سردار پورجمشیدیان:

امنیت سیستان و کردستان کمتر از شهر‌های مرکزی نیست/ ۲۰ هزار شغل در حوزه امنیتی ایجاد شده است

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه گفت: امنیت سیستان و بلوچستان و کردستان، نسبت به امنیت بسیاری از شهر‌های مرکزی کشور اگر بالاتر نباشد، پایین‌تر هم نیست.
کد خبر: ۳۲۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ - 16January 2019

امنیت سیستان و بلوچستان و کردستان کمتر از شهر‌های مرکزی نیست/ ایجاد ۲۰ هزار اشتغال در حوزه امنیتیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه، در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره بهره‌برداری از ۵۴۰۰ طرح عمرانی محرومیت‌زدایی سپاه که در قالب قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی نیروی زمینی صورت گرفت، اظهار داشت: نیروی زمینی سپاه در قالب قرارگاه‌های عملیاتی در استان‌های مختلف فعالیت‌های محرومیت زدایی می‌کند. در این رابطه می‌توان به استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌ جنوبی و رضوی اشاره کرد.

وی افزود: طرح‌های عمرانی محرومیت‌زدایی در دورافتاده‌ترین نقاط مرزی کشور انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر حساس‌ترین مرز‌ها که جنبه امنیتی برای کشور دارد، مثل دورافتاده‌ترین روستا‌های آذربایجان غربی یا سیستان و بلوچستان که کمتر به آن‌ها توجه شده و محرومیت بیشتری دارند و امکان حضور نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر نیز نیست، انجام شده است.

سردار پورجمشیدیان با بیان اینکه محرومیت‌زدایی با امنیت و ایجاد شغل رابطه نزدیکی دارد، ادامه داد: نگاه ما به موضوع امنیت پایدار نگاه همه‌جانبه است؛ لذا چنانچه بخواهیم امنیت پایدار را در مناطق مرزی ایجاد کنیم، نباید امنیت را صرفا موضوعی نظامی بدانیم؛ چون در این حالت تا زمانی‌که نیرو‌های نظامی هستند، امنیت برقرار خواهد بود و هرگاه آن‌ها منطقه را ترک کنند، امنیت نیز از بین می‌رود.

ایجاد ۶۶ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در مناطق محروم

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم امنیت پایدار را دنبال کنیم باید آن را همه‌جانبه در نظر بگیریم؛ پس در این رابطه باید به وضعیت مسکن، بهداشت و سلامت و معیشت مردم هم توجه کنیم؛ زیرا اشتغال می‌تواند امنیت ایجاد کند و داشتن مسکن هم باعث جلوگیری از مهاجرت می‌شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: نیروی زمینی سپاه در حوزه اشتغال طی مدت چهار سال گذشته در حد بضاعت‌مان توانستیم بیش از ۱۶ هزار اشتغال مستقیم و ۲۰ هزار اشتغال در حوزه امنیتی و بیش از ۳۰ هزار اشتغال غیر مستقیم در مناطق محروم ایجاد کنیم؛ البته طرح‌های خوب دیگری هم در حوزه‌ها داریم.

وی سپس با اشاره به مولفه‌های امنیت پایدار، گفت: نگاه به امنیت از نظر ما مولفه‌های مختلفی دارد که یکی از مصادیق آن، حضور مقتدارنه نظامی در مناطق مرزی است؛ اما مولفه دیگری که در این رابطه اهمیت دارد، توجه به بهداشت و سلامت، راه‌های ارتباطی امن، مسکن و اشتغال در مناطق مرزی است.

تأمین امنیت تنها وظیفه سپاه نیست

سردار پورجمشیدیان با تاکید بر اینکه بخش اعظم قاچاق به دلیل نبود شغل صورت می‌گیرد که اگر اشتغال ایجاد کنیم، قاچاق هم کاهش می‌یابد، عنوان کرد: متاسفانه بعد ۴۰ سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد هنوز در بخش‌هایی از کشور محرومیت داریم و مردم در کپر‌ها زندگی می‌کنند و حتی بخش‌هایی از مردم سیستان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند؛ لذا باید برای این بخش از مردم کشورمان تلاش‌هایی را به منظور برخورداری آن‌ها از امکانات رفاهی فراهم کنیم، در واقع با رفع اینگونه محرومیت‌ها می‌توانیم گامی در جهت ایجاد امنیت پایدار برداریم.

وی با اشاره به اینکه باید مشکل اساسی مرزنشینان را بوسیله ایجاد شغل و مسکن برای همیشه برطرف کرد، اظهار داشت: تأمین امنیت پایدار تنها وظیفه سپاه نیست؛ اما سپاه بواسطه رسالت پاسداری که دارد در این مناطق برای محرومیت‌زدایی تلاش‌هایی را انجام می‌دهد؛ هرچند در این رابطه دولت تلاش‌هایی را انجام داده است، اما کافی نبوده؛ البته دستگاه‌های دیگری نیز مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و نهاد‌های مردمی نیز می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

تحویل سه هزار واحد مسکونی ویژه محرومین

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه طی قراردادی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمینه ساخت واحد‌های مسکونی در مناطق محروم داریم، به زودی سه هزار واحد مسکونی ویژه محرومین را تحویل می‌دهیم، تصریح کرد: هم اکنون ۷ گروه مهندسی این نیرو در مناطق محروم در حال فعالیت هستند که حاضریم هر دستگاهی که مایل به همکاری در مناطق محروم را داشته باشد، امکانات مورد اشاره را در اختیارشان قرار دهیم و حتی ۵۰ درصد هزینه‌های طرح‌هایی را که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برای محرومیت‌زدایی مناطق مرزی ارائه می‌کنند به‌عهده بگیریم.

وی با اظهار این مطلب که در این همکاری‌ها نیازی به نام بردن از اسم نیروی زمینی سپاه هم نیست، اضافه کرد: امروز شاهد امنیت قابل قبولی در مرز‌ها هستیم به نحوی که امنیت در این مناطق مانند سیستان و بلوچستان و کردستان، نسبت به امنیت بسیاری از شهر‌های مرکزی کشور اگر بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست؛ این امنیت را مدیون تلاش سربازان، پاسداران و بسیجیان هستیم.

انتهای پیام/ 231 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار