگان کشورمان، بارها و بارها بر بدبینی به دولت آمریکا و بدعهدی طرف مقابل تأکید کردند. ایشان حتی در اوج دوره اعتماد برخی مسئولان کشورمان به برجام، چنین گفتند:«به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده نقد که می‌دهد اعتماد نکنید، وقتی خرش از پل گذشت  برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد.» این پیش‌بینی چند ماه پیش به تحقق پیوست و آمریکا رسماً از برجام خارج شد و تا این لحظه از سازوکارهای اروپایی جایگزین هم خبری نیست.

بسیاری از تحلیل های مقام معظم رهبری همچون«شکست مذاکرات صلح خاورمیانه در اوج توافقات بین المللی»، «پیش‌بینی وقوع انقلاب مصر»، «پیش‌بینی عقب‌نشینی اسرائیل و پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۰»

و «پیش‌بینی گسترش بیداری ملت‌های خاورمیانه به قلب اروپا» نیز تاکنون به صورت کامل یا نسبی، رنگ واقعیت گرفته‌اند. فارغ از جنبه‌های عبادی، با وجود تحقق این پیش‌بینی‌ها باید به نظام محاسباتی جمهوری اسلامی و نظام و ولایت فقیه اعتماد کرد. باید تا «تشکیل دولت فلسطینی در تل‌آویو» و « نابودی اسرائیل در کمتر از ۲۵ سال» منتظر ماند و حتی برای دوران پس از آن برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها