نوبندگانی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

قطع امید دستگاه دیپلماسی از ادامه همکاری با اروپایی‌ها/ اروپا در ایجاد کانال مالی SPV فرمانبردار آمریکاست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: نه‌تنها دستگاه دیپلماسی، بلکه مجلس نیز به ادامه همکاری اروپایی‌ها در قالب برجام با ایران امید ندارد.
کد خبر: ۳۲۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ - 14January 2019

//محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، تحقق اهداف و اجرایی شدن سیاست‌های برجام را در گرو ایجاد کانال مالی SPV دانست و با اشاره به عدم تعهدپذیری اروپایی‌ها در توافق برجام، اظهار داشت: نه‌تنها در اجرایی شدن سیاست‌های برجام، بلکه انگیزه‌ای در اروپایی‌ها مبنی بر ایجاد کانال مالی نیز وجود ندارد.

نوبندگانی با اشاره به تعاملات گسترده تجاری و اقتصادی اروپایی‌ها با آمریکا افزود: نمی‌توانیم از اروپایی‌ها انتظار همکاری و تلاش همه‌جانبه در خصوص بهبود روند در توافق برجام داشته باشیم؛ چراکه آن‌ها منافعی که از قبل همکاری با آمریکا به دست می‌آورند را قربانی همکاری با ایران نمی‌کنند؛ لذا اظهارنظرهای دولت‌مردان آمریکایی در تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در چند نوبت از جمهوری اسلامی برای راه‌اندازی کانال SPV زمان خواستند که عدم تلاش آن‌ها در این خصوص چیزی جز وقت کشی نبود.

نوبندگانی با اشاره به هدف عمده آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به اقتصاد ما به آن متوسل شده‌اند، تحریم‌های نفتی و به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است؛ لذا ایجاد کانال مالی SPV اقدام موثری در دور زدن تحریم‌های نفتی بود که اروپایی‌ها چون گوش به فرمان آمریکا هستند، در تحقق این امر سنگ‌اندازی می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اقدام جدی دستگاه دیپلماسی کشورمان برای تصمیم‌گیری هرچه سریع‌تر اروپایی‌ها هم در مورد برجام و هم در بحث ایجاد کانال مالی، خاطرنشان کرد: نه‌تنها دستگاه دیپلماسی بلکه مجلس هم امیدی به ادامه همکاری اروپایی‌ها در قالب برجام با ایران ندارد؛ لذا یکی از دستاوردهای برجام به اثبات رسیدن عدم تعهدپذیری و خلف وعده دولتمردان آمریکا و اروپایی بود.

وی با بیان اینکه نه‌تنها مشکلات کشورمان به واسطه تعامل با اروپایی‌ها کم نمی‌شود، بلکه اقدامات دولتمردان غربی مسبب گرفتاری‌های ملت ماست، گفت: با تمام این وجود، هنوز عده‌ای در داخل کشور گمان می‌کنند که برقراری ارتباط با غرب و انعقاد قراردادهای بین‌المللی می‌تواند راهگشا باشد؛ آیا عملکرد آن‌ها در برجام و عدم تلاش در خصوص ایجاد کانال مالی SPV اثبات کننده ذات ایران‌ستیزی اروپایی‌ها نیست؟

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار