دهقانکار:

جزئیات تخصیص ارز نیمایی به کتاب/ مدافع ورود هر نوع کتابی به کشور نیستیم

به زودی سامانه‌‌ای در سازمان توسعه تجارت راه‌اندازی خواهد شد تا واردکنندگان کتاب‌های خارجی که خواستار دریافت ارز نیمایی از طریق ثبت سفارش هستند، بتوانند حواله ارزی خود را پس از تایید معاونت امور فرهنگی دریافت کنند.
کد خبر: ۳۲۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ - 22January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از فارس، خبر روز گذشته وزارت ارشاد در پی حذف «حذف ثبت سفارش گمرکی و تخصیص ارز نیمایی به واردات کتاب» بسیاری از اهالی نشر را خوشحال کرد چرا که از زمان اعلام ثبت سفارش کتاب یعنی در نمایشگاه کتاب سالجاری بسیاری از نمایندگی ها و ناشران دغدغه‌مند بودند.

در نهایت با مصوب شدن و اعلام رسمی حذف ثبت سفارش کتاب، برای مشخص شدن جزئیات این طرح با ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگوی مشروحی صورت گرفت. آنچه در ادامه می آید متن این مصاحبه است.

تشریح جزئیات تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان کتاب

ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی از تعامل معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت ارزی بانک مرکزی برای حذف ثبت سفارش گمرکی واردات کتاب و تخصیص ارز نیمایی در صورت ثبت سفارش خبر داد و اظهار داشت: هیات وزیران در جلسه مورخ ۹۷/۰۱/۲۲ به استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی و تبصره سه ماده هفت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز، واردات کلیه کالاها بدون ثبت سفارش را ممنوع اعلام کرد.

دهقانکار با اشاره به ابلاغیه اخیر سازمان توسعه تجارت به گمرک جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: هم اکنون با تعاملات انجام شده با دستگاه‌های مذکور، این مهم محقق و مراتب از سوی سازمان توسعه تجارت به گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت اجرا ابلاغ شده است.

راه‌اندازی سامانه‌‌دریافت ارز نیمایی در سازمان توسعه تجارت برای واردکنندگان کتاب

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی همچنین از تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان کتاب خبر داد و گفت: در راستای حمایت از اقتصاد نشر و نیز تسهیل ورود علم به کشور، با پیگیری‌های به عمل آمده، به زودی سامانه‌‌ای در سازمان توسعه تجارت راه‌اندازی خواهد شد تا آن دسته از واردکنندگان کتاب‌های خارجی که خواستار دریافت ارز نیمایی از طریق ثبت سفارش هستند، بتوانند حواله ارزی خود را پس از تایید معاونت امور فرهنگی دریافت کنند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه از اردیبهشت ماه امسال بسیاری از موزعان و واردکنندگان کتاب از این مصوبه ثبت سفارش کتاب در گمرک گلایه داشتند و آن را برخلاف کالایی چون تلویزیون و کاغذ و... دانستند که این ابلاغیه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اما روز گذشته خبر حذف توضیح داد: اوایل اردیبهشت ماه سال جاری هیأت وزیران مصوبه‌ای داشت که طبق آن واردات تمام کالاها به کشور مشمول ثبت سفارش گمرکی می‌شد و بنابر این واردات هر کالایی بدون ثبت سفارش گمرکی ممنوع اعلام شد.

ماهیت کتاب با سایر کالاها متفاوت است/ دغدغه‌هایی برای نمایشگاه سی و دوم کتاب داشتیم

وی افزود: هدف مصوبه در راستای عطف ۱۳۸ قانون اساسی و جلوگیری از خروج ارز و کنترل بازار و یکسان‌سازی قیمت و تنظیم بازار بود. این مصوبه زمانی که مصوب و اجرا شد ما نمایشگاه سی‌ویکم کتاب را (اردیبهشت سال ۹۷)، گذرانده بودیم و عملاً نمایشگاه سی و یکمین کتاب تهران تحت‌الشعاع این موضوع قرار نگرفت اما چون این مصوبه به قوت خود باقی و لازم‌الاجرا بود، بنابر این ما نیز ناچار به پیگیری شدیم زیرا این مصوبه صراحتاً می‌گوید تمامی کالاها مشمول ثبت سفارش هستند، قاعدتاً کتاب هم به عنوان کالای وارداتی مشمول آن می‌شد.

دهقان‌کار با بیان اینکه ما با علم به این مسئله و درک این موضوع که کالایی به نام کتاب با سایر کالاها مثل واردات خودرو و لوازم خانگی متفاوت است وارد عمل شدیم، تصریح کرد: ماهیت کتاب متفاوت است از این رو دیدیم اگر بنا باشد این مصوبه اجرا شود عملاً بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده (سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران)، با افت کتاب‌های به روز مواجه خواهد شد چون ثبت سفارش کردن پروسه مخصوص به خود دارد که بسیار طولانی و پیچیده است و واردکنندگان ما در بازه زمانی مانده تا نمایشگاه کتاب و طی این مدت کوتاه نمی‌توانند مسیر را طی کنند. در واقع از پس آن بر نمی‌آیند زیرا ثبت سفارش مستلزم کارت بازرگانی بوده و مراجعات مختلف به وزارتخانه‌های گوناگون را می‌طلبد تا وارد پروسه ثبت سفارش شویم.

مشکلات ثبت سفارش کتاب/ آغاز مذاکرات از مهرماه

مشاور معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: واردات میز، صندلی، کامپیوتر و ... با کالایی مثل کتاب متفاوت است زیرا یک نمونه از کالاهای مذکور می‌تواند تعداد را مشخص کند مثلاً عنوان شود که ۱۰۰ دستگاه کامپیوتر وارد شود یا کاغذ که از یک نمونه می‌تواند چند هزار تن سفارش داده شود زیرا نمونه دیده شده با دیگر نمونه‌ها همانند است ولی کتاب اینگونه نیست عناوین متعدد دارد ولو اینکه از یک ناشر باشد.

این مقام مسئول در توضیح بیشتر با بیان اینکه تعداد واردات کتاب هم به مانند سایر لوازمات نیست مثلا ممکن است واردکننده برای رفع نیاز رشته پزشکی نیازمند واردات ۲۰ جلد از یک کتاب باشد، گفت: از این رو دیدیم پروسه پر کردن و ثبت سفارش در مورد کتاب جوابگو نخواهد بود چون ماهیت متفاوتی دارد حتی در مورد یک عنوان هم اینگونه است ممکن است یک عنوان چاپ‌های مختلف داشته باشد قطع و ورژن‌های متعددی داریم ما با علم به این مسئله مذاکرات را از ابتدای مهرماه سال جاری آغاز کردیم.

دهقان‌کار گفت: از ابتدای مهرماه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت و از سوی دیگر با بانک مرکزی و خواسته معاونت ارزی این بانک وارد مذاکره‌های پیچیده و طولانی‌مدت شدیم و طی پروسه چهار ماهه خوشبختانه توانستیم این موافقت را از وزارت صنعت و بانک مرکزی بگیریم که کتاب با سایر محصولات وارداتی متفاوت است بنابر این در تاریخ ۹۷.۱۰.۲۹ یعنی چند روز پیش رئیس سازمان توسعه تجارت ابلاغیه‌ای به گمرک ارسال کرد و طی ان ابلاغیه خواستار معافیت کتاب از ثبت سفارش شد.

ورود کتاب مفید به کشور در اولویت است/ ما مدافع ورود هر نوع کتابی به کشور نیستیم

وی گفت: این مسئله خبر خوبی بود و واردکنندگان کتاب چه برای نمایشگاه کتاب سال آتی و چه در طول سال برای واردات کتاب ضمن حفظ تمامی قوانین از پروسه ثبت سفارش گمرکی معاف شدند اما در عین حال با توجه به اینکه ما آموزه‌های دینی هم داریم که تأکید بر نیازمندی به علم روز داریم و این مسئله در حیطه وظایف وزارت ارشاد هم است ورود کتاب را که ذیل ورود علم به کشور قرار می‌گیرد تسهیل خواهیم کرد.

این مقام مسئول با تأکید بر این موضوع که ما باید از ورود کتاب‌های مفید حمایت کنیم و اجازه ورود هر کتابی را نخواهیم داد،‌ادامه داد: نکته مهم این است که ما مدافع ورود هر نوع کتابی به کشور نیستیم و تنها تأکید ما ورود کتاب‌های ضروری، مفید و در واقع ورود علم به کشور است. تا بتوانیم دانشگاه‌های به روزی داشته باشیم و رتبه کشور به لحاظ علمی و تولید علم در سطح منطقه و جهان را همچنان بالا نگه داریم.

تحصیص ارز نیمایی محور دیگر مذاکرات بود/ خاص بودن کتاب باید مدنظر قرار گیرد

دهقان‌کار گفت: ضروری است جامعه دانشگاهی و علمی به روزی داشته باشیم وزارت ارشاد هم به عنوان یکی از نقش‌آفرینان باید تسهیلات ورد کتاب علم به کشور را فراهم کنند ما در بخش دیگری از مذاکرات محور دیگری را به تخصیص ارز نیمایی کتاب اختصاص دادیم.

این مشاور وزارت ارشاد یادآور شد: از یک سمت درخواست حذف ثبت سفارش کتاب داده بودیم و از سوی دیگر گفتیم ناشری ممکن است حاضر باشد به این پروسه تن دهد ممکن است او نماینده انحصاری ناشری باشد عناوین، تعداد و سایر مواردش مشخص باشد بنابر این می‌تواند با پروسه ثبت سفارش همراه شود در این مسئله هم تلاش کردیم برای آن دسته از ناشرانی که قصد دارند از مسیر پروسه ثبت سفارش وارد شوند از بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت وعده گرفتیم ارز نیمایی به آنها تخصیص دهیم و از سوی دیگر پروسه ثبت سفارش برای آنها تسهیل شود،‌یعنی خاص بودن کتاب باید مدنظر قرار گیرد.

چنانچه متقاضی واردات کتاب نیازمند ارز بانکی (نیمایی) باشد مشروط به ثبت سفارش و گذران مراحل بانکی، این واردکنندگان می‌توانند ارزشان را به آسانی دریافت کنند

وی در پایان گفت: از همین جا از دوستان سازمان توسعه تجارت و معاونت ارزی بانک مرکزی به دلیل این نگاه همگرایانه با حوزه فرهنگ و کتاب تشکر می‌کنم چرا که آنها وعده دادند و در ابلاغیه‌ای که اعلام شده قید کردند چنانچه متقاضی واردات کتاب نیازمند ارز بانکی (نیمایی) باشد مشروط به ثبت سفارش و گذران مراحل بانکی، این واردکنندگان می‌توانند ارزشان را به آسانی دریافت کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار