معرفی کتاب؛

«دفاع مقدس در بیانات امام خمینی (ره)»

کد خبر: ۳۲۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 24January 2019

«دفاع مقدس در بیانات امام خمینی (ره)»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حضرت امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس که یکی از سخت‌ترین سال‌های انقلاب اسلامی ایران بود، به مناسبت‌های مختلفی بیاناتی را ایراد کردند که در پیش‌برد اهداف عالی انقلاب در بستر جنگ تحمیلی راه‌گشا بود. این اظهارات نه تنها در سال‌های دفاع مقدس که برای امروز نیز مفید به فایده خواهد بود.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس پنج عنوان کتاب با این هدف را منتشر کرده است. «صدام و حزب بعث»، «نظام جهانی»، «صلح»، «خاور میانه و کشورهای اسلامی» و «چیستی و چرایی جنگ» از عناوین این کتاب‌ها هستند که همگی تحت عنوان اصلی «دفاع مقدس در بیانات امام خمینی (ره)» منتشر شده است.

«صدام و حزب بعث» اولین کتاب از این مجموعه است که با روش توصیفی، صرفا به گزینش، دسته بندی و سازمان‌دهی دیدگاه‌های امام خمینی (ره) امام درباره این موضوع پرداخته است. آنچه این کتاب به آن اشاره دارد، مسئله رهبری و تصمیم‌گیری دردوران دفاع مقدس است. این کتاب در دو بخش «صدام» و «حزب بعث» و 212 صفحه تنظیم و منتشرشده است.

دومین جلد از این مجموعه «چیستی و چرایی جنگ» نام دارد که در 280 صفحه، 2 بخش و 10 فصل تدوین شده است. بخش اول کتاب تحت عنوان «چیستی جنگ عراق علیه ایران» با هدف تبیین نگاه امام خمینی (ره) در موضوع‌های «گفتمان مقاومت و مفاهیم انقلابی و اسلامی»، «بی‌اعتنایی به رویکرد ملی گرایانه و مارکسیتی» و «اصرار بر اسلامی و الهی بودن جنگ» به نگارش درآمده است.

در بخش دوم نیز سعی شده مواضع امام نسبت به تحولات صحنه نبرد مورد برری قرار بگیرد. این مواضع شامل این موضوعاتی چون «تصمیمات اتخاذ شده در برابر آغاز تهاجم عراق و شناسایی متجاوز»، «صلح»، «ورود به خاک عراق و استمرار حضور در آن» و «پذیرش قطعنامه» است.

«صلح» سومین جلد از مجموعه «بیانات امام خمینی (ره) در دفاع مقدس» است که براساس دیدگاه امام خمینی (ره) درباره مفهوم صلح در جنگ اعراق و ایران در 169 صفحه و شش فصل تنظیم شده است.

«مبانی صلح»، «سیایت بین‌المللی و صلح»، «مسائل داخلی صلح»، «صدام حسین و صلح»، «مسئله صلح در روند جنگ تحمیلی» و «پایان جنگ» از مباحث مطرح شده در فصل‌های مختلف این کتاب است.

چهارمین جلد از این مجموعه «خاور میانه و کشورهای اسلامی»  نام دارد که با محوریت دیدگاه‌های حضرت امام درباره خاورمیانه و کشورهای اسلامی تدوین شده است. کتاب حاضر در سه فصل و 188 صفحه تنظیم و تدوین شده است که شامل این موضوعات است.

فصل اول: «خاورمیانه و کشورهای اسلامی، اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین، لبنان، سوریه و ...»

فصل دوم: «بررسی نگاه کلی ایران به منطقه خلیج فارس در برابر دولت‌های عرب این منطقه و نحوه مواجهه آنها  با ایران در دوران جنگ»

فصل سوم: «بیان مواضع امام خمینی (ره) در مقابل سازمان‌های منطقه‌ای و مواجهه ایشان با سران کشورهای اسلامی و غیر متعهدهاست»

کتاب «نظام جهانی» پنجمین مجلد از این مجموعه است و در پنج فصل و 144 صفحه شامل «قدرت‌های جهانی»، «آمریکا»، «سازمان‌های بین‌المللی»، «کشورهای اروپایی» و «رسانه‌های جهانی» تنظیم شده است.

در این کتاب سعی شده با بررسی سخنان امام خمینی (ره) در مقاطع مختلف جنگ تحمیلی و قدرت‌های سیاسی بزرگ تصویری از اندیشه ایشان در مورد نظام جهانی ارائه دهد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار