المانیتور:

سخنرانی ضدایرانی پامپئو نتوانست موج رسانه‌ای ایجاد کند

یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره سخنرانی «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور علیه ایران در دانشگاه آمریکایی قاهره، بر ناکامی او برای ایجاد موج خبری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران تاکید کرده است.
کد خبر: ۳۲۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ - 13January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از فارس،‌ پایگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی درباره سخنرانی سراسر ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا در قاهره، بر ناکامی این سخنرانی برای ایجاد موج خبری در رسانه‌های ایرانی تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا که از زمان برعهده‌گیری این سمت در حال موضع‌گیری علیه ایران بوده است، در سفر هفته گذشته خود به مصر در دانشگاه آمریکایی قاهره به بیان اظهارات تُند ضد ایرانی پرداخت و به بیان انواع اتهام‌زنی‌ها علیه ایران پرداخت.

«المانیتور» در گزارش خود درباره این سخنرانی می‌نویسد: «مایک پامپئو وزیر خارجه نهم ژانویه سخنرانی خود در قاهره را که بسیار درباره آن گمانه‌زنی شده بود، ایراد کرد. قصد این سخنرانی در دانشگاه آمریکایی قاهره، رد و مورد عتاب قرار دادن سیاست‌های "باراک اوباما" رئیس‌جمهور سابق و محکوم کردن ایران بود».

طبق این گزارش، «پامپئو در سخنرانی خود، بیشتر از هر کشور دیگری، نام ایران را برد و ۲۷ بار از ایران اسم آورد. او ایران را به عنوان «دشمن مشترک ما» خواند و از دولت قبلی آمریکا به دلیل عدم حمایت از اعتراضات پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) انتقاد کرد و درباره تلاش‌های دولت آمریکا برای تحریم ایران و پس زدن نفوذ منطقه‌ای این کشور صحبت کرد. او همچنین گفت که آمریکا با شرکای خود برای «اخراج تک‌تک نیرو‌های ایرانی» از سوریه فعالیت خواهد کرد».

این رسانه آمریکایی با ناکام خواندن سخنرانی پامپئو افزود: «البته این سخنرانی در ایجاد یک لحن تازه در برابر سخنرانی سال ۲۰۰۹ اوباما در قاهره ناکام ماند. بن رودز مشاور سابق اوباما در این باره توئیت کرد که «مایک پامپئو با انجام یک سخنرانی که هیچ‌کس تا هفته بعد هم آن را به خاطر نخواهد داشت، به سخنرانی ۱۰ سال قبل باراک اوباما حمله کرد»».

المانیتور ادامه داد: «دیپلمات‌های سابق آمریکایی هم این سخنرانی را به باد انتقاد گرفتند و یک مقام سابق درباره تمرکز آن‌ها روی سخنرانی سال ۲۰۰۹ اوباما هم گفت که «(بهتر است) بی خیال این سخنرانی شوید». محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم همین حس را تکرار کرد و در توییتر با اشاره به نفوذ آمریکا در ایران قبل از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ نوشت «برای آمریکا بهتر است با از دست دادن ایران کنار بیاید»».

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اولین مقام این کشور بود که در واکنش به سخنرانی پامپئو صحبت کرد. او دهم ژانویه گفت: «آمریکا و بخصوص رژیم افراطی کنونی آن بخاطر خصومت دیرینه با ملت ایران و مخالفت با همه اقدامات دولت قبل از خود و در اثر سوء استفاده از سوی محافل بدنام و ناکام و فریب خوردن توسط جریان‌ها و لابی‌های خاص، راهی در پیش گرفته است که هیچ نفعی در این رفتار برای آمریکا متصور نیست»».

در پایان گزارش المانیتور تصریح شده است: «سخنرانی (پامپئو) تا حد زیادی در ایجاد کردن موج خبری در رسانه‌های ایران ناکام ماند. اگرچه روزنامه‌ها در ایران روز جمعه تعطیل هستند، اما خبرگزاری‌ها خبر‌ها و تفسیر‌ها را به لحظه دنبال می‌کنند و پوشش می‌دهند و رسانه‌های شبکه اجتماعی هم یک رسانه مهم برای تحلیلگران مشهور هستند. تمرکز اغلب شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان در این روز، بیشتر روی دومین سالگرد فوت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین اخبار مربوط به کناره‌گیری کارلوس کی روش، سرمربی محبوب تیم ملی فوتبال ایران بود».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار