رئیس یک نهاد حقوق بشری:

عربستان سعودی هم مثل امارات در جنوب یمن زندان مخفی دارد

رئیس سازمان حقوق و آزادی‌ها مستقر در ژنو اقدام عربستان در زمینه بازداشت و شکنجه اهالی جنوب یمن بدون تفهیم اتهام یا محاکمه آن‌ها را جنایت جنگی توصیف کرد و خواستار مداخله فوری سازمان ملل شد.
کد خبر: ۳۲۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ - 19January 2019

رئیس یک نهاد حقوق بشری: عربستان سعودی هم مثل امارات در جنوب یمن زندان مخفی داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، وبگاه «الخلیج اونلاین» نزدیک به قطر نوشت: زندان‌های مخفی در یمن و شکنجه بدون محاکمه زندانیان، دیگر از جنایات منحصر به امارات متحده عربی نیست و عربستان سعودی، متحد امارات هم به آن ملحق شده است؛ آن هم پس از اینکه معلوم شد سعودی‌ها یک زندان مخفی را در منطقه یکم نظامی در «سیئون» حضرموت در جنوب شرقی یمن، با اطلاع دولت مستعفی یمن اداره می‌کنند.

در نیمه نوامبر گذشته سازمان «حقوق و آزادی‌ها» (سام) که مقر آن در ژنو است، اسناد و شواهد نگهداری بازداشتی‌ها در زندان مخفی تحت کنترل نیرو‌های ائتلاف سعودی و امارات و دولت مستعفی «منصور هادی» را فاش کرد که در آنجا زندانیان تحت شکنجه وحشتناک بدنی و رفتا‌های بی‌رحمانه قرار می‌گیرند.

بخش‌های جنوبی یمن با آغاز تجاوز نظامی به یمن در ششم فروردین سال 94 به اشغال نیرو‌های ائتلاف و همچنین گروه‌های تروریستی مانند القاعده درآمد و نظامیان اماراتی و عربستانی در این مناطق حضور دارند و آنجا را ناامن کرده‌اند.

این زندان مخفی موسوم به «الطین» در منطقه مریمه شهرستان سیدون حضرموت واقع است که از سال 2006 متروکه بوده است و تا زندان جدید مرکزی این منطقه پانصد قدم فاصله دارد.

به گفته سازمان سام ده‌ها بازداشتی در داخل این زندان هستند که هدف ناپدید شدن اجباری و شکنجه‌های عمدی قرار گرفته و با ادامه یافتن بازداشت‌هایشان بدون حضور در دادگاه از سرنوشت آن‌ها خبری نیست علاوه بر اینکه از دریافت درمان منع شده و به خانواده‌هایشان اجازه دیدار با آن‌ها داده نمی‌شود.

بازداشتی‌ها همچنین برای مدت‌های طولانی توسط بازجو‌های خشن سعودی بازجویی می‌شوند و 2 نفر به نام‌های «ابوسالم» و «بالخالدی» در کنار فرمانده منطقه یکم نظامی زندان را در کنترل خود دارند.

یک منبع بومی در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین خبر داد، این زندان تقریبا به طور کامل تحت نظارت عربستان است و در اواخر اکتبر گذشته یکی از بازداشتی‌ها از شدت شکنجه توسط شکنجه‌گران اقدام به خودکشی کرد که به بیمارستان منتقل شد.

این سازمان بین‌المللی در بیانیه خود تاکید کرده که بیشتر بازداشتی‌های این زندان توسط سرویس نظامی منطقه یکم نظامی بدون احکام قضایی یا توجیهات قانونی بازداشت شدند.

این بیانیه افزود: بیشتر زندانیان از سر راه یا بازار‌ها دستگیر شدند و برخی یک سال کاملا مفقود بودند و خانواده‌های‌شان خبری از آن‌ها نداشتند.

در این بیانیه آمده است: زندانیان به دلیل بدرفتاری زندانبانان با آن‌ها دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند تا جهانیان را متوجه درد و رنج خود کنند و از ائتلاف سعودی اماراتی و منطقه یکم نظامی بخواهند به خواسته‌های‌شان رسیدگی کند.

به گفته بازداشتی‌ها می‌خواهند برای بررسی پرونده شان به دستگاه قضایی معرفی شوند و پابند‌های آهنی را که از زمان ورودشان به زندان به پاهایشان بسته شده است، باز شوند و به خانواده‌ها و نزدیکانشان اجازه دیدار و تماس با آن‌ها داده شود و از مراقبت‌های پزشکی و بهبود تغذیه برخوردار شوند.

سام آورده است: بیشتر کسانی که در این بازداشتگاه هستند به طور غیررسمی اتهام‌هایی مربوط به تروریسم و وابستگی به القاعده به آن‌ها وارد شده بدون اینکه محاکمه‌هایی عادلانه درباره آن‌ها صورت گرفته باشد در همین حال برخی بازداشتی‌ها به عنوان گروگان نگهداری می‌شوند تا خانواده‌ها یا فرزندان تحت تعقیب آن‌ها خود را تحویل نیرو‌های نظامی کنند.

در اقدامی که نقض آشکار کنوانسیون حفاظت از کودک است کودکان هم در این بازداشتگاه‌ها نگهداری می‌شوند که از جمله آن‌ها «سامی فرج بخیت الزبیدی» است که که 2 سال قبل زمانی که 15 ساله بود، دستگیر شد.

مقامات مسئول زندان از دسترسی خانواده‌ها به فرزندان خود منع کرده و گاهی اوقات پس از تحمل رنج و پیگیری‌های مستمر به آن‌ها رضایت می‌دهند.

یک فعال حقوقی هم روز چهارشنبه خبر داد که زندانیان این زندان در اعتراض به فرمان ناظران سعودی برای کار گذاشتن دوربین در سلول‌های انفرادی که حتی سرویس بهداشتی هم ندارد، دست به اعتصاب غذا زدند.

توفیق الحمیدی، مسئول امور پیگیری و ثبت اسناد در سازمان سام به نقل از یک منبع زندان الطین گفت: این دوربین‌ها برهنه شدن زندانیان را هم نشان می‌دهد از همین رو زندانیان از ورود به این سلول‌ها خودداری می‌کنند، اما با زور و ضرب و شتم مجبور می‌شوند در آنجا به سر برند.

الحمیدی در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین گفت: ما این تخلفات را رصد کرده و آن‌ها را به افکار عمومی نشان می‌دهیم تا به عنوان مرحله نخست، مردم، رسانه‌ها و جامعه بین‌المللی را در جریان این جنایات عربستان قرار دهیم.

وی نیرو‌های ائتلاف سعودی اماراتی را متهم به دخالت در ارتکاب جنایت علیه زندانیان دانست که به سطح جنایات جنگی رسیده است.

رئیس سازمان حقوق و آزادی‌ها، سام افزود: ما رسما از مقامات یمنی می‌خواهیم تا این بازداشتی‌ها را اگر آزاد نمی‌کنند و اتهامی به آن‌ها وارد است به دادستانی کل و طرف‌های قضایی تحویل دهند.

وی ادامه داد: اگر خانواده‌های بازداشتی‌ها مایل به شکایت و محاکمه عوامل زندانی و شکنجه کردن نزدیکان‌شان هستند این اقدام برای آن‌ها در سطح داخلی و بین‌المللی فراهم است.

رئیس این سازمان از مارتین گریفیتیس فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز خواست بر نیرو‌های ائتلاف و دولت مستعفی منصور هادی برای پاسخ عادلانه به خواسته‌های بازداشتی‌ها فشار آورد و نقش تیم کارشناسان سازمان ملل درباره تخلفات در زندان‌های نیرو‌های دولتی و ائتلاف سعودی تقویت شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار