عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

دستگیری مرضیه هاشمی عمق سیاست‌زدگی آمریکاست/ افتضاح سیاسی دیگر برای ترامپ

«محمدمهدی اسماعیلی» ضمن محکوم کردن دستگیری خبرنگار، مجری و مستندساز شبکه برون مرزی پرس‌تی‌وی توسط دولت آمریکا، این حرکت را نشان از عمق سیاست‌زدگی این کشور در مباحث حقوق بشری دانست.
کد خبر: ۳۲۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ - 19January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «محمدمهدی اسماعیلی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس با عنوان اینکه دستگیری مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکای الاصل پرس تی وی، پرده دیگری از کذب ادعا‌های حقوق بشری آمریکا را کنار زد و عمق سیاست زدگی‌ای را که در مباحث حقوق بشری در آمریکا جریان دارد، به مردم دنیا نشان داد، اظهار داشت: به نظرم این موضوع یک افتضاح بزرگ سیاسی برای دولت کنونی آمریکا بود و شاید خودشان هم آگاه نبودند که در چه حد وسیعی خباثت سیاست‌های ضدبشری آمریکا را با رفتار غیرانسانی که نسبت به این مجری تلویزیونی روا داشتند، علنی می‌کنند.

وی در این رابطه ادامه داد: اگر همه این اتفاقاتی که در چند سال اخیر رخ داده را کنار هم بگذاریم این رفتار از آمریکا رفتار بعیدی نبود، اما به نظر می‌رسد ارزیابی اولیه‌ای که آمریکایی‌ها از این حرکت داشته و توقعی که از نتایج اقدامشان می‌رفته با بازخورد‌هایی که شکل گرفت، مطابق نبوده و بر خلاف اهداف مدنظرشان رخ داد.

به گفته اسماعیلی نکته بدتری که اتفاق افتاده هتک حرمتی است که به مرضیه هاشمی شده و به نظر می‌رسد این موضوع که ایشان تعذیب شده و با برداشتن حجاب و بستن با زنجیر و ... مورد اهانت قرار گرفته، با حداقل ادعا‌هایی که محافل غربی دارند، همخوان نیست لذا ما باید بتوانیم یک فضای مطالبه‌گری را برای این موضوع در سطح رسانه‌های دنیا ایجاد کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که دستگیری یک خبرنگار مسلمان زن که خود دارای اصالتی آمریکایی است و شهروند این کشور به شمار می‌آید با چه هدفی بوده، عنوان کرد: خیلی روشن است که این اتفاق در واقع از تاثیر گذاری بالای حوزه رسانه‌ای ما حکایت می‌کند. مرضیه هاشمی نمونه بارز این بحث است که با عملکرد و پردازش رسانه‌ای خوب توانسته نقش مهمی در مبارزه با استکبار جهانی و مباحثی که آمریکا در این موضوعات دارد داشته باشد و به قدری این تاثیر گذاری بالا است که به شهروند تابع آمریکا با پشتیبانی یک فرقه رسانه‌ای قوی مثل پرس تی وی، توهین می‌کنند و، چون فعالیتش را نمی‌توانند هضم کنند، دست به هتک حرمت می‌زنند.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران به نقش مسلمانان در سطح بین الملل اشاره کرد و گفت: به هر حال خانم هاشمی ویژگی‌هایی دارد که مسلمانان در سطح بین الملل باید خیلی قوی‌تر وارد میدان اعتراض به مسئولین مستقیم این رفتار سوء علیه او شوند. این بهانه‌ای است برای اینکه مسئله به چالشی جدی کشیده شود که چرا شهروندی را که در کسوت یک خبرنگار مسلمان در حوزه بین الملل فعالیت می‌کند به این نحوه مورد هتک حرمت قرار می‌دهند، همه این‌ها می‌تواند پتانسیلی باشد که فضای بین المللی حقوق بشر را چه در داخل آمریکا و چه در اروپا متاثر کند. ما هم باید به عنوان فعالان حوزه‌های بین المللی بیش از گذشته کار کنیم و در عین حالی که نگران خانم هاشمی هستیم - که امیدوارم به یاری خداوند به سرعت زمینه‌های آزادی ایشان فراهم شود-محافل عمومی و نهاد‌های حقوق بشری را مجبور کنیم که موضع گیری کنند چرا که همین امر می‌تواند به انزوای بیشتر آمریکا و سیاست‌های آن کمک کند.

مجری ۵۹ ساله آمریکایی الاصل شبکه پرس تی وی، یکشنبه ۲۱ دی در حالی توسط پلیس آمریکا دستگیر شد که طبق معمول هر از گاه خود، برای دیدار با فرزندان و بستگانش به زادگاهش سفر می‌کرد. این بار او قصد عیادت از برادر مبتلا به سرطانش را نیز داشت که در یک اقدام غیرمنتظره بازداشت و به زندان منتقل شد. دادگاه دیروز مرضیه هاشمی نیز علیرغم اینکه تایید کرد که وی به هیچ جرمی متهم نیست، حکم آزادی وی را صادر نکرد.

تاکنون نهاد‌ها و افراد حقیقی و حقوقی بسیاری در ایران و سراسر جهان از این بانوی مسلمان فعال سیاسی - اجتماعی و مبارز عدالتخواه بویژه در رابطه با حقوق رنگین پوستان آمریکایی حمایت کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط و سریع وی شده‌اند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار