نخست وزیر سابق قطر:

آمریکا از اختلاف قطر با شورای همکاری سود می‌برد

«حمد بن جاسم» وزیر خارجه و نخست وزیر سابق قطر در گفتگو با شبکه روسیا الیوم پیرامون موضوعات مختلف از جمله بحران قطر، سوریه، یمن و پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی صحبت کرد.
کد خبر: ۳۲۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ - 13January 2019

آمریکا از اختلاف قطر با شورای همکاری سود می‌بردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، وزیر خارجه و نخست وزیر سابق قطر در سخنانی گفت که بحران شورای همکاری خلیج فارس به وسیله افرادی که چیزی از سیاست نمی‌دانند، وخیم‌تر شد.

«حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی» در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم اظهار داشت: شکست میانجیگری آمریکا در حل بحران شورای همکاری به مواضع ضد و نقیض واشنگتن و همچنین لجاجت طرف‌های بحران بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تداوم این بحران برای برخی اطراف مناسب است و ایالات متحده و بسیاری از کشور‌ها از این بحران سود می‌برند، افزود: اطمینان سازی بین کشور‌های این شورا حتی اگر به شرایط مشابه قبل از بحران بازگردد، باز هم به سال‌های طولانی نیاز خواهد داشت.

حمد بن جاسم در خصوص نقش مصر در بحران بین قطر و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت که وی این کشور را سرزنش نمی‌کند؛ چرا که مصر به مبالغ مالی نیاز دارد و ناچار است به صورت آشکار در کنار کشور‌هایی که از قاهره حمایت کرده‌اند، بایستد.

این مقام پیشین قطری همچنین به محمدبن سلمان ولیعهد سعودی نصیحت کرد که باید مشاورانی در سطح عالی داشته باشد تا او را نسبت به تصمیماتی که می‌گیرد، آگاه کنند.

حمد بن جاسم پیرامون بحران سوریه هم گفت: بحران سوریه پایان نیافته است و نیمی از مردم این کشور یا بیشتر از آن آواره هستند و حدود نیم میلیون نفر نیز کشته شدند.

وی در خصوص موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز گفت: اغلب کشور‌های عربی با گمان اینکه دروازه ورود به واشنگتن از تل‌آویو می‌گذرد به اسرائیل نزدیک می‌شوند.

بن جاسم ضمن انتقاد از «معامله قرن» که آمریکا در اجرای آن اصرار دارد، افزود: کشور‌های عربی نیازی به معامله قرن ندارند، بلکه به این نیاز دارند که حقوق فلسطینی‌ها به آن‌ها بازگردانده شود.

وزیر خارجه و نخست وزیر سابق قطر درباره کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول نیز گفت: این موضوع وحشتناک است و به تصمیم قوی برای مشخص شدن مسئول آن که دستور اجرای این اقدام شنیع را داده است، نیاز دارد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها