هیئت پارلمانی ایران با نخست‌وزیر سوریه دیدار کرد

هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در سفر به سوریه با نخست وزیر این کشور دیدار کرد.
کد خبر: ۳۲۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵ - 16January 2019

هیئت پارلمانی ایران با نخست‌وزیر سوریه دیدار کردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به سوریه که در پی تداوم مناسبات بین کشورمان و دمشق پس از بحران داعش انجام شد، با «عماد خمیس»، نخست‌وزیر سوریه، دیدار و گفت‌وگو کردند.

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این دیدار با اشاره به اهمیت وجود هماهنگی بین سفرای ایران و سوریه برای برنامه‌ریزی و تسهیل فعالیت مشترک دو کشور، گفت: اظهارات مقامات سوری بیانگر عمق علائق دیرینه بین دو کشور است که امری قابل تأمل محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود اشتراکات در عرصه‌های مختلف بین تهران و دمشق نشان می‌دهد که این دو کشور در آینده هم باید بیشتر با هم ارتباط داشته باشند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تأکید دارند که روابط ایران با سوریه باید به صورت استراتژیک پیش برود تا در آینده هم هیچ کشوری نتواند در سوریه ایجاد فتنه کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه بخشی از مسائل دو کشور در حوزه اجرا باید حل و فصل شود، ادامه داد: شهدای مدافع حرم ایرانی با افتخار در راه آرمان‌هایشان جان‌فشانی کردند و این راه ادامه خواهد داشت.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: به هر حال در ایام غربت سوریه، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای شکست دشمنان سوریه دریغ نکرد. این کمک‌ها بدون آزادسازی خط اعتباری و مالی امکان‌پذیر نبود، کمک‌هایی که به هر حال حق‌الناس است و باید در روابط دو کشور تسویه شود، خرسندم که با امضای برخی پروتکل‌ها سازوکار لازم در این رابطه پیش‌بینی شده است، اما متأسفانه از فرصت‌سوزی و کم‌کاری در حوزه اجرا، گلایه‌مند هستیم.

وی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس برای پیگیری پروتکل‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، تصریح کرد: هم‌اکنون این وظیفه قانونی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه‌مقننه واگذار شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در موضوع دفاع از سوریه متحد هستند و البته متحد هم خواهند ماند، اما با این وجود در حوزه اقتصادی نیز دولت سوریه باید فرصت‌های اقتصادی را به گونه‌ای در اختیار دو کشور قرار دهد که احساس اختلاف و تبعیض پیش نیاید، گفت: همچنین یادآور می‌شود در بخشی از قرارداد‌هایی که با ایران منعقد شده، اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سوریه در تغییر کاربری زمین‌های محل سرمایه‌گذاری تعلل به خرج می‌دهد که این نوعی فرصت‌سوزی است و انتظار می‌رود نخست‌وزیر سوریه این مشکل را برطرف کند.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: «طرطوس و لاذقیه» خط راهبردی بین ایران، عراق و سوریه است و این موضوع در قرارداد‌های بین این کشور‌ها ذکر شده است؛ لذا باید برای دلگرمی دو ملت، اهداف این خط راهبری محقق شود، متأسفانه اکنون کشتی‌های ایرانی برای پهلوگیری طرطوس با مانع مواجه هستند که این مانع باید از طرف دولت سوریه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک هیئت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به سر می‌برد و خوشبختانه روند مذاکرات‌شان خوب گزارش شده است، ادامه داد: ایران و سوریه هر دو مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستند و باید در این راه برای مقابله به یکدیگر کمک کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: یادآور می‌شود در موضوع بهره‌برداری از میادین نفتی، زمین‌های کشاورزی و ... که همه این‌ها جزء پروتکل‌ها و توافقات فی‌مابین است، در حوزه اجرا با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که باید از سوی طرف سوری برطرف شود، به عنوان مثال برخی اراضی برای سرمایه‌گذاری کشاورزی مشخص شده، ولی این اراضی فاقد حق‌آبه هستند؛ لذا در این شرایط امکان سرمایه‌گذاری فراهم نمی‌شود، لذا این مسئله باید در هیئت دولت سوریه برطرف شود.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری ایرانیان قطعا منافع مردم سوریه را نیز رقم خواهد زد، گفت: در دیدار با آقای بشار اسد، وی نسبت به لزوم غلبه بر بوروکراسی اداری بین دو کشور تأکید کرد که در این راستا باید تلاش‌های زیادی شود.

وی با اشاره به بررسی فرصت‌های روابط اقتصادی بین دو کشور در کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: برادران ایرانی و سوری در یک جبهه علیه تروریسم و دشمنان اسلام جنگیدند و فتنه بزرگی را از سر دنیای اسلام دور کردند؛ بنابراین هم‌اکنون نیز باید برای رفع بوروکراسی‌های موجود در ایران، پیگیری لازم به عمل بیاید و مسئولان سوری نیز در دولت به رفع موانع پیشبرد روابط اقتصادی کمک کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که هفته‌ای یک بار با سفیر سوریه در تهران نشست بگذاریم و گام به گام در جهت رفع موانع پیش برویم.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: بنابراین لیستی از موانع بوروکراتیک دوجانبه را تهیه خواهیم کرد که بخشی از آن‌ها در سوریه است و باید توسط کابینه دولت سوریه حل شود. بخشی از آن هم در ایران توسط مسئولان کشورمان پیگیری و حل خواهد شد، مطمئن هستم، از آنجا که روابط ما عمیق و بسیار استراتژیک است، همه مسائل قابل حل محسوب می‌شود.

انتقاد نخست‌وزیر سوریه از تغییر مدیران ایرانی

همچنین، در ادامه «عماد خمیس»، نخست‌وزیر سوریه، نیز ضمن ابراز خرسندی از صراحت بیان رئیس هیئت پارلمانی ایران، اظهار داشت: باید گفت که بخشی از مشکل، نزد طرف ایرانی است؛ در واقع تاکنون چندین مرتبه مسئولان مربوطه‌ای که وظیفه اجرای پروتکل‌ها را به عهده دارند، تغییر کرده‌اند و بخشی از دلایل فرصت‌سوزی به ایرانیان باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: مطلع هستم که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، معمولا برای حل مشکلات، به‌خوبی وارد عرصه می‌شود؛ بنابراین درخواست می‌شود که حتما در این باره نیز جدی عمل کرده و مشکلات طرف ایرانی را برطرف کنید. همچنین شخصا در دولت سوریه تمام مشکلاتی که وجود دارد را حل خواهم کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها