حجت‌الاسلام آزادی‌خواه در گفت‎وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

کاهش 5 درصدی اعتبارات فرهنگی در لایحه بودجه 98/ این لایحه در مواجه با چالش‌های اقتصادی اثرگذار نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اعتباراتی که برای عرصه فرهنگی کشور در لایحه بودجه سال 98 در نظر گرفته شده به میزان قابل توجهی نسبت به بودجه سال گذشته کاهش پیدا کرده که این امر زیبنده جامعه اسلامی که انقلاب آن بر مبنای فرهنگ بنا شده، نیست.
کد خبر: ۳۲۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ - 13January 2019

عدم توجه به بودجه فرهنگی کشور/ سرانه مطالعه 50 درصد کم شدحجت‌الاسلام «احد آزادی‌خواه» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته به مقوله فرهنگ بیش از تمام مسائل توجه می‌شود، به لایحه بودجه سال جدید اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی کشورمان و ضرورت گسترش فرهنگ در جامعه، دولت در لایحه بودجه سال 98 کم‌ترین توجه را به بخش فرهنگی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر که آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی، می‌کوشند تا اقتصاد کشور ما را نابود کنند، انتظار مجلس از دولت، تنظیم لایحه بودجه‌ای بود که بتواند در کاهش اثرات مخرب ناشی از اعمال تحریم‌های غربی‌ها موثر باشد؛ لذا این لایحه بودجه، نه‌تنها در مواجه با چالش‌های اقتصادی اثرگذار نیست، بلکه در سال آینده ممکن است وضعیت اقتصادی کشور را نامساعدتر کند.

این نماینده خانه ملت در قیاس لایحه بودجه سال جدید با بودجه سال گذشته، گفت: در لایحه بودجه سال 98 اعتباراتی که برای عرصه فرهنگی کشور در نظر گرفته شده به میزان قابل توجهی نسبت به بودجه سال گذشته کاهش پیدا کرده که این امر زیبنده جامعه اسلامی که انقلاب آن بر مبنای فرهنگ بنا شده، نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‎های کشورهای توسعه‌یافته و حتی کشورهای در حال توسعه مقوله فرهنگ است، تصریح کرد: در بودجه سال گذشته یک درصد از کل بودجه به بخش فرهنگی اختصاص پیدا کرد که مورد رضایت نبود، این در حالی است که در لایحه بودجه سال جدید، اعتبارات بخش فرهنگی به نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشورهای توسعه یافته رشد قابل توجهی دارد، گفت: در لایحه بودجه سال جدید، 50 درصد از اعتبارات سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی کاهش پیدا کرد؛ تبعیض در بودجه‌نویسی بخش فرهنگی کاملا ملموس است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت می‎توانست اعتبارات بخش فرهنگی را به گونه‎ای در نظر بگیرد تا در تحقق اهداف و اجرای سیاست‎های فرهنگی کشور دچار مشکل نشویم، خاطرنشان کرد: در حالی که برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، دلار 4 هزار و 200 تومانی در نظر گرفته شده، آیا با این مبلغ کالای مورد نیاز مردم وارد کشور می‌شود؟! در واقع این دلارها دست دلالان و سودجویان و مخلان اقتصادی کشور قرار می‌گیرد؛ لذا عدم برنامه‌ریزی و مدیریت برخی مسوولان و دولتمردان مشکلات جاری کشور را دوچندان کرده است.

آزادی‌خواه با اشاره به تحقیق و تفحص کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه از لایحه بودجه سال آینده، اصلاح این لایحه را در گرو اراده و توان این کمیسیون‌ها دانست و گفت: در حال حاضر لایحه بودجه با نواقص و ضعف‌هایی رو به‌رو است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار