دکتر آقامحمدی در گفت و گو با دفاع پرس مطرح کرد:

پی‌ریزی نظام تامین اجتماعی مناسب از اهداف همایش پیشکسوتان دفاع مقدس

رئیس کمیته علمی سومین همایش پیشکسوتان دفاع مقدس و بازنشستگان نیروهای مسلح با اشاره به مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس ملت قهرمان ما قطعه‌ای از تاریخ زرین انقلاب اسلامی مردم ایران است.
کد خبر: ۳۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵ - 01November 2014

پی‌ریزی نظام تامین اجتماعی مناسب از اهداف همایش پیشکسوتان دفاع مقدس

 به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، امیر دکتر آقامحمدی رئیس کمیته علمی سومین همایش پیشکسوتان دفاع مقدس و بازنشستگان نیروهای مسلح در گفت و گو دفاع پرس، به اهداف و برنامههای این همایش در راستای تکریم و زنده نگهداشتن ایثار و جانفشانیهای رزمندگان دوران دفاع مقدس و بازنشستگان امروزی در سازمانهای نیروهای مسلح اشاره کرد.

به عنوان اولین سوال در رابطه با کلیت همایش مطالبی را بیان فرمایید.

دفاع مقدس گنجینهای از ذخایر ارزشمند خود باوری و امید به آینده درخشان، ایستادگی و مقاومت وصف ناپذیر ملت ایران و تبلوری از خودجوشی و خلاقیت و نوآوری در عرصه های مختلف قدرت ملی است. ای دفاع مقدس ملت قهرمان ایران، قطعهای از تاریخ زرین انقلاب اسلامی مردم ایران است.

دفاع مردم مظلوم ایران در مقابل استکبار جهانی و تجاوزگران به حریم کشور اسلامی ایران، مقدس نامیده شد زیرا هدف آن حفظ نظام اسلامی و برقراری حکومت اسلامی با رهبریت ولی فقیه و نائب برحق امام عصر(عج) بوده و از طرفی شرکتکنندگان در این دفاع هیچ گونه چشم داشت مادی نداشتند و انجام این رسالت را به عنوان یک فریضه ی الهی قلمداد می کردند.

بنابراین حفظ و نشر ارزشها و معارف حماسه سازان این دفاع مقدس و همین طور پیریزی یک نظام تامین اجتماعی مناسب این عزیزان، رسالت عظیمی است که به عنوان اهداف این همایش در صدد نیل به آن هستیم.

برای این همایش چه اهدافی را در نظر گرفته شده است؟

این همایش به صورت مشترک بین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت مراکز آموزشی و پژوهشی و همینطور سازمانهای کشوری و لشکری تشکیل شده و دو هدف عمده دنبال میشود.

هدفت اول تبیین و ترویج تجارب، دانش و ارزشهای دفاع مقدس است و دیگری تبیین و ترویج تجارب، دانش در حوزه ی تامین اجتماعی نیروهای مسلح است.
هرکدام از این اهداف زیرمحورهایی دارند که باید به آن اشاره شود.در ابتدا باید عرض کنم که متناسب این دو هدف، دو بخش دیده شده است یکی حوزه دفاع مقدس شامل شش محور است. محور اول؛ فرماندهی و مدیریت در دفاع مقدس، محور دوم؛ ابعاد حقوقی و سیاسی در دفاع مقدس، محور سوم؛ ابعاد فرهنگی و اجتماعی دفاع مقدس،محور چهارم؛ ابعاد اقتصادی دفاع مقدس، محور پنجم؛ ابعاد نظامی دفاع مقدس، محور ششم؛ ابعاد بهداشتی ، پزشکی و مهندسی در دفاع مقدس.

در بخش دوم که حوزه ی تامین اجتماعی نیروهای مسلح هست، چهار محور در نظر گرفته شده که عبارتند از: محور اول؛ پویایی صندوق های بازنشستگی، محور دوم؛ تامین اجتماعی نیروهای مسلح، محور سوم؛ بازاریابی اجتماعی نیروهای مسلح و محور چهارم؛ نظام خدمات رفاهی بازنشستگی نیروهای مسلح است.


آیا زیرمحورهایی را هم برای این محورها تعریف کردهاید؟


برای تمام این زیر محورها مواردی در نظر گرفته شده و همین طور دستورالعملی که به استانها صادر شده است تمام آن زیر محورها کاملا روشن است. به عنوان مثال در زیر بخش اول دفاع مقدس که فرماندهی و مدیریت در دفاع مقدس نامگذاری شده است به پنج محور تقسیم شده است.
محور اول: سیاست گذاری، تصمیم گیری و مدیریت بحران، محور دوم: فرماندهی و مدیریت منابع انسانی در دفاع مقدس، محور سوم: فرماندهی و مدیریت جهادی در دفاع مقدس، محور چهارم: رهبری نظامی و محور پنجم: مدیریت دانش در دفاع مقدس.

  در رابطه با بخش تامین اجتماعی چه اقداماتی در دست بررسی است؟

در بخش تامین اجتماعی از محور اول که پویایی صندوق های بازنشستگی است مطالعات تطبیقی نظام های بازنشستگی، آسیب ها و چالش های نظام بازنشستگی و نظام های موفق بازنشستگی در دنیا مدنظر است.

 با توجه به اهدافی که اشاره کردید مخاطبان شما از چه طیفی هستند؟

مخاطبان این همایش بازنشستگان و پیشکسوتان دفاع مقدس هستند. در حوزه ی دفاع مقدس مخصوصا عزیزانی که مشارکت دارند از بازنشستگان یا شاغلان نیروهای مسلح که در دفاع مقدس شرکت داشتند در این محور در نظر گرفته شدند ، ولی در قسمت  تامین اجتماعی همه ی عزیزان می توانند شرکت کنند.

به عبارت دقیقتر نویسندگان مقالات در حوزه ی تامین اجتماعی آزادند و همه پژوهشگران می توانند حضور پیدا کنند ولی در حوزه دفاع مقدس ، فقط کسانی که در دفاع مقدس شرکت داشتند و جزء پیشکسوتاناند میتوانند حضور داشته باشند.

نکتهای که باید به آن اشاره شود این است که کمیته علمی مصوب کرده است که مقالاتی از طریق کسانی که در دفاع مقدس حضور داشت و هنوز شاغل هستند و نیز از تجربه کسانی که در سمتهای علمی مشغول فعالیتهای پژوهشی هستند بهرهبرداری شود.

مهلت ارسال مقالات تا چه زمانی است؟

نکته ی دوم مهلت ارسال چکیده مقالات تا 25 آبان ماه میباشد و ارسال اصل مقالات تا15 دیماه میباشد که پیشبینی میشود این تاریخ تمدید شود لذا عزیزانی که تمایل به نگارش مقاله و ارسال مقاله به دبیرخانه همایش دارند سعی کنند که از حداکثر زمان استفاده کنند که انشاالله مقالات مورد نظرشان در مهلت مناسب به دبیرخانه ارسال شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها