حجت‌الاسلام پناهیان:

دین‌داری آسان است/ فیلمسازان سهولت دین‌داری را نشان دهند

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید براینکه دین‌داری آسان است، گفت: فیلمسازان سهولت دین‌داری را در فیلم و سریال‌ها نشان دهند.
کد خبر: ۳۲۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ - 21January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس، اظهار داشت: یکی از تکنیک‌های بسیار موثر برای تسهیل دینداری و آسان کردن کردن تقوا و رعایت احکام خدا، تلقین کردن این است که به خودمان بگوییم دینداری آسان است. این مسئله در قرآن نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

وی گفت: به دلیل اینکه انسان راحت‌طلب است این روش بسیار کارساز است. بچه از روز تولد با گریه مداوم اعلام می‌کند که من راحت نیستم و هیچ چیزی را هم رعایت نمی‌کند. راحت‌طلبی ویژگی برجسته‌ای در انسان است که نمی‌توان آن را شوخی گرفت.

این استاد حوزه عنوان کرد: انسان باید راحت‌طلبی را مدیریت کند چرا که کار جلوی وسوسه‌های شیطان را می‌گیرد. امیر المومنین می‌فرمایند «هر کسی در دینداری وارد شود، خواهد دید که آسان است و ارکان دین برای کسی که از آن دوری می‌کند سخت است».

پناهیان گفت: کسانی که نماز می‌خوانند، نخواندن نماز برایشان سخت است. در ماه رمضان کسانی که هر سال روزه می‌گیرند. دین‌داری آسان است، اما اگر از آن دوری کنی سخت جلوه می‌کند. باید دین داری را بغل کرد. آیت‌الله بهجت می‌فرمودند: «دین‌داری سخت نیست، شاید سحرخیزی کمی سخت باشد که با زود خوابیدن حل می‌شود».

این استاد حوزه به نشاط سحرخیزی اشاره کرد و عنوان کرد: سحرخیزی موجب نشاط انسان می‌شود که مورد تایید علم است. هرکسی وارد دین می‌شود، دین زیبا جلوه می‌شود، اما فاصله بگیرید، سخت خواهد شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر روزه گرفتن در تابستان سخت بود، اما ذره‌ای از نشاط روزه‌گیران کم نشد. هنر لازم است که در فیلم و سریال‌هایمان سهولت دین را نمایش داد. فیلمسازان باید خودشان سهولت دین را لمس کرده باشند تا بتوانند این کار را انجام دهند. سهولت دینداری موجب می‌شود انسان پس از دینداری خودش را نسبت به خدا بدهکار بداند. یکی از فواید درک سهولت دینداری این است که عوجب ما را نگیرد، عوجب از گناه بدتر است.

پناهیان به اهمیت مسائل حاشیه‌ای دین اشاره کرد و گفت: خدا خیلی اهل حاشیه است. به قدری که گاهی اوقات خداوند حاشیه نماز خواندن ما را از اصل نماز خواندن مهمتر می‌داند. از نیت تا آثار سوء که همگی حواشی است را مورد اهمیت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تقوا یعنی کار خوبی که حاشیه غلط نداشته باشد، عنوان کرد: اکثر آدم‌هایی که دین‌داری را ترک می‌کنند بخاطر تنبلی است. کسی که حاشیه برای دین‌داری درست نکرد و دین را آسان تلقی کند، خدا کارش را آسان می‌کند. کسی که عطا کند و تقوا پیشه کند، به سرعت کارش درست می‌شود.

این استاد حوزه گفت: هیچ وقت نگویید ذکر سخت است چرا که زندگیتان سخت خواهد شد. اگر می‌خواهید زندگیتان بهتر باشد ذکر و استغفار کنید. نماز جعفر طیار فقط به اسم ایشان ثبت شده و این نماز متعلق به پیامبر (ص) است که امام رضا (ع) این نماز را به‌جای نماز شب می‌خوانند.

پناهیان به خاصیت نماز جعفر طیار اشاره کرد و گفت: اگر کسی ۴۰ روز این نماز را بخواند سپس خیلی زیبا نماز‌های یومیه را خواهد خواند و نمازخواندن برایش شیرین می‌شود. خاصیت این نماز چنین است که کار‌های روزمره بهتر انجام می‌شود. ۹۰ درصد گره‌های زندگی ما بخاطر خودمان است که خدا آن را می‌پیچاند.

وی گفت: اگر به عبادت سنگین پرداخته شود خواهیم فهمید که عبادت چقدر آسان است. به گفته امیرالمومنین «خدا شرایط را آسان قرار داده است». یکی از سختی‌ها مردم ترک معصیت است. خداوند می‌فرمایند اگر چشم از معصیت بردارید چشم شما را بر زیبایی بزرگ‌تری باز خواهم کرد. تلقین سختی عبادت کار شیطان است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار