گلوبال ریسرچ گزارش داد/

آمریکا به بهانه مبارزه با داعش زیرساخت‌های نفتی سوریه را تخریب می‌کند

یک پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی با اشاره به عدم قابلیت داعش در استفاده از خط لوله برای انتقال نفت سرقتی خود در سوریه، نوشت که آمریکا به بهانه مبارزه با درآمدهای نفتی داعش، در حال بمباران زیرساخت‌های نفتی سوریه است.
کد خبر: ۳۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹ - 02November 2014

آمریکا به بهانه مبارزه با داعش زیرساخت‌های نفتی سوریه را تخریب می‌کند

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، پایگاه خبری – تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در گزارشی نوشت که آمریکا وانمود می کند که در کمپین هوایی خود علیه داعش در سوریه، در تلاش است تا سود عظیم این گروه تروریستی از میدان های نفتی تحت تصرفشان در سوریه را قطع کند، اما در حقیقت داعش بهانه است و آمریکا در حال تخریب زیرساخت های نفتی سوریه است.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با نقل قول از «جولیتا والس نویس» دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور امور اروپا و آسیا که به لندن سفر داشته است، نوشت که داعش روزانه 2 میلیون دلار از فروش نفت سوریه درآمد دارد و آمریکا حملات هوایی علیه برخی از این خط لوله های نفتی در سوریه را در مسیر متوقف کردن درآمد داعش عملی می کند.

گلوبال ریسرچ نوشت که مشکلی که در این توجیه برای تخریب خط لوله های نفتی سوریه توسط آمریکا وجود دارد، این است که داعش قابلیت استفاده از خط لوله را برای انتقال نفت ندارد و نفت سرقتی خود را از طریق کامیون ها جا به جا می کند و آن را در بازار سیاه ترکیه به فروش می رساند.

این پایگاه خبری تحلیلی نوشت که اگر هدف واقعی آمریکا متوقف کردن سود نفتی داعش در سوریه بود، می تواند کاروان های نفتی داعش را بمباران کند؛ کاروان هایی که شناسایی آنها در پروازهای جاسوسی آمریکا به راحتی میسر است؛ دستور کار آمریکا برای تخریب خط لوله های نفتی سوریه ربطی به مهار سودهای نفتی داعش ندارد و بیشتر به تخریب زیرساخت های نفتی سوریه مربوط می شود.

آمریکا از درآمد نفتی 2 میلیون دلاری داعش صحبت می کند اما احتمال زیاد هدف دولت واشنگتن این است که توجه همگان را از این حقیقت که داعش در حال دریافت کمک های مالی از کشورهایی مانند ترکیه، قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و در عین حال بهانه آمریکا برای هدف گیری زیرساخت های سوریه را فراهم کرده است، منحرف کند.

دو پالایشگاه مهم و اصلی سوریه در شهرهای «حمس» و «بانیاس» قرار دارند و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه کمپین هوایی این کشور در حال نابود کردن پالایشگاه های داعش است، صرفا اظهاراتی گمراه کننده است که احتمالا برای توجیه نابود کردن بیشتر زیرساخت های نفتی سوریه در آینده مطرح می شوند.

این پایگاه خبری نوشت که تخریب زیرساخت های نفتی سوریه این امکان را برای شرکت های نفتی آمریکا و انگلیس فراهم می کند تا قراردادهایی را برای بازسازی این زیرساخت ها امضا کنند و به این ترتیب، شرکت های خارجی که مسئول اداره تولیدات نفت و گاز سوریه خواهند شد، مانع از این می شوند که سوریه منابع نفت و گاز خود را ملی کند و به یک کشور مستقل تبدیل شود.

بر این اساس، هدف آمریکا از جنگ هوایی در سوریه به بهانه مقابله با داعش، صرفا مربوط به بهره گیری از نفت سوریه نیست بلکه دولت واشنگتن به دنبال این است تا بر جریان نفتی سوریه و فروش آن به کشورهای دیگر نیز نظارت داشته باشد و این هدف، مهم ترین بخش در تلاش آمریکا برای رسیدن به هژمونی جهانی است.

این پایگاه خبری در پایان گزارش خود نوشت: با وجود رسانه های جریان اصلی آمریکا که تیتر اول اخبار آنها بمباران خط لوله داعش است، آسان است که مردم این کشور فراموش کنند که خط لوله و پالایشگاه های نفتی ای که آمریکا در حال بمباران آنهاست، برای داعش نیست بلکه متعلق به مردم سوریه است.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار