آیین اختتامیه پانزدهمین جایزه «نقد کتاب»؛

زائری: تقویت جریان نقد راهبرد جمهوری اسلامی است/ اسلامی: خصومت‌ورزی به ناقدان یک مشکل جهانی است

آیین اختتامیه پانزدهمین جایزه «نقد کتاب» عصر امروز با حضور جمعی از منتقدان در تالار فردوسی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴ - 21January 2019

زائری: تقویت جریان نقد راهبرد جمهوری اسلامی/ اسلامی: خصومت‌ورزی به ناقدان یک مشکل جهانی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه پانزدهمین جایزه «نقد کتاب» عصر امروز با حضور «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «نیکنام حسینی‌پور» مدیر عامل خانه کتاب و جمعی از منتقدان و نویسندگان در تالار فردوسی برگزار شد.

خسرو باقری در این مراسم نقد را احقاق حق دانست و گفت: حق جنبه‌های مختلفی دارد. حق علم اولین مسئله‌ای است که باید در نقد احقاق شود. علم شامل علوم عملی و نظری است. نقد در علوم انسان قصد شناخت و هماهنگی عالم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: حق دیگری که باید ادا شود، حق متألفان است. نقادی یعنی اینکه افق جدیدی را برای متعلم باز کنیم. هر کسی حق دارد نقد کند به شرط اینکه حق نقد را بجا آورد. برای ایفای حق نقد باید از زندان حقد آزاد شویم. اگر چنین نباشیم در نقدهایمان شاهد دشمنی و حسادت خواهیم بود.

باقری عنوان کرد: نقد در یک جمله احقاق حق است و این حق معطوف به حق علم، عالم و نقد است.

تقویت جریان نقد راهبرد جمهوری اسلامی برای دوری از اتهام

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در ادامه این مراسم اظهار داشت: به گمانم تقویت جریان نقد و بازرگانی نقد راهبرد آینده جمهوری اسلامی برای دوری از اتهام بسته بودن فضا، ممیزی و همراهی با جریان اطلاعات خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه چیز در صد سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود، گفت: عقل و تدبیر اقتضا می‌کند برای صد سال آینده برنامه‌ریزی کنیم؛ زیرا بدون تردید ممیزی کتاب برای آینده جوابگو نخواهد بود.

این فعال فرهنگی با اشاره به لزوم تقویت جریان نقد بیان کرد: اساسأ اسلام می‌خواهد مخاطب فعال باشد درحالی که ما در این ۴۰ سال قیم مخاطب بوده‌ایم. به دلیل باز شدن روزگار و زمانه حتی علما باید در نگاهشان به کتاب‌های ضاله عوض کنند.

زائری خاطرنشان کرد: مسوولان کاری کنند که مخاطبان در برابر رسانه‌ها واداده نشوند. اسلام می‌خواهد مخاطبی داشته باشد که هر جای جهان حضور داشته باشد، بتواند دین خودش را حفظ کند و در انتخاب‌ها گزینش‌گر باشد؛ لذا در نقد، هدف رشد و اصلاح است؛ چراکه هیچ‌کس معصوم نیست.

وی نقد را برترین توجه به یک اثر دانست و عنوان کرد: نقد نکردن بی اعتنایی است و هیچ هنرمند و پدیدآورنده‌ای نمی‌پسندد که مورد بی توجهی قرار گیرد. نقد کامل‌کننده کتاب است و کتاب بدون نقد مانند مجموعه‌ای است که ناقص باشد.

این فعال فرهنگی گفت: نقد موجب رونق بازار کتاب خواهد شد. نقد انگیزه در نویسنده ایجاد می‌کند. بلایی که بر سر فضای دینی و حوزه‌های علمی آمده، حذف نقد است. این اتفاق موجب گسترش فضای منافقانه خواهد شد؛ چراکه در ظاهر کسی موافق ما است، اما در باطن چنین نیست. روز‌های انقلاب به دلیل فضای پرسشگری، پیشرفت بیشتری داشتیم، اما حذف نقد موجب پایین آمدن سطح دانش شد.

زائری خاطرنشان کرد: باید اعتراف کنیم تحمل‌ها در برابر نقد کم شده است در حالی که در روایت‌های ما آمده که «تحمل نقد تفاوت روحانی با روحانی‌نماست». پیامبر (ص) نیز فرمودند «کسی که با تحمل نقد بمیرد، شهید است». قطعاً کسانی که جریان نقد را رونق می‌دهند، کسانی هستند که تا ۵۰۰ سال آینده هم سربلند هستند.

خصومت‌ورزی به ناقدان یک مشکل جهانی است

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام اسلامی دبیر پانزدهمین جشنواره نقد کتاب اظهار داشت: خصومت‌ورزی به ناقدان یک مشکل جهانی است؛ چون اصولاً نقد آزاردهنده است. نقد غرور ما را جریحه‌دار می‌کند و عنوان نقد سازنده نیز برای کاهش دادن این آزاردهندگی است.

دبیر جشنواره نقد کتاب افزود: واقعیت این است که نقد کردن بخشی از دانش‌ورزی است و اگر کسی می‌خواهد علم‌ورزی کند، باید موضع اتخاذ کند. بی تفاوتی در عرصه علم جایگاهی ندارد. منتقد باید تحمل زیادی داشته باشد؛ چراکه در این عرصه از نزدیک‌ترین دوستان خود ضربه خواهیم خورد.

وی تاکید کرد: نباید از نقد کردن ترسید و هراسید. در این جشنواره سعی کردیم که چراغ نقد را روشن نگه‌داریم.

محسن جوادی در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: نقد و نوشتن یکی از مهمترین وجوه عقلانیت انسان است. نوشتن یا برای شناساندن هستی یا پرداخت ایده‌ای و یا عوض کردن واقعیت‌ها و تولید چیزی است؛ نقد نیز می‌تواند در این گزینه‌ها باشد.

وی گفت: نقدی بر مبنای خوب و بد‌ها صورت می‌گیرد. نقد کُنش نویسنده نیز یک جنبه نقد است که مثلاً گفته و نیت نویسنده که خوب یا بد بوده را مورد توجه قرار می‌دهد. حیات و پویایی دانش با نقد محقق می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار