به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز (سهشنبه دوم بهمن ماه) در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه آیتالله حقشناس، اظهار داشت: امیرالمومنین در تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم» رحیم را این گونه تفسیر میفرمایند «خدا مهربان است و در دین و دنیا و آخرت برای ما سهلگیری کرده است». وقتی بسمالله الرحمن الرحیم میگوید باید یاد این مطلب باشید که خدا در دینداری بر انسان سهل گرفته است.
وی افزود: اگر کسی بگوید شما از کجا میدانید که باید دائماً به خودمان تلقین کنیم که دینداری آسان است، در پاسخ خواهیم گفت از طریق ذکر بسمالله الرحمن الرحیم. معنا و اقتضاء رحیم بودن خدا این است که در دین به ما آسان گرفته است. حالا باید چقدر ذکر بسمالله الرحمن الرحیم را تکرار کنیم؟ یکی از عجائب اذکار و عجائب عالم تاکید بر مداومت بسمالله الرحمن الرحیم است. چیزی که هر قدر انسان درباره آن مطالعه کند، تعجب ها برطرف نخواهد شد.
این استاد حوزه عنوان کرد: با بنام خدا کار را شروع کردن معقول به نظر میآید اما با بسمالله الرحمن الرحیم یعنی از رحمت و رحمانیت در کنار هم یاد کنیم و سپس کارمان را آغار کنیم، واقعاً کار عجیب و نکته برجستهای است. یکی از این دفعات که رحمانیت پروردگار است بر سهل بودن دین دلالت دارد. پس تلقین آسانی دین به خودمان حرف بی راهی نیست.
پناهیان اذعان کرد: نکاتی وجود دارد که ما را از تعمق در دین پرهیز داده اند. تعمق در دین [از این جهت است که مثلا وقتی] دستوری به ما داده شده و این قدر سوال مطرح نکنیم که کار خودمان سخت شود. برخی درباره نجسی و پاکی دچار وسواس میشوند درحالی که اولیا خدا میفرمایند آدم باید بیموالات باشد. دقت میکروسکوپی درباره طهارت صحیح نیست؛ [اما برعکس] چرا درباره بیتالمال این وضعیت صدق دارد. مکرر از طریق اخباری که از عالم رویا به دست آمده سختترین مجازاتهای آخرت مربوط به حقالناس و دستدرازی به بیتالمال است. غیر از مسئله بیتالمال در سایر امور دینی به شدت سهلگیری وجود دارد. تعمق در دین نهی شده و تاکید شده از دین همان قدری که میفهمید بردارید.
وی ادامه داد: خداوند یک عمل مداوم را دوست دارد اگرچه کم باشد. هرچه ما ضربه میخوریم از عدم مداومت بر برخی اعمال است. یعنی هیچ برنامه دینی نداریم؛ یک برنامه برای خودمان بگذاریم، اگرچه کم و در حد ذکر باشد. اگر انسان بتواند هر روز صدقه بدهد، این یک کار مداوم خواهد شد چراکه تداوم در دین سفارش شده است. برنامه داشتن خیلی عجیب روی انسان تاثیر خواهد گذاشت.
این استاد حوزه گفت: نماز یومیه برای حداقل طاقتها طراحی شده است. اگر کسی گفت نمازخواندن برای من سخت است، دروغ میگوید. اینجاست که ما باید برای خودمان مداوم تلقین و تاکید کنیم که دین خدا آسان است. اگر دیدیم همین دین آسان را هم نمیتوانیم انجام دهیم، مریضیم. ما برای دیدن دین و آسان بودن آن 2 کار میتوانیم انجام دهیم. اولاً میتوانیم خوفی و شوقی برخورد کنیم. خوفی یعنی از جهنم و حساب و کتاب و خطرات آن بترسیم و دیندار شویم. دیگر [اینکه] شوقی برخورد کنیم و از ثوابهای زیاد به شوق آییم و دیندار باشیم.
پناهیان به بیانی از امیرالمومنین اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند «دین خدا آسان است و ثواب آن هم زیاد است و اگر عقابی نبود، از بس ثواب زیاد است که هیچ انسان عاقلی آن را از دست نخواهد داد» یعنی وقتی امیرالمومنین از آسان بودن دین صبحت میکنند، انگیزه خوف را وسط نمیکشند بلکه انگیزه شوق را مطرح میکنند و این معنا دارد.
انتهای پیام/ 121