تجلیل از شهید هنرمند «حسین قشقایی» پس از 40 سال

سیدعباس صالحی شب گذشته، در مراسم تجلیل از مقام شامخ شهید حسین قشقایی در تئاتر شهر تأکید کرد: «اهالی رسانه و هنر سهم بسزایی در تصویرسازی و انتقال خبری انقلاب داشتند»
کد خبر: ۳۲۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ - 20January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از تسنیم، سالن قشقایی تئاتر شهر شب گذشته میزبان مراسم تجلیل از مقام شامخ شهید حسین قشقایی، از شهدای هنرمند انقلاب اسلامی بود. این مراسم با اجرای حسین مسافرآستانه میزبان جمعی از هنرمندان و مسئولان هنری کشور در کنار خانواده این شهید بود.

سیدعباس صالحی در این مراسم یکی از ویژگی‌های انقلاب را حضور اقشار مختلف در آن دانست و آن را از لحاظ گستره و تنوع اجتماعی متفاوت از دیگر جریان‌های سیاسی دانست. وی مدعی شد در انقلاب 57 رسانه و هنرمندان حضور متفاوتی داشتند و نقش آنان خاص بوده است.

او 2 اعتصاب مطبوعات در سال 57 را در کنار اعتصاب شرکت نفت را برای نظام سابق کمرشکن توصیف کرد.

وزیر، شعر و ادبیات را در فضای انقلاب چنان موثر برشمرد که انقلاب را شاعرانه و درگیر شاعری در فضای حرکات مردمی دانست. او عکاسی را دیگر هنر درگیر انقلاب نام برد که تصاویر متعددی را برای تاریخ ثبت کرده است.

صالحی درباره هنر‌های نمایشی نیز از تأثیر آن گفت و افزود: «ما نیازمند آنیم که دریابیم هنرمندان در این رستاخیز چه سهمی داشته‌اند. با گرایش‌های مختلف در یک نگاه خواهان ایران آباد شدند. به نظر ما بخش‌های ناخوانده‌ای از این روایت باقی مانده است.»

او کتاب جلوه جمال را مرتبط به شهدای پس از انقلاب معرفی کرد که توسط وزارت متبوعش منتشر شده است و تاکید کرد نیاز به بررسی نقش هنرمندان پیش از پیروزی انقلاب است.

قطب‌الدین صادقی: «آرمان‌های بزرگ در سایه شعار‌های بزرگ تحقق پیدا می‌کنند»

قطب‌الدین صادقی، در مقام سخنران هنرمند گفت: قشقایی با اینکه اثر اندکی داشته، اما با حسینیه ارشاد و دکتر شریعتی در ارتباط بوده و جز هنرمندانی است که خوشبختی برای او مفهوم فردی ندارد و دارای نمود‌های اجتماعی است. صادقی شهید قشقایی را با پرومته قیاس کرد که نماد روشنفکرانی است که جانشان را برای جامعه فدا می‌کند.

وی گفت: «آرمان‌های بزرگ در سایه شعار‌های بزرگ تحقق پیدا می‌کنند و بعد از انقلاب گروه‌ها به زندگی روزمره دچار می‌شوند.»

صادقی ستایش و معرفی ایشان را اقدامی دیرهنگام دانست و گفت: ایشان شهید است و تعریفی فراتر از ارزش‌های مذهبی دارد. جوامع براساس اصول و ارزش‌های شکل گرفته که تبلور آن در اسطوره‌های و زمانی که این ارزش‌ها شل می‌شود و جامعه حس می‌کند از ریل خارج شود و با حضور یک یادآور جامعه به ریل بازمی‌گردد و کارکرد شهید در این است.

وی ابراز امیدواری کرد در این دوره شخصیت‌هایی، چون قشقایی ظهور کنند تا به ما یادآوری کنند.

حجت‌السلام محمدحسن ابوترابی نیز در این مراسم گفت: آنچه از خانواده هنر انتظار می‌رود تلاش برای ساختن جامعه‌ای در پی عدل و قسط است.

وی گفت: «شهادت همه هستی و سرمایه خود برای جامعه خویش و انسانی تقدیم می‌کنند. چون این ایثار بالاترین عمل صالح است پس بالاترین نقش را در تعالی و تربیت جامعه ایفا می‌کند. اگر اهالی هنر این گام و قلم را در مسیر عدالت بردارند در حد عمل شهدا انجام داده‌اند.»

ندا ثابتی، نویسنده نمایشنامه شهید قشقایی نیز گفت: «وظیفه اخلاقی خودم می‌دانم از تمام برگزار کنندگان این مراسم تشکر کنم.»

او خواهش کرد به سبب شناخت بهتر سالن قشقایی و علت نامگذاریش نمایشنامه او تبدیل به اجرا شود.

فرزند شهید قشقایی نیز در پایان مراسم گفت: «این افتخار را مدیون متولیان مراسم امشب هستم. حرکت مثل حرکت امشب به عنوان یادواره شهید فارغ از اینکه وی پدر من هستند می‌تواند زمینه‌ساز حضور هنرمندان انقلابی و متعهد در عرصه هنر باشد و خلأ این هنرمندان به شدت در جامعه احساس می‌شود.»

در انتهای این مراسم ضمن اهدای هدایایی به خانواده شهید قشقایی از کتاب جلوه جمال که به زندگی شهدای هنرمند انقلاب پرداخته شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها