«معماران تربیت»

کد خبر: ۳۲۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 17January 2019

«معماران تربیت: منزلت زن از دیدگاه اسلام و رهبران انقلاب اسلامی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نقش زنان در پیشبرد جامعه به سوی تعالی بسیار مهم‌تر از چیزی است که گمان می‌رود. دین اسلام تنها تفکری است که به این نقش اهمیت داده و بر آن تاکید دارد. قطعا هیچ اندیشه‌ای مثل اسلام برای زن ارزش‌های انسانی قائل نشده است و حتی در مواردی نقش اجتماعی زن را مهم‌تر از مرد ترسیم کرده است.

«شکیبا سادات جوهری»  در کتاب «معماران تربیت؛ منزلت زن از دیدگاه اسلام و رهبران انقلاب اسلامی» به بررسی نقش و جایگاه زن از منظر اسلام و رهبران آن پرداخته است. این کتاب در سه فصل شامل: آموزه‌ها و الگوهای قرآنی و تاریخی زنان، نقش های خانوادگی و اجتماعی زنان و جایگاه و نقش زنان از دیدگاه امام خمینی (رحمه الله علیه) و رهبر انقلاب تنظیم و تدوین شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

«زن، در جامعه عرب جاهلی مانند دیگر جوامع، مقام و منزلتی نداشت. اعراب از بیم قحطی، ترس از آلودگی و فساد یا اسیر شدن دخترانشان در جنگ ها، آنان را از بدو تولد، زنده به گور می کردند. زن از هرگونه حقوق اجتماعی و فردی حتی از حق ارث نیز محروم بود. مردان عرب، زن را در ردیف حیوانات و اشیا قرار می دادند و آنان را جزئی از دارایی زندگی خود می دانستند. نظام ازدواج بدون هیچ قانون و اساسی، بر اساس میل و اراده مردان بود و آنان حد و مرزی برای تعداد همسران قائل نبودند. آنها برای شانه خالی کردن از پرداخت مهریه، زنان را می آزردند و چنانچه زنی اشتباهی می کرد، مهریه اش از بین می رفت.

آنچه از زن چهره هایی متفاوت و متضاد ساخته است، آفرینش متضاد او نیست، بلکه تضاد دیدگاه هایی است که درباره زن در طول تاریخ وجود داشته است. آنها همواره زن را همان گونه ساخته اند که خواست خودشان بوده است. حال این پرسش مطرح است که امروزه زن در چه نقشی و چگونه بر صحنه تاریخ ظاهر شده است؟ با اینکه زن یکی از دو رکن اساسی وجود انسان در هستی و مادر همه زیبایی های زندگی است، متأسفانه در جوامع غربی با وجود پیشرفت های دانش و تکنولوژی (منهای انسانیت و معنویت)، مقام والا و ارزشمند زن از وی گرفته شده است و وی را به شکلی جدید به اسارت و بردگی درآورده اند.

زن امروز، در جوامع غربی به اسارت تن داده و اسارت را به جای آزادی پذیرفته است. در این جوامع زن، کالاست؛ کالایی به ارزش آگاهی های تبلیغاتی بر روی قوطی های مواد غذایی و بلکه کم ارزش تر. امروزه زن، هویت خود را در معیارهای پست و بی ارزش جست وجو می کند و اگر نتواند در میان مردان وامانده تر از خود چهره ای مطلوب داشته باشد، افسرده و سرخورده می شود.

در مقابل، اسلام بر گردن زن، زیور عفت آویخته و وجودش را با گوهر درخشان تقوا آراسته است. در اسلام زن، یکی از مظاهر و جلوه های زیبایی حق است. گل شکوفای هستی و مظهر محبت الهی است. در این دیدگاه، زن، پرتویی از فروغ جمال حق و تجلی والایی، شفقت، مهر و محبت او و مربی فرزندان و نسل آینده به شمار می رود.

اسلام که آخرین دین آسمانی است، مقام و جایگاه انسانی زن را به او بازگرداند و زمینه رشد و تعالی او را فراهم کرد. خداوند در قرآن، زن و مرد را به طور یکسان مخاطب قرار داده است و در آیات بسیاری تصریح می کند زن و مرد از نظر کرامت و حرمت یکسانند.»

قسمتی از متن کتاب:

«یکی از برنامه های تربیتی اسلام برای همه انسان ها به ویژه زنان، تربیت اجتماعی و به بیان دیگر، آماده ساختن آنان برای حضور مؤثر و مفید در جامعه است، به گونه ای که بتوانند در برقراری ارتباط با دیگران و نیز برای رشد خود بکوشند. همچنین در برابر جامعه احساس مسئولیت داشته باشند و آنچه را به مصلحت خود و خانواده و جامعه است، بپذیرند. بی تردید، اسلام، مانعی بر سر راه فعالیت های اجتماعی زنان ایجاد نکرده است، بلکه در آموزه های الهی، سازوکار و ابزار ضروری این حضور پیش بینی شده است و همه احکام صادر شده مانند حجاب، منع از نگاه به نامحرم، کیفیت سخن گفتن و تأکید بر وجود شاخصه هایی چون حیا و عفت، همه از لازمه های این حضور است.

پیام آور بزرگ دین، حضرت محمد صلی الله علیه و آله، خود، زمینه ساز حضور فعال زنان در اجتماع است. حضور زنان در بیعت با رسول خدا صلی الله علیه و آله امری سیاسی _ اجتماعی بود یا مهاجرت زنان به همراه مردان که نوعی اعلام مخالفت آشکار با حاکمان ستمگر زمان است، از جمله فعالیت های اجتماعی و سیاسی زنان در عصر پیامبر خدا به شمار می آمد. گفتنی است نخستین بیعتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله با مسلمانان بستند، به «بیعه النساء» معروف شد؛ زیرا زنان در آن حضور فعال داشتند.

همچنین در زمان پیامبر اسلام، زنان اجازه داشتند نمایندگان خود را به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله بفرستند و پرسش ها و خواسته های خود را بیان کنند و همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله در نمازهای جمعه و جماعات و نمازهای عید فطر و قربان شرکت کنند. همچنین نقل است زنی به نمایندگی از طرف زنان مدینه خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و از حضرت خواست کلاس درسی برای بانوان برپا کند.

حضرت فرمود: زمان و مکان تجمع خود را اعلام کنید.» از آن پس، پیامبر زمانی را به آموزش بانوان اختصاص داد و در محافل علمی آنان حضور یافت.»

«معماران تربیت: منزلت زن از دیدگاه اسلام و رهبران انقلاب اسلامی» در 104 صفحه به قلم «شکیبا سادات جوهری» تالیف و توسط «مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما» و «دفتر عقل» در یک هزار و 500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار