درخشش عکس‌های دفاع مقدس در دهمین حراج تهران/ عکاسان دفاع مقدس رکورد زدند

دهمین حراج تهران با درخشش آثار هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس و رکورد جدید عکاسان دفاع مقدس به کار خود خاتمه داد.
کد خبر: ۳۲۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ - 12January 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، دهمین دوره حراج تهران؛ هنر معاصر ایران، در هتل پارسیان آزادی آغاز به کار کرد و همه آثار عرضه شده در حراج تهران با ارتقای رکوردی تازه برای این رویداد، در مجموع به مبلغ 34 میلیارد و 403 میلیون تومان فروخته شد که رشد بیش از 2 برابری آن در مقایسه با دوره قبل حراج هنر معاصر ایران (دی ماه 1396)، خلق دستاورد تازه‌ای برای مارکت هنر معاصر ایران به شمار می آید.

بالاترین رکورد فروش این دوره به منیر فرمانفرماییان، بانوی نقاش 96 ساله رسید که در دوره قبل حراج هنر معاصر نیز رکورددار فروش آثار شده بود و برای دومین بار این افتخار را از آن خود کرد.

منیر فرمانفرماییان، حسین زنده‌رودی، بهمن محصص، فرهاد مشیری، کوروش شیشه‌گران، کامران یوسف‌زاده (وای.زی.کامی) و ژازه تباتبایی هفت هنرمند میلیاردی دهمین حراج تهران شدند.

فروش همه آثار در این دوره در حالی تکرار می‌شود که معمولاً حدود 10 درصد از آثار عرضه شده به حراجی‌های دنیا امکان فروش پیدا نمی‌کنند و این نویدبخش تکرار یک موفقیت کم‌نظیر در عملکرد حراج تهران است.

در این دوره 36 هنرمند برای نخستین بار به مارکت هنر ایران معرفی شدند که می‌توانند از این پس با نوید یک آینده روشن در زمین مارکت هنر ایران، محکم‌تر گام بردارند.

هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس نیز در این دوره حضور پررنگی داشتند و سه نفر از آنها برای نخستین بار آثارشان به حراج راه یافت.

آثار هنرمندان جوان در این دوره با استقبال بسیار خوبی روبرو شد به طوری که اغلب آثارشان با رقم بسیار بالاتر از برآورد اولیه به فروش رسیدند.

رکوردداران چند میلیاردی دهمین حراج تهران

منیر فرمانفرماییان رکورد فروش چهار میلیارد تومانی را برای اثری با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ، به نام خود ثبت کرد، سال گذشته، اثر آیینه‌کاری دیگری از این هنرمند، با فروش یک میلیارد و 300 میلیون تومان به عنوان گران قیمت‌ترین اثر حراج هشتم تهران معرفی شده بود.

اثر دیگری از این هنرمند، که با تکنیک آیینه‌کاری و گچ روی چوب اجرا شده است، در دهمین شب حراج تهران با فروش 2 میلیارد و 900 میلیون تومان در ردیف آثار میلیاردی این حراج نشست.

حسین زنده‌رودی از هنرمندان شاخص مکتب سقاخانه با اثری با عنوان «پی+روز+جی» فروش 3 میلیارد و 550 میلیون تومان را از آن خود کرد که این رکورد فروش آثار این هنرمند در ایران است.

به طور معمول رکورد فروش همه حراج‌های ‌دنیا در اختیار مدیوم نقاشی است اما این بار در حراج تهران «پرنده‌ها» ی برنزی بهمن محصص توانست خود را از دیوار بسیاری آثار نقاشی پرطرفدار بالا بکشد و با فروش 2 میلیارد و 650 میلیون تومانی بر بام میلیاردی‌های این حراج بنشیند و بدین ترتیب رکورد گرانترین مجسمه در ایران را به نام خود ثبت کرد.

اثری از فرهاد مشیری از مجموعه «کوزه ها» و با عنوان «یا ابوالفضل»، با رقم یک میلیارد و 600 میلیون تومان چکش خورد و توانست به جایگاه میلیاردی های حراج تهران صعود کند که این رقم رکورد ملی این هنرمند محسوب می شود.

«آشوب» اثری دو لته‌ای از کوروش شیشه گران نیز توانست برای نخستین بار به جمع آثار میلیاردی حراج تهران بپیوندد و با قیمت یک میلیارد و 190 میلیون تومان رکورددار این دوره باشد. این اثر پیش از این در حراج کریستیز دوبی نیز ارایه شده بود.

ثبت 2 اثر یک میلیاردی

کامران یوسف زاده که با نام «وای، زی، کامی» شناخته شده، برای دومین بار با اثری با عنوان «خودنگاره» در حراج تهران حضور یافته است.

این هنرمند ایرانی مقیم نیویورک، سال گذشته در نخستین تجربه حضورش در حراج تهران، با فروش اثری با عنوان «گنبد سفید»، خود را به عنوان هنرمند میلیاردی به حراج تهران معرفی کرد و اکنون با تکرار این موفقیت و فروش یک میلیارد تومانی اثر «خودنگاره»، خود را در جمع رکوردداران حراج دهم تهران تثبیت کرد.

مجسمه آهنی و بدون عنوان از ژازه تباتبایی مربوط به اواسط دهه 40 شمسی نیز با استقبال خوبی روبرو شد و در نهایت روی رقم یک میلیارد تومان ایستاد.

اثری از رضا درخشانی با عنوان «شکار خاموش آبی» نیز توانست به نزدیک یک میلیارد برسد و روی 900 میلیون تومان چکش خورد. این اثر دو لته‌ای یکی از آثار شاخص درخشانی از سری معروف به «شکار» است که تحت‌تأثیر همین مضمون شکل گرفته است.

آثار بالای 400 میلیون تومان

نقاشی زنده‌یاد ژازه تباتبایی در دهمین حراج تهران با قیمت 750 میلیون تومان و اثری از کوروش شیشه گران با عنوان «درخت» با رقم 720 میلیون تومان چکش خورد. همچنین اثری از پرویز کلانتری با قیمت 460 میلیون تومان و اثری از منصور قندریز از نقاشان سقاخانه ای، با قیمت 400 میلیون تومان فروخته شدند.

موفقیت های تازه برای هنر معاصر

آثار هنری معاصر نیز در این حراج به موفقیت های چشمگیری دست یافتند از جمله مجسمه دو لته‌ای «شاهد سرخ» از پویا آریان‌پور با قیمت 550 میلیون تومان، اثر سه لته‌ای «چشم خدا» از مجموعه معراج از شهریار احمدی با قیمت 480 میلیون تومان ، مجسمه چیدمان «دیوار بهمن» از محمود بخشی 400 میلیون تومان به فروش رسیدند. همچنین نقاشی سه لته ای از افشین پیرهاشمی با رقم 380 میلیون تومان، اثر «اِن ول آب2» از رکنی حائری‌زاده 360 میلیون تومان فروخته شدند.

مجسمه دو لته‌ای «جفت» از محمدحسین عماد با قیمت 320 میلیون تومان، مجسمه «تویزه » از سهند حسامیان با قیمت 290 میلیون تومان، نقاشی‌خط عذرا عقیقی بخشایشی، اثر نقاشی محمدعلی ترقی‌جاه و مجسمه «شیران علم» از رضا لواسانی هر کدام با قیمت 280 میلیون تومان از فروش های موفق آثار هنر معاصر در این دوره از حراج بودند.

از دیگر فروش های قابل توجه این دوره، اثر نقاشی‌خط زنده یاد فرامرز پیلارام بود که با رقم 360 میلیون تومان، فروخته شد. اثری دیگر از این هنرمند که در این دوره از حراج تهران حضور داشت قبل از شروع حراج از این رویداد خارج شد. همچنین اثر «بارگاه» از واحد خاکدان و نقاشی «سه سوار» از زنده یاد صادق تبریزی هر کدام با رقم 340 میلیون تومان به فروش رسیدند.

اثر نقاشی‌خط علی شیرازی، دو تابلو از مجموعه آثار کاهگلی زنده یاد پرویز کلانتری و عکسی از زنده یاد عباس کیارستمی هر کدام با رقم 260 میلیون تومان فروخته شدند. اثر «بازی کردن 4» از مهرداد محب‌علی و اثری از بیژن بصیری نیز هر کدام با رقم 240 میلیون تومان چکش خورد.

نقاشی‌خط نصرالله افجه‌ای با رقم 220 میلیون تومان فروخته شد و آثار 200 میلیون تومانی این دوره نیز شامل اثری از مجموعه «راز نهان» از صداقت جباری، اثر دیگری از حسین زنده‌رودی که از نمونه‌های ممتاز کارهای زنده‌رودی با تکنیک چاپ بر روی کاغذ است و نقاشی دو لته‌ای از زنده‌یاد هانیبال الخاص بود.

فروش آثار زیر 200 میلیون تومان

اثری از جعفر روحبخش با رقم 190 میلیون تومان، اثر «منظره رویایی» از شهرام کریمی که به صورت چیدمان ویدئو ارائه شد، مجسمه «کرگدن» از امیرمسعود اخوان جم و اثری از محمود زنده‌رودی آثاری بودند که با رقم 180 میلیون تومان چکش خوردند. اثر نقاشی پنج لته‌ای «اختناق» از احمد مرشدلو با رقم 170 میلیون تومان، اثر سونیا بالاسانیان و اثری از پروانه اعتمادی هر کدام با قیمت 150میلیون تومان به فروش رسیدند. پرتره عباس کیارستمی اثری از فرشید مثقالی با قیمت 140 میلیون تومان چکش خورد و آثار نقاشی جلال شباهنگی، ناصر اویسی و مجسمه «عشق» از محمدحسین غلامزاده هر کدام روی رقم 130 میلیون تومان ایستادند.

چهار اثر از ناصر اویسی، نصرت الله مسلمیان، «تصویر خیال» از بهمن جلالی و مجسمه «گروگان» از بهمن دادخواه هر کدام با رقم 120 میلیون تومان در این حراج چکش خوردند. نقاشی منوچهر نیازی با رقم 110 میلیون تومان و همچنین اثر «هجوم» از مجموعه کویری‌ها از علی فرامرزی با قیمت 110 میلیون تومان که چند برابر برآورد اولیه بود، چکش خورد. اثر «وجد» از هادی هزاوه‌ای نیز با رقم 100 میلیون تومان فروخته شد.

هنرمندانی که آثارشان زیر 100 میلیون تومان چکش خورد

اثر «رویای نیویورک شماره 2» از بیتا وکیلی با قیمت 90 میلیون تومان، اثر منوچهر معتبر و نقاشی چهار لته‌ای از رضا بانگیز با قیمتی چند برابر برآورد اولیه با رقم 85 میلیون تومان فروش رفت. چهار اثر از مهدی سحابی از مجموعه «صورتک‌ها» ، نقاشی بدون عنوان هادی جمالی و نقاشی «پنجره‌ها» از پری‌یوش گنجی و اثر حامد رشتیان هر کدام با رقم 80 میلیون تومان چکش خوردند.

فتح خرمشهر در ایستگاه دهم رکورد زد

عکس «فتح خرمشهر» از سعید صادقی هنرمند انقلابی با رقمی چندین برابر برآورد اولیه آن با قیمت 75 میلیون تومان چکش خورد. سال گذشته نیز اثری از این هنرمند در حراج حضور داشت که آن هم چند برابر قیمت پایه به فروش رسید. همچنین عکسی با عنوان «سوم خرداد 61- خرمشهر» از محمد فرنود با چند برابر برآورد اولیه با قیمت 70 میلیون تومان چکش خورد.

اثر پروانه اعتمادی و نقاشی «پرسه» از ایرج کریمخان‌زند نیز هر کدام با رقم 75 میلیون تومان فروخته شدند. تابلوی شماره 3 از مجموعه پرسونا از بابک روشنی‌نژاد با عنوان «شما این وقت شب این جا چه کار می کنید؟»، اثر مقداد لرپور و مجسمه ای از مونا پاد نیز هر کدام روی قیمت 70 میلیون تومان ایستادند.

فروش چهاربرابری اثر روح‌الامین

یک اثر نقاشی از هنرمند جوان حسن روح‌الامین که به مجموعه «عصیان» وی تعلق دارد در اولین حضور خود در این حراج با چهار برابر قیمت پایه با رقم 65 میلیون تومان به فروش رسید. اثر طاهره صمدی طاری و یک نقاشی از مصطفی دشتی هر کدام با همین رقم چکش خوردند. اثر فریدون امیدی، نقاشی دو لته‌ای «سال سگ» از رضوان صادق‌زاده، اثر طلیعه کامران و یک اثر از اسدالله کیانی نیز هر کدام 60 میلیون تومان فروخته شدند.

چهار اثر شامل آثار نقاشی اصغر محمدی، علی نصیر، سیاوش مظلومی پور و مجسمه «رئیس» اثر علیرضا معصومی هر کدام با قیمت 55 میلیون تومان فروخته شدند.

نقاشی آرمان یعقوب‌‌پور با قیمتی چند برابر برآورد اولیه و نقاشی سه لته‌ای «ستایش مجوسان» اثر یحیی گمار از جوان‌ترین هنرمندان این دوره از حراج هر کدام با قیمت 50 میلیون تومان به فروش رسیدند.

اثری از امید حلاج، نقاشی سعید احمدزاده با عنوان «وقتی که خورشید شویم» از مجموعه اسپکتروم هر کدام با قیمت 48 میلیون تومان چکش خوردند. اثر دو لته‌‌ای «خسرو و شیرین» از ایرج اسکندری هنرمند انقلاب که برای اولین بار در این حراج حضور دارد با رقم 46 میلیون تومان فروش رفت. اثری از حمید عجمی از هنرمندان حوزه هنری، نقاشی «باغ سوخته» از کاظم چلیپا از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس، اثر طاهر پورحیدری و تابلو «باران» از محمدسعید نقاشیان از هنرمندان حوزه هنری که برای اولین بار در این حراج حضور دارد هر کدام با رقم 42 میلیون تومان فروخته شدند. محمد خلیلی و مهدی فلاح نیز آثارشان روی قیمت 40 میلیون تومان ایستاد.

یک تابلو نقاشی از مکرمه قنبری نقاش خودآموخته و عکسی با عنوان «نیایش» از جمشید بایرامی با رقم 38 میلیون تومان چکش خورد، آثار نقاشی کتایون مقدم، نقاشی دو لته‌ای از داریوش قره‌زاد و یک اثر از حامد صحیحی هر کدام روی رقم 36 میلیون تومان ایستادند. آثار علی مشهدی‌الاصل، نقاشی حبیب‌الله صادقی نقاش انقلاب و دفاع مقدس و اثری از احمد محمدپور هر کدام با رقم 34 میلیون تومان فروخته شدند.

2 اثر از عطاالله امیدوار و اکبر میخک به همراه یک اثر حجمی از فرزانه وزیری تبار هر کدام به مبلغ 32 میلیون تومان فروخته شدند.

نقاشی «انتهای سکوت» اثر مرتضی گودرزی از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس، نقاشی «اورژینال» از هومن بیات، نقاشی «خودنگاره از کودکی» اثر فرشته یمینی‌شریف و نقاشی‌خط علیرضا اسکندری از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس هر کدام با رقم 30 میلیون تومان چکش خوردند.

اثر مرتضی اسدی هنرمند انقلاب و دفاع مقدس با رقم 26 میلیون تومان فروخته شد و مجسمه ایمان صفایی با قیمت 25 میلیون تومان، اثر نقاشی «رستم‌زاد» از نیلوفر قادری‌نژاد با رقم 24 میلیون تومان و آثار شیده تامی، محمدعلی بنی اسدی و مهناز پسیخانی با عنوان «تراریوم» هر کدام با قیمت 22 میلیون تومان فروخته شدند.

تابلو نقاشی مهشید رحیم‌تبریزی نیز با رقم 20 میلیون تومان چکش خورد و نقاشی حسین چراغچی که در جریان برگزاری حراج به فروش نرسید، بعد از پایان حراج با قیمت 15 میلیون تومان فروخته شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها