معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا در گفت‌وگو با دفاع پرس:

90 درصد کلاهبرداری‌های تلفنی توسط زندانیان انجام می‌شود/ جعل اسناد رسمی به صفر رسیده است

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اعلام این خبر که 90 درصد کلاهبرداری‌های تلفنی توسط مجرمان محکوم به حبس طولانی و قصاص انجام می‌شود، گفت: امیدواریم سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه برای مقابله با این موضوع راه‌کار‌هایی داشته باشند.
کد خبر: ۳۲۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 01February 2019

90 درصد کلاهبرداری‌های تلفنی توسط مجرمین به حبس طولانی و قصاص انجام می‌شود/ جعل اسناد رسمی به صفر رسیده استسرهنگ «محمدرضا اکبری» معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، با اشاره به اینکه حدود 14 درصد از جرایم کل کشور که به پلیس آگاهی ارجاع داده می‌شود در حوزه جعل و کلاهبرداری است، اظهار داشت: نزدیک به 90 درصد از پرونده‌های ارجاعی به پلیس آگاهی، منجر به کشف می‌شود.

وی ادامه داد: پرونده‌های جعل همچون پرونده‌های قتل، سرقت خودرو و موتورسیکلت نیست و بررسی پرونده‌های جعل باید علمی و آزمایشگاهی باشد تا مشخص شود که جاعل آن چه کسی است و جاعل آن باید دستگیر شود که نسبت به سال گذشته در وقوع این جرم کاهش داشتیم.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا افزود: میزان جعل اسناد رسمی با همکار‌های صورت گرفته توسط سازمان ثبت احوال، صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و بانک مرکزی امروز به صفر رسیده است.

سرهنگ اکبری گفت: در حوزه گذرنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت، سند مالکیتی تک برگی که به تازگی صادر شده‌اند، جعل نداشتیم. امروز جعلی که صورت می‌گیرد در حوزه اسناد عادی بین افراد است که باید افراد ضوابط و شرایط قانونی را رعایت کنند و قرارداد خود را در مراکز رسمی ثبت کنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا افزود: در حوزه کلاهبرداری اتفاقاتی که در حال رخ دادن است به دلیل طمع، اعتماد و اطمینان بی‌جا به افراد در فضای مجازی و واقعه‌ای است که نمی‌شناسند.

وی با بیان اینکه امروز کلاهبرداری رو به فضای مجازی می‌رود، گفت: کلاهبرداری در سایت‌هایی که مطالبی درباره خودرو، خانه، اجناس، طلا و گوشی در آن‌ها بارگذاری می‌شود، صورت می‌گیرد و در برخی از این کلاهبرداری‌ها هیچ‌گونه اجناسی وجود ندارد و اعتماد بی‌جای مردم باعث کلاهبرداری می‌شود.

سرهنگ اکبری خاطرنشان کرد: بیشترین کلاهبرداری‌ها در کشور کلاهبرداری کارت به کارت است که کلاهبرداران با تماس به شهروندان و فن بیان عالی به بهانه برنده شدن آن‌ها در مسابقات رادیویی از آن‌ها اخاذی می‌کنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه علی‌رغم هشدار چندین‌باره به مردم در خصوص اینکه برای کارت به کارت کردن پول نیاز به حضور پای دستگاه ATM نیست، گفت: متأسفانه شهروندان به هشدار‌ها و توصیه‌های پلیس توجه نمی‌کنند. برای کارت به کارت نیاز به مراجعه به دستگاه‌های ATM و مانده حساب گرفتن نیست و از هر جای کشور می‌توان به راحتی عملیات کارت به کارت را انجام داد.

سرهنگ اکبری خاطرنشان کرد: بیشتر از 90 درصد کلاهبرداری‌های تلفنی در زندان‌ها به خصوص زندان رجایی‌شهر توسط زندانیان دارای حبس‌های طولانی و قصاص انجام می‌شود که امیدواریم سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه برای مقابله با این موضوع راه‌کار‌هایی داشته باشند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها