بخش پایانی/ قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

زنجیره طلایی «مقاومت» با پیروزی انقلاب شکل گرفت/ نقشه‌های «ریاض» در منطقه قابل اجرا نیست

کارشناس مسائل منطقه با تاکید براینکه پیروزی انقلاب اسلامی زنجیره طلایی محور مقاومت را شکل داد، گفت: جنبش انصار الله یمن نیز یکی از دستاوردهای فکری انقلاب اسلامی است که تاکنون اجازه نداده است، عربستان سعودی نقشه‌های منطقه‌ای خود را اجرا کند.
کد خبر: ۳۲۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 21January 2019

گروه بین‌الملل دفاع پرس: پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ دستاوردهای بزرگی برای ایران و حتی جهان به دست آورد؛ انقلابی که بار دیگر ایدئولوژی اسلام را در جهان مطرح کرد و دستاوردهای زیادی را در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی به ارمغان آورد.

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در سطح ملی تشکیل نظام سیاسی مبتنی بر دین در دنیای پست‌مدرن است. لگر به دستاورد انقلاب اسلامی در سطح منطقه‌ای اشاره کنیم، باید از تشکیل جهان اسلام نام برد. اما اگر در سطح جهانی از دستاورد این انقلاب نام ببریم، می‌توانیم به شالوده‌شکنی میان دو اردوگاه شرق و غرب، همچنین تشکیل هسته مقاومت در مقابل آن با شعار «نه شرقی و نه غربی» اشاره کرد؛ البته انقلاب اسلامی قبل از آنکه یک انقلاب مقاومتی یا اقتصادی باشد، یک انقلاب فرهنگی و معنوی است.

دستاورد انقلاب اسلامی را در سه سطح ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: همانطور که گفتید انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی دستاوردهای قابل توجهی داشته است، به نظر شما آیا این انقلاب برای ملت‌های منطقه هم دستاوردی داشته است؟

قنادباشی: ما طی این 40 سال در سطح منطقه، نه‌تنها توانستیم انگیزه‌های تشکیل و برپایی حکومت‌های اسلامی را ایجاد کنیم، بلکه توانستیم تمامی ناامیدی‌ها و یأسی که از این لحاظ در میان جوامع اسلامی وجود داشت و طی سال‌های متمادی، متفکران اهل سنت و شیعه، برپایی ساختار و نظام سیاسی مبتنی بر معارف اسلامی را غیر ممکن می‌دانستند، از میان ببریم و در عوض، امیدواری و تحرک را جایگزین آن سازیم؛ بگونه‌ای که «شیمون پرز» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر سرکردگان این رژیم از پیدایش زلزله‌ای در منطقه، با محوریت انقلاب و نظام اسلامی سخن گفتند و پیروزی انقلاب اسلامی را سرآغاز ورود معارف قرآنی به صحنه‌های سیاسی و مبارزاتی دانستند والبته این همان اتفاقی بود که با وقوع انتفاضه مردمی و اسلامی و با تشکیل گروه اسلامی حماس تحقق عینی یافت؛ چنانکه در عرصه عمل، روند مبارزات ضد صهیونیستی را شتاب و گسترش فوق‌العاده‌ای بخشید و پیدایش محور مقاومت را در منطقه کلید زد. در واقع پایان اشغال منطقه بسیاراستراتژیک «غزه» و خروج خفت‌بار اسرائیل از این بخش از فلسطین و همچنین خروج از مناطقی در کرانه باختری و از همه مهمتر فروریختن افسانه شکست ناپذیری اسرائیل در عرصه‌های نظامی را باید نتیجه مقاومتی دانست که با الهام از انقلاب اسلامی به وجودآمده است.

زنجیره طلایی مقاومت با پیروزی انقلاب شکل گرفت/ نقشه‌های ریاض در منطقه قابل اجرا نیست

این درحالی است که در مدت 40 سال گذشته، قدرت‌های غربی ذی‌نفوذ در منطقه و عوامل داخلیشان کوشش‌های متعدد و پردامنه‌ای را برای به راه انداختنِ جریان‌های لیبرالی، قومی و زبانی به کار بردند تا در قالب احزاب سیاسی و یا به صورت انواع سازمان و گروه‌های سیاسی، به صحنه گردانان اصلی کشورهای منطقه تبدیل شوند و به عنوان جریان‌های مسلط، از قدرتمند شدن و فراگیر شدن گرایشات اسلامی جلوگیری کنند؛ ولیکن حتی در یک مورد موفقیتی کسب نکردند. شاهدیم که حمایت‌های کنونی غرب از حکومت‌های بسیار ارتجاعی منطقه و همچنین حمایت‌های آن‌ها از حکومت نظامی در کشورهای اسلامی آفریقا، از جمله مصر، با هدف مقابله با جریان‌های پر شتاب اسلامی صورت می‌گیرد و جایگزین محبوبِ فعال در اکثر قریب به اتفاق کشورهای اسلامی، جریان‌های اسلامگرایی هستند که با الهام از انقلاب و نظام اسلامی پابه عرصه وجود گذاشته‌اند.

شاهدیم که در حال حاضر هیچ حزب فعال و پرطرفداری در کشورهای منطقه وجود ندارد که خواستار تسلط غرب یا همسویی با قدرت‌های سلطه‌گر باشد. در واقع رنجی که غرب می‌برد؛ نبود گروه، سازمان و حزبی معتقد به اندیشه‌های غربی و یا حتی کمونیستی است که با ضدیت با اسلامگرایی راه را برای تداوم سلطه غرب هموار سازد و بستر لازم برای استمرار استعمار و استثمار کشورهای اسلامی را ایجاد کند.

دفاع پرس: آیا انقلاب اسلامی ایران توانسته بین جهان اسلام اتحاد برقرار کند؟ آیا هسته مقاومت که در منطقه شکل گرفته است، دستاورد انقلاب اسلامی ایران بوده است؟ ماموریت هسته مقاومت در مقابل قدرت‌های استکباری چیست؟

قنادباشی: می‌دانیم که انقلاب و نظام اسلامی ایران از ابتدا منادی وحدت و اتحاد بین فرق و مذاهب اسلامی بوده و تاکنون کوشش‌های بسیار زیاد و طاقت‌فرسایی را برای مقابله با تبلیغات تفرقه‌افکنانه‌ای که به ویژه از بعد پیروزی انقلاب اسلامی دامنه فوق العاده‌ای پیدا کرد، به کاربرده است. علاوه بر اقدامات بسیار وسیع و تحسین برانگیز رسانه‌ای ایران، باید به دوران 8 ساله دفاع مقدس اشاره کنم؛ چراکه یکی از کوشش‌های بسیار خطرناک و تأثیرگذار برای ایجاد تفرقه میان ایران و دیگر کشورهای اسلامی، شعله‌ور کردن جنگ ایران و عراق بود؛ جنگی با هدف دامن زدن به خصومت‌های قومی، {عربی و ایرانی} و همچنین ایجاد خصومت‌های میان شیعه و سنی آغاز شد؛ چنانکه از این دریچه می‌توان شهدای دوران 8 ساله دفاع مقدس را، شهدای راه وحدت نیز نامید؛ اما درخصوص هسته‌های مقاومت، باید به نقش آن در حفظ امنیت منطقه و در واقع به نقش آن در حفظ امنیت ملی اشاره کنم. می‌دانید که امروزه و در عصر موشک‌های دوربرد، دیگر امنیت در درون مرزها تعریف نمی‌شود؛ لذا جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی وخردمندی، سیستم امنیتی و دفاعی خود را مبتنی بر محور مقاومت آنهم با همه پیچیدگی‌هایش، طراحی و اجرایی کرده است. علاوه بر حزب الله لبنان، جنبش انصار الله یمن نیز یکی از دستاوردهای فکری انقلاب اسلامی است؛ وجود گروهی مثل انصارالله در یمن باعث شده است که عربستان سعودی تاکنون نتواسته است تازه‌ترین نقشه‌های منطقه‌ای خود را اجرا کند. از سوی دیگر شاهدیم که 17 سال است که رژیم صهیونیستی جرات نزدیک شدن به مرزهایش با لبنان را ندارد؛ حال آنکه از بدو شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، لبنان به طور پیوسته جولانگاه این رژیم بوده است بدین ترتیب می‌توان گفت که خروجی محور مقاومت، بازداشتن همه متجاوزین و مداخله کنندگان و قدرت‌های پوشالی بوده است. عربستان در برابر نیروهای محور مقاومت واقعا ضعیف و ناکارآمد است. در حقیقت محور مقاومت توانسته است که حکومت‌های پوشالی، غیر مردم سالار و همسو یا مواضع غرب و رژیم صهیونیستی را تضعیف کند که این خود به نفع مردم کل منطقه است.

زنجیره طلایی مقاومت با پیروزی انقلاب شکل گرفت/ نقشه‌های ریاض در منطقه قابل اجرا نیست

دفاع پرس: انقلاب اسامی ایران در آینده با چه چالش‌های بین‌المللی مواجه خواهد شد؟ راهکار مقاومت در برابر این چالش‌ها چیست؟

قنادباشی: می‌دانید که بسیاری از حرکت‌های استقلال‌طلبانه در بسیاری از نقاط جهان تحت تاثیر تفکرات انقلاب اسلامی ما رشد پیدا کرده است؛ این‌ها نمونه کوچکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. من خودم در سفر به آفریقای جنوبی این صحنه را دیدم که نلسون ماندلا دست ولایتی را گرفت و گفت: «زمانی که در دنیا هیچ کس از ما حمایت نمی‌کرد، ایرانیان از ما حمایت کردند و یکی از دلایل پیروزی ما بر سفید پوستان همین موضوع بود». انقلاب اسلامی ما الهام بخش بسیاری از حرکت‌های انقلابی بود.

اما چالش‌های پیش روی ما به سه دسته داخلی، منطقه‌ای و جهانی تقسیم می‌شود. در داخل کشور ما هم مانند سایر کشورها به آن مبتلا هستیم. انقلاب ما به عنوان یک انقلاب فرهنگی شناخته می‌شود، فرهنگ هم از طریق رسانه منتشر و نهادینه می‌شود. الان رسانه‌های دنیا بسیار گسترش پیدا کردند و لحظه به لحظه این رسانه‌ها قدرت پیدا می‌کنند؛ طبیعتا بزرگترین نبرد ما نبرد رسانه‌ای است.

یکی دیگر از آفت‌های پیش روی انقلاب اسلامی این است که افق آینده را به خوبی برای مردم ترسیم نکنیم. ما در کشور یک سند 20 ساله داریم؛ لذا باید عموم مردم یک کلیت کلی از آن را بدانند که به کجا می‌خواهیم برویم و الان در در چه مرحله‌ای از این سند قرار داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار