حجت‌الاسلام منتظری:

مسؤولان باید منشأ سانحه سقوط بوئینگ ۷۰۷ را شناسایی کنند

دادستان کل کشور گفت: مسؤولان باید منشأ حوادثی چون سقوط هواپیمای 707 را شناسایی کنند تا با اعمال اقدامات پیشگیرانه کمتر شاهد اینگونه حوادث باشیم.
کد خبر: ۳۲۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ - 16January 2019

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش تخصصی معاونین و رؤسای اداره‌های مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای سقوط هواپیما باربری ۷۰۷ اظهار داشت: مسؤولان باید منشا حوادثی چون سقوط هواپیمای 707 را شناسایی کنند تا با اعمال اقدامات پیشگیرانه کمتر شاهد اینگونه حوادث باشیم.

وی با اذعان به اینکه مبارزه با جرم سرقت به دلیل تاثیرگذاری در جامعه، لازم است و باید تلاش‌های زیادی صورت گیرد، توضیح داد: در جامعه شاهد یک سری آسیب‌هایی هستیم که هر آسیبی متناسب با شرایط خودش باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای مبارزه با هر آسیب وقتی می‌تواند تاثیرگذار باشد که همه زوایای آن آسیب مورد بررسی علمی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه طبق آمار‌های جهانی به نظر می‌رسد بیشترین جرایم یا یکی از بیشترین جرایم، وقوع سرقت است، گفت: سرقت یک آسیب اجتماعی در همه کشور‌هاست و لازمه مبارزه با این آسیب این است که باید دانش و برنامه‌ریزی برای مبارزه با آن داشته باشیم.

وی افزود: سرقت باعث می‌شود امنیت و آرامش جامعه به مخاطره بیافتد؛ لذا می‌توانیم این جرم را علیه امنیت کشور به حساب بیاوریم.

دادستان کشور گفت: طبق بررسی‌ها و آمار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، سرقت در ردیف دوم جرایم موجود در جامعه است.

وی ادامه داد: حدود ۲۸ درصد از جرایم ما مربوط به سرقت است، اولین رتبه را جرایم مرتبط با مواد مخدر و دومین نوع جرم سرقت است.

دادستان کشور با بیان اینکه یکی از کار‌های مهمی که باید انجام داد ریشه‌یابی و بررسی خاستگاه این جرم است، گفت: اولا جرم سرقت ارتباط مستقیم با مواد مخدر و اعتیاد دارد، ثانیا وضعیت اقتصادی و شرایط مالی در وقوع این جرم تاثیرگذار است؛ مسئله بیکاری یکی از مسائل افزایش دهنده سرقت است و مسؤولانی که ارتباط مستقیمی با اشتغال دارند باید تلاش کنند و بدانند اگر از لحاظ اقتصادی به مشکل بخوریم افزایش سرقت خواهیم داشت.

حجت الاسلام منتظری گفت: آمار‌ها نشان‌دهنده این است که سرقت در ۹ ماهه سال جاری نسبت به ۹ ماهه سال گذشته افزایش داشته و اگر ریشه‌یابی کنیم می‌بینیم که شرایط اقتصادی اثر مستقیمی بر افزایش سرقت دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دولتمردان نباید از نیروی انتظامی و قوه قضائیه انتظار داشته باشند با برخوردهای سلبی آمارهای سرقت را کاهش دهند، گفت: درست است که ناجا باید تلاش خود را برای برقراری امنیت انجام دهد، اما همه مشکلات با برخورد نظامی و قضایی برطرف نمی‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه باید اقدامات پیشگیرانه در حوزه سرقت صورت گیرد، گفت: همانطور که در حوزه فرهنگی باید کارشناسان حوزه فرهنگ برنامه‌ریزی کنند، در حوزه مواد مخدر هم باید کارشناسان این حوزه و در حوزه کاهش سرقت هم باید دولتمردان وارد میدان شوند و با اشتغال‌زایی و سامان دادن به اوضاع اقتصادی باعث کاهش سرقت شوند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه خیانتی که برخی‌ها از اشخاص اتوکشیده انجام می‌دهند ضربه به اقتصاد کشور زده است، گفت: امروز برخی‌ ارز دولتی را می‌گیرند و به جای اینکه کالای مورد نیاز را وارد کنند بخشی را وارد نمی‌کنند و یا بخشی را گران می‌فروشند و داد همه دولتمردان و رییس جمهور را در آورده اند.

وی ادامه داد: امروز چه کسی بر این موضوع نظارت دارد که این ارز کجا می رود، چرا نباید سیستمی در لایه‌های مختلف در وزارتخانه‌ها و... باشد که این سوء استفاده‌های اینچنینی آن هم در یک کشور اسلامی که نظام اسلامی بر آن حاکم است را برطرف کند.

حجت الاسلام منتظری گفت: در سیستم اقتصادی و بانکی کشور اصلا قابل قبول نیست که شاهد اینگونه کلاهبرداری‌ها باشیم لذا باید جلوی سوءاستفاده کنندگان گرفته شود.

وی افزود: قوه قضاییه چقدر باید شعبه و قاضی داشته باشد برای رسیدگی به این پرونده‌ها. نیروی انتظامی مگر می‌تواند برای هر شخص یک مامور بگذارد؟ بنابراین ما باید دنبال راهکار‌ها برویم که متاسفانه غافل شدیم.

دادستان کشور گفت: مبارزه با فساد اگر بخواهد به نتیجه برسد حتما باید با دانش و تدبیر انجام شود و با برنامه‌ریزی به آن خواهیم رسید لذا امروز به اتاق‌های فکر در این خصوص نیاز داریم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها