کارشناس دفاعی پاکستان:

ایران نقشی کلیدی در موضوع افغانستان دارد/ جنگ و حضور آمریکا چاره کار نیست

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: مسئله افغانستان بدون مشارکت ایران و کشور‌های همسایه حل نخواهد شد.
کد خبر: ۳۲۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ - 15January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سرتیپ «احسان علی شاه» کارشناس مسائل دفاعی پاکستان و افسر بازنشسته ارتش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مسئله افغانستان بدون مشارکت ایران و کشور‌های همسایه حل نخواهد شد.

این کارشناس دفاعی افزود: ایران نقش کلیدی در حل مسئله افغانستان دارد که آمریکایی‌ها نیز به این موضوع پی برده‌اند.

احسان علی شاه تأکید کرد: با تلاش‌ها پاکستان، مذاکره طالبان و آمریکا آغاز شد، اما در حال حاضر درباره برخی مواد اختلاف نظر وجود دارد.

وی گفت: طالبان اصرار دارند که آمریکا باید نیرو‌های نظامی خود را از افغانستان خارج کند و برای ترک این کشور تاریخ مشخص تعیین کند.

علی‌شاه افزود: قرار بود بیش از 10 هزار سرباز آمریکا از افغانستان خارج شوند، اما فقط برای خروج 7 هزار نظامی آمریکایی از این کشور بحث شده است.

افسر بازنشسته ارتش پاکستان اظهار داشت: دور بعدی مذاکره آمریکا و طالبان قرار است در قطر انجام شود که باز هم پاکستان مقدمه آن را فراهم می‌کند.

وی افزود: طبق توافق‌های اولیه که با میانجیگری پاکستان انجام شده قرار شد آمریکا نیمی از نیرو‌های نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

احسان‌علی‌شاه تأکید کرد: آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که قادر به حل مسئله افغانستان نیستند به همین علت اهمیت ایران، چین و روسیه در این زمینه افزایش پیدا کرد.

وی افزود: روابط آمریکا با ایران، چین و روسیه بسیار پیچیده است به همین دلیل سعی دارد از طریق پاکستان که روابط خوبی با این کشور‌ها دارد راهی برای مشارکت کشور‌های مورد نظر برای حل مسئله افغانستان پیدا کند.

احسان‌علی شاه تصریح کرد: پاکستان و ایران خواهان حل مشکلات افغانستان هستند و تقریبا نظرات یکسانی درباره روی کار آمدن یک دولت بی‌طرف در این کشور دارند که بتواند امنیت را برقرار کند.

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: طالبان در بیش از 60 درصد خاک افغانستان فعالیت داشته و 30 درصد نیز در اختیار دولت این کشور است. مناطق صعب العبور و خالی از سکنه نیز وجود دارد که به تازگی داعش در حال تمرکز در این منطقه است.

وی افزود: پاکستان مخالف حضور داعش در افغانستان است و ایران نیز در این زمینه نظرات یکسانی دارد.

افسر بازنشسته ارتش پاکستان خاطر نشان کرد: مسئله افغانستان با جنگ حل نمی‌شود، زیرا اگر چنین بود آمریکا می‌توانست ظرف مدت طولانی حضور خود این مشکل را حل کند.

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: ایران، چین و روسیه اهمیت زیادی برای حل مسئله افغانستان دارند به همین دلیل «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در دور تازه سفر‌های منطقه‌ای خود به چین رفت و قرار است امروز به پاکستان سفر کند.

وی افزود: خلیل زاد قرار است در سفر 3 الی 4 روزه به پاکستان که بستگی به شرایط دارد با مقامات نظامی و سیاسی این کشور دیدار خواهد کرد.

احسان‌علی‌شاه تأکید کرد: سفر خلیل زاد برای بهبود روابط پاکستان با آمریکا و مشارکت در زمینه حل مسئله افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها