صالحی:

باید از همه ظرفیت‌ها برای برقراری امنیت استفاده کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز ما باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود جامعه برای برقراری امنیت استفاده کنیم.
کد خبر: ۳۲۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ - 19January 2019

باید از همه ظرفیت‌های برای برقراری امنیت استفاده کنیم/ پلیس باید حافظ امنیت باشدبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح شنبه در بیست و یکمین گردهمایی معاونین اجتماعی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ناجا با اشاره به چهار دهه تلاش نیروی انتظامی برای برقراری امنیت اظهار داشت: نیروی انتظامی توانسته با استفاده از ظرفیت‌های خود امروز امنیت را به خوبی برقرار کند و گام‌های بلندی در این راستا بردارد.

وی ادامه داد: در اتفاقات متعدد می‌توان دید که نیروی انتظامی گام‌های موثری برداشته و برای امنیت داخلی و مقابله با دشمنی‌های خارجی به شکلی مؤثر اقدام کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیروی انتظامی با کمترین هزینه، بیشترین فایده را حاصل کرده است که این نشان می‌دهد این نیرو توانسته یک التزام خوب در سازمان خود ایجاد کند که نمونه‌های آن را می‌تواند در اتفاقات دی ماه سال پیش و خیابان پاسداران دید.

صالحی افزود: امنیت اجتماعی حلقه وصل بین امنیت فردی و امنیت ملی است و این امنیت اجتماعی می‌تواند جامعه را با ثبات نگه دارد.

وی با بیان اینکه جامعه باید امنیت‌زا باشد، گفت: امروز ما باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود جامعه برای برقراری امنیت استفاده کنیم.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا جامعه امنی داشته باشیم و نقش پلیس باید نقشی ناظر باشد. امروز نباید نیروی انتظامی را مولد امنیت تلقی کنیم؛ بلکه نیروی انتظامی را حافظ این فضای امن بدانیم.

صالحی با اشاره به اینکه برای یک جامعه امن پاره‌ای از ویژگی‌ها اهمیت دارد، افزود: ابتدا امنیت اخلاقی در یک جامعه باید رصد شود، در مرحله باید جامعه امن را جامعه مشارکت‌گرا دید، در وهله سوم جامعه امن جامعه‌ای با اعتماد اجتماعی بالاست.

وی با بیان اینکه جامعه امن جامعه‌ای است که امنیت اخلاقی، همدلی و اعتماد در آن موج بزند، افزود: هرچه این سه ویژگی بیشتر در جامعه باشد، امنیت ما بیشتر خواهد بود و فاصله گرفتن از این ویژگی‌ها کار نیروی انتظامی را سخت‌تر می‌کند؛ البته بخشی از مطالعات اجتماعی ما نشان می‌دهد که ما با جامعه‌ای که این ویژگی‌ها را داشته باشد، فاصله داریم.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که جامعه نسبت به شرایط اخلاقی خودش خوش‌بین نیست؛ این کار ما را در حوزه فرهنگ و کار نیروی انتظامی را در حوزه امنیت با مشکل مواجه می‌کند. امروز مطالعات نشان می‌دهد که میزان دروغ، تهمت، تظاهر، تقلب در جامعه در سطح بالایی است و افکار عمومی احساس می‌کند که آمار این موضوع در جامعه زیاد است.

صالحی با اشاره به ویژگی دوم مشارکت خاطرنشان کرد: جامعه اگر همدل و همکار باشد، خودش تولید امنیت می‌کند و اگر فردگرا و انزواگر باشد، خودش تهدیدی برای امنیت به شمار می‌آید.

وی افزود: در شاخص سوم یعنی اعتماد اجتماعی چند شاخه اعتماد به نهاد‌های اجتماعی، حوزه‌های اجتماعی و گروه‌های اجتماعی و در آخر اعتماد به قاطبه مردم وجود دارد، که در این چهار فضا ما فاصله‌های قابل توجهی را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در فضای عمومی، مردم و اعتماد به مردم آمار ۳۵/۶ درصد اعتماد مطرح می‌شود. ما اگر بخواهیم نگاه راهبردی داشته باشیم تا امنیت برقرار شود در این سه مقطع فاصله داریم و از همین رو کار نیروی انتظامی سخت می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار