قاسمی در نشست خبری:

برای پرتاب ماهواره معطل نظر دیگران نخواهیم بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به بدعهدی یکی از کشورهای اروپایی گفت: ایران منتظر کسی نمی‌ماند و با استفاده از دانش بومی خود مسیر پیشرفت را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۳۲۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ - 14January 2019

برای پرتاب ماهواره معطل نظر دیگران نخواهیم بودبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 24 دی‌ماه) در نشست خبری هفتگی خود، پیرامون برخی اظهارات در خصوص برنامه فضایی ایران، اظهار داشت: اظهارات آقای پمپئو اشتباه است، جمهوری اسلامی ایران حق استفاده از همه تکنولوژی‌های موجود را برای پیشرفت دارد و در این مسیر در انتظار نظر و خواست دیگران نخواهد بود.

وی گفت: با یک کشور اروپایی تفاهم‌نامه‌ای داشتیم ولی آن کشور به تعهدات خودش عمل نکرد، ولی ایران، منتظر کسی نمی‌ماند و با استفاده از دانش بومی خود مسیر پیشرفت را دنبال می‌کند و امروز هم موفقیت‌های بسیاری را در حوزه فضایی به دست آوردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه، این موضوع منافاتی با قطعنامه 2231 ندارد و نقض کننده‌ این قطعنامه نیست، اظهار داشت: تلاش مذبوحانه برخی برای ایراد گرفتن از اقدامات فضایی ایران راه به جایی نمی‌برد.

قاسمی تاکید کرد: ما برای پیشرفت کشور، نیاز به این تکنولوژی داریم و امیدواریم که در مسیر صحیح خود طی طریق داشته باشیم.

وی در خصوص واکنش ایران به رفتارهای خصمانه اروپا، گفت: وزارت امور خارجه در قبال هر اقدام اشتباه و بی جا از سوی هر کشوری که باشد اقدامات لازم، سریع و سنجیده خود را انجام می‌دهد و تاکنون هم این طور بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در زمان لازم در خصوص نوع اقدامات بعدی خبرهای لازم را  اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

قاسمی در خصوص موضع دولت لهستان درباره برگزاری همایش ضد ایرانی در آن کشور، تصریح کرد: حاکمان ناپخته حاکم بر آمریکا تحرکات خاصی را در سطح جهانی آغاز کردند که یکی از آنها خصومت با مردم ایران است. 

وی گفت: یکی از اقدامات آمریکا جلوگیری از ارتقای سطح تعاملات روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف است و تا جایی که ما اطلاع داریم احساس می‌شود که اقدامی ضد ایرانی را در این کنفرانس دنبال خواهند کرد و ما هم در واکنش به این مسئله، کاردار لهستان را احضار کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما هیچ گونه انفعالی در این خصوص نداشتیم و آنچه که باید مطرح می‌شد به کاردار لهستان اطلاع دادیم، افزود: اجازه نخواهیم داد که دیگران به بهانه‌های واهی تحت عناوین موجه در جهت تخریب وجهه ایران تلاش کنند. 

قاسمی با بیان اینکه قطعا لهستان حق برگزاری هر کنفرانسی در کشور خود را دارد اما حق این را ندارد که میزبانی کنفرانس ضد ایرانی را عهده‌دار شود، تصریح کرد: مردم ایران در جنگ جهانی دوم به آوارگان لهستانی به نشانه رافت و مهربانی آغوش خود را برای آن‌ها باز کردند و این رفتار امروز لهستان قابل پذیرش نیست و ما هم تلاش‌های خود را در این مسیر ادامه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اگر قرار است در موضوعات منطقه‌ای در این کنفرانس سخنی به میان آید، چرا از فلسطین نماینده‌ای در این کنفرانس حضور نخواهد داشت، چرا به فاجعه یمن نمی‌پردازند؟ 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در روزها و هفته‌های آینده ما در این خصوص وضعیت روشن‌تری را خواهیم داشت، ابراز امیدواری کرد، دولت مردان لهستان با واقع بینی دقیق از این جهتی که انتخاب کردند روی برگردانند و مسیر صحیحی را پیش گیرند.

قاسمی در خصوص برخی اظهار نظرهای انتقادی از ایران به واسطه مذاکره با طالبان، تصریح کرد: ما اخیرا شاهد برخی صداهای مختلف از سوی افغانستان نسبت به ایران بودیم، مذاکرات ما با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان بوده و ما علاقه‌مند به صلح، ثبات و امنیت در افغانستان هستیم و در گفت‌وگوهای خود با مقامات دولتی افغانستان آن‌ها را در جریان موضع‌گیری‌های خود قرار دادیم. 

وی با بیان اینکه ما امنیت افغانستان را امنیت خودمان می‌دانیم و در مسائل داخلی آن کشور هیچ‌گونه دخالتی نداریم، گفت: آنچه مطرح کردیم راهکارهایی است که تصور می‌کنیم می‌تواند کمک کننده کشور دوست و همسایه ما باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما از روند صلح در افغانستان با جدیت حمایت می‌کنیم و پس از مذاکراتی که با طالبان داشتیم با دولت افغانستان هم صحبت کردیم و هیچ گونه اقدامی را بدون در نظر داشتن محوریت دولت افغانستان نمی‌پذیریم. 

قاسمی با بیان اینکه تعجب می‌کنم از برخی اظهارنظراتی که از سوی افغانستان در مورد ایران شده است، تاکید کرد: برای ما این مسئله قابل درک نیست؛ چراکه اولا با هماهنگی دولت آن کشور بوده و دوم اینکه ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان مذاکره کرده است و ما تا کنون شاهد اعتراض و انتقادی از سوی مقامات افغانستان به هیچ کشوری نبودیم که این باعث تعجب ما شده است.

وی گفت: سرنوشت افغانستان را مردم آن کشور تعیین می‌کنند و نه هیچ کشور خارجی دیگر.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها