تازه‌ترین اطلاعات درباره وضعیت خبرنگار بازداشت شده پرس‌تی‌وی

معاون برون مرزی رسانه ملی در کنفرانس خبری امروز در شبکه پرس‌تی‌وی درباره آخرین وضعیت خبرنگار بازداشت شده پرس تی‌وی در آمریکا و پیگیری‌های مقامات ایرانی، گزارش داد.
کد خبر: ۳۲۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱ - 16January 2019

تازه‌ترین اطلاعات درباره وضعیت خبرنگار بازداشت شده پرس‌تی‌ویبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع پرس، «پیمان جبلی» معاون برون مرزی رسانه ملی امروز ساعت 15 در کنفرانسی خبری در شبکه پرس‌تی‌وی به ابعاد گوناگون رفتارغیرقانونی آمریکا در بازداشت بی‌دلیل خبرنگار این شبکه پرداخت.

«مرضیه‌هاشمی» خبرنگار و مجری شبکه پرس تی وی که در سفر به آمریکا، بدون هیچ دلیل مشخصی، بازداشت شده و در شرایط نامناسبی به سرمی‌برد. ملانی فرانکلین، مجری آمریکایی‌الاصل این شبکه که پس از مسلمان شدن، نام مرضیه‌هاشمی را برگزید، توسط ماموران در واشنگتن دی سی بازداشت شده و تاکنون هیچ اتهامی‌به صورت رسمی علیه وی مطرح نشده است.

 معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در این باره تصریح کرد: بامداد امروز متوجه شدیم هاشمی از روز یکشنبه در بازداشت غیر قانونی آمریکا بوده و بدون تفهیم اتهام به زندان منتقل شده و تا امروز به وی دسترسی تماس با خانواده داده نشده است. بامداد امروز در تماسی با خانواده از فتار‌های غیر قانونی و انسانی ماموران آمریکایی با خود گفته است.

جبلی تاکید کرد: اگر اتفاقی برای مرضیه هاشمی بیفتد مسئول اصلی این جنایت بزرگ، آمریکایی‌ها هستند. بی احترامی به حجاب و عقیده یک زن مسلمان یک توهین بزرگ به همه مسلمانان است. در نظر نگرفتن انسانیت در رابطه با این خبرنگار نشان می‌دهد که رفتار انسانی و حقوق بشری آمریکایی‌ها چقدر دچار تناقض است. امیدواریم هرچه زودتر در آینده‌ای نزدیک این بازداشت غیر قانونی پایان پذیرد. چون برای ملاقات با برادر سرطانی شان به آمریکا رفته‌اند و قرار بود هفته آینده در پرس‌تی‌وی کنار ما باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماجرای بازداشت وی ربطی به مستند جشنواره عمار دارد، گفت: در مستند‌های تولیدی وی انتقاد صریح از رویکرد اسلام هراسی و انتقاد رژیم صهیونیستی وجود دارد.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: مرضیه هاشمی همیشه منتظر یک اتفاق بود و همیشه در این مسیر‌های سخت حاضر به مقاومت و پایداری بود. مسئله مرضیه هاشمی مسئله بشریت و رسانه است. خبرنگار، مسلمان و سیاه پوست بودن او، افکار عمومی جهان را به حرکت وادار کند. امیدوارم هرچه زودتر آمریکایی‌ها دلیل دستگیری این خبرنگار خانم را هرچه زودتر اعلام کنند.

وی با اشاره به پیگیری‌های مقامات ایرانی و احتمال بازداشت طولانی مدت وی گفت: این یک افتضاح بزرگ در حقوق بشر آمریکاست و این تناقض‌ها را پررنگ می‌کند که چقدر جنایت می‌کنند. امیدواریم فشار افکار عمومی و رسانه‌ها زمینه آزادی وی را فراهم کند.

جبلی با اشاره به تحت نظر بودن فرزند مرضیه هاشمی، گفت: علاوه بر اینکه مرضیه هاشمی تفهیم اتهام نشده پسرش رضا هاشمی هم تحت نظر پلیس آمریکاست، اما او هم تفهیم اتهام نشده است و دادگاه رضا هاشمی هم معلوم نیست چه زمانی برگزار شود. امیدوارم موسسات و نهاد‌های حمایت کننده و حقوق بشر رسانه‌ای وارد عمل شوند و جلوی این جنایت‌های غیرانسانی و عوام فریبی‌های آمریکایی‌ها بایستند. این افتضاح بزرگ رسانه‌ای را فریاد کنند تا همه دنیا بدانند آمریکا با یک رسانه‌ای مسلمان و یک مادر سیاه پوست آمریکایی چه کرده است.

در ادامه بیانیه رسمی معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما قرائت شد:

بر اساس اطلاعات واصله مرضیه هاشمی گوینده، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس. تی. وی از چند روز گذشته توسط پلیس اف. بی. آی بدون تفهیم اتهام بازداشت، زندانی و در معرض فشار روحی و جسمی قرار گرفته است.

معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قویا اعتراض خود را نسبت به دستگیری توام با خشونت مرضیه هاشمی (ملانی فرانک لین) که متولد آمریکا بوده و هم اکنون به عنوان گوینده خبری در شبکه پرس‌تی‌وی فعالیت می‌کند اعلام می‌دارد. خانم هاشمی به عنوان یک خبرنگار بین‌المللی و در کسوت یک بانوی سیاه‌پوست مسلمان و همچنین یک مادر و مادربزرگ با هدف ملاقات خانواده خود همچنین عیادت از برادر خود که دچار سرطان است به آمریکا سفر کرده بود که در بدو ورود و بدون هیچ مقدمه‌ای بازداشت شد.

وی در روز یکشنبه 13 ژانویه سال 2019 در فرودگاه سنت لوئیس‌برت توسط پلیس آمریکا دستگیر شد و توسط اف. بی. آی به بازداشتگاه منتقل شد. طبق اظهارات تلفنی که شب گذشته موفق شد با دخترش صحبت کند از همان ابتدای بازداشت با وی رفتار خشونت‌آمیزی شده است. به گونه‌ای که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خانم مرضیه هاشمی بدون هیچ گونه تفهیم اتهام بازداشت شده و هیچ توضیحی بابت بازداشت خود دریافت نکرده است؛ و خود ایشان هم هیچ دلیلی برای بازداشت نمی‌بینند.

2- هیچ یک از اعضای خانواده ایشان تا دو روز پیش خبری از ایشان نداشته و بسیار نگران بودند.

3- به محض بازداشت، توسط مسئولین زندان غل و زنجیر شده و علی‌رغم اینکه می‌دانستند مسلمان هستند به زور، حجاب اسلامی‌شان را برداشته و صرفا با یک تی‌شرت که دستان ایشان هم کاملا نمایان و برخلاف قوانین اسلام است در بند عمومی زندان نگهداری شده و از ایشان عکس گرفتند.

4- علی‌رغم اعتراضات پی‌درپی ایشان متأسفانه مسئولین بازداشتگاه هیچ توجهی به نیاز‌های دینی ایشان نداشتند.

5- ایشان برای جبران بخشی از محدودیت‌های دینی خود مجبور شدند از تی‌شرت دوم به عنوان حجاب استفاده کنند.

6- علی‌رغم اینکه مسلمان هستند و در قوانین اسلامی صرفا خوردن گوشت حلال مجاز است و این موضوع بر مسئولین بازداشتگاه نیز پوشیده نیست، اما فقط گوشت خوک که یک غذای غیراسلامی است برای ایشان آورده و طبعا ایشان هم از خوردن آن امتناع کرده است. در عین حال تقاضای نان کرده که در اختیار ایشان قرار نداده‌اند. طی روز‌های بازداشت تاکنون فقط یک بسته بیسکویت کراکر میل کرده و  دچار ضعف جسمی و روحی شده‌اند و از این حیث سلامتی ایشان به شدت به خطر افتاده است.

7- با توجه به وضعیت جسمی نامبرده و نداشتن تغذیه مناسب و نیاز به رسیدگی فوری پزشکی، ضروری است تا هر چه زودتر نسبت به رسیدگی عاجل برای درمان ایشان اقدام لازم انجام شود.

8- بدیهی است مسئولیت هرگونه اتفاق و نابسامانی در شرایط جسمی و روحی ایشان و به خطر افتادن سلامت ایشان برعهده دولت آمریکا بوده و باید پاسخگو باشند؛ لذا ما به عنوان بخشی از جامعه رسانه‌ای از تمام رسانه‌های جهان انتظار داریم تا بدون فوت وقت نسبت به انعکاس این موضوع در سطح رسانه‌های بین‌المللی اقدام کنند. ما خواهان آزادی بی‌قید و شرط فوری خانم مرضیه هاشمی بوده و در حداقل شرایط انتظار می‌رود دولت آمریکا نسبت به این موضوع از ایشان و جامعه رسانه‌ای جهان عذرخواهی کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها