محمود بشیری به دفاع پرس خبر داد؛

معرفی آثار برتر بخش پژوهش هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس

استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی آثار برتر بخش پژوهش هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را اعلام کرد.
کد خبر: ۳۲۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ - 12January 2019

محمود بشیری استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و سرگروه داوران بخش پژوهش هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به داوری آثار ادبی این بخش اظهار داشت: بعد از چندین جلسه داوری حدود هشت اثر در بخش پژوهش انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس به مرحله دوم رسیدند.

وی گفت: در جلسه آخر داوری، هشت اثر مجدداً بررسی شد که در مجموع سه اثر در بخش‌های مسائل فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفت اما هیئت داوران نمره کتاب شاخص را به هیچ‌کدام از آثار ندادند. یعنی این آثار نیز حائز نمره لازم برای کتاب تراز دفاع مقدس در بخش پژوهش نشدند چراکه طبق معیارهای تعریف شده این جایزه، باید هر اثر حداقل 80 نمره را جهت معرفی به عنوان کتاب شاخص کسب کند.

استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تمام آثاری که در بخش پژوهش هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مورد داوری قرار گرفت، کمتر از 80 نمره داشتند و به همین دلیل در بخش فرهنگی و اجتماعی هیچ اثری انتخاب نشد. کتاب «راز جعبه آینه» یکی از بهترین‌های این بخش بود که به نظرم اثر بدی نبود و نویسنده از عکاسی، نویسندگی و حتی نقاشی، خوب بهره‌ گرفته بود اما مورد توجه هیئت داوران قرار نگرفت.

بشیری ادامه داد: پنج اثر در آثار این بخش مربوط به پژوهش‌های ادبی بود که از این تعداد، 2 اثر حائز نمره لازم شدند. «ما علیه ما» یکی از این آثار بود که در ادبیات فارسی خود اتهامی گفته می‌شود که توسط ساجده تقی‌زاده نوشته شده بود. این پژوهش ظاهراً یک پژوهش دانشجویی بود یعنی در دوره کارشناسی ارشد، پایان‌نامه نویسنده بوده که جزو آثار خوب ارزیابی شد و بالای 80 نمره کسب کرد که در قسمت تقدیری‌های این بخش معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: کتاب «ادبیات داستانی جنگ در ایران» به قلم مهدی سعیدی چند رمان را بررسی کرد که جزو آثار خوب ارزیابی شده بود. ما این 2 اثر را در این بخش به عنوان آثار تقدیری معرفی کردیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها