نویسنده و مستندساز:

تاریخ انقلاب را هنوز به‌صورت منطقی تبیین نکرده‌ایم/ شاید یک ملی‌گرا شعارهای مذهبی را درک نکند

«جواد موگویی» در جمع فعالان فرهنگی، تاریخ انقلاب را پر از سوالاتی برشمرد که هرروز بر حجم آن‌ها افزوده می‌شود و گفت: اگر شما این مسائل را تبیین نکنید، یک نفر دیگر آن را تبیین می‌کند و درحالی‌که جوان ما از دهه ۷۰ و ۸۰ ما اطلاعی ندارد، به این سمت آن‌ها گرایش پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۳۲۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ - 24January 2019

هنوز تاریخ انقلاب را به‌صورت منطقی تبیین نکرده‌ایم/ شاید یک ملی‌گرا شعارهای مذهبی را درک نکندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، «جواد موگویی» نویسنده و مستندساز، در نشست واکاوی انقلاب اسلامی در جمع فعالان فرهنگی که در بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: فضای رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران حاصل این است که هر پدیده‌ای را تبلیغ کرده‌ایم درحالی که باید تبیین می‌کردیم.

وی افزود: به عنوان مثال منافقین را در دهه ۷۰ بایکوت کردیم، اما اوایل دهه ۸۰ منافقین خود را بازسازی کردند و به مظلوم‌نمایی و ایجاد کمپین‌های بین‌المللی پرداختند و همین باعث شد که در سال ۹۶ به جای پرداختن به موضوعات انتخاباتی، شبهاتی از قبیل اعدام‌های دهه ۶۰، عزل منتظری و... بیان شود.

حتی جنگ و مسائل مربوط به آن را تبیین نکرده‌ایم!

این نویسنده و مستندساز، با اشاره به اینکه اگر شما این مسائل را تبیین نکنید یک نفر دیگر آن را تبیین می‌کند و درحالی‌که جوان ما از دهه ۷۰ و ۸۰ ما اطلاعی ندارد به این سمت گرایش پیدا می‌کنند، عنوان کرد: ما حتی جنگ و مسائل مربوط به آن را هم تبیین نکردیم.

موگویی تصریح کرد: حتی مسائلی از قبیل لو رفتن «کربلای چهار» را تبیین نکردیم و یا حتی کسی نمی‌داند چرا بعد از آزادی خرمشهر جنگیدیم؟

وی تاریخ انقلاب را پر از سوالاتی از دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ برشمرد که هرچه می‌گذرد این سوالات همچون دیواری که قطور شده باشد، بر حجم آن‌ها افزوده شده است.

این نویسنده و مستندساز جوان متذکر شد: حضور در سوریه را هم نتوانستیم به صورت منطقی برای مردم توضیح دهیم و با شعار‌های احساسی و مذهبی به آن پرداخته شده که برای یک ملی‌گرا شاید جا نیافتاده باشد.

نیاز به سواد سیاسی تاریخی داریم

موگویی با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم مسائل را تبیین کنیم نیاز به سواد سیاسی تاریخی داریم، گفت: در دهه ۶۰ هرکس خودش را قانع کرده بود که به‌صورت همزمان مبارزه ایدئولوژیک و نظامی داشته باشد، اما بعد از گذشت دهه ۶۰، افراد همچنان در حال و هوای دهه ۶۰ به سر می‌بردند.

وی اضافه کرد: از دهه ۸۰ کم‌کم نیرو‌های انقلابی وارد کار در حوزه‌های فرهنگی، روانشناسی، سینما و نقد سینما شدند و بعد از فتنه ۸۸، انقلابیون تصمیم گرفتند وارد حوزه رسانه شوند.

کارگردان مستند «پرونده ناتمام» یادآور شد: این رشد را در طول سالیان بعد از جنگ دیدیم، اما با همه این کار‌ها به سواد سیاسی خیلی نپرداختیم که نشانه آن، این بود که بعد از ۸۸ با انبوهی از سوالات مواجه شدیم.

فتنه ۸۸ هویت و ماهیت انقلاب زیر سوال برد

موگویی با اشاره به اینکه در فتنه ۸۸ هویت و ماهیت انقلاب زیر سوال رفت، بیان داشت: رهبری گفتند «آن‌قدر که حکومت پهلوی، قاجارسوزی کرد، ما نتوانستیم پهلوی‌سوزی کنیم» و این به‌خاطر این است که آن‌ها توانستند عملکرد قاجار را رد کنند در حالی که در همه زمینه‌ها پهلوی به مراتب بدتر از قاجار عمل کرده است.

وی تاکید کرد: در وضعیت امروز تنها راه، تبیین سیاسی آن هم با زبان خوش است و وقتی جامعه بی‌سواد می‌شود سلبریتی جولان می‌دهد.

امروز نیاز به گفت‌وگو و تبیین داریم

نویسنده کتاب «اسرار آیت» یکی از دلایلی که کرسی‌های آزاداندیشی راه نمی‌افتد را اطلاعات کم افراد دانست و گفت: ما امروز نیاز به گفت‌وگو و تبیین داریم، حتی نمی‌دانیم که حدود ۴۰۰ نفر از شهدای ما رتبه‌های تک رقمی بودند، درحالی‌که شاید عامه مردم فکر کنند که اکثر شهدا افراد بیکار و بی‌سوادی بودند.

موگویی مطرح کرد: ما اگر ۵۰۰ هزار تومان پول داشته باشیم، باید به امر تبیین انقلاب بپردازیم و پرداختن به تبلیغ و برگزاری مراسم و همایش‌ها اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: باید رفتار‌های اجتماعی خود را تغییر دهیم و با زبان خوش به تبیین مسائل بپردازیم و دنبال قانع کردن افراد باشیم و نگذاریم باب گفت‌وگو بسته شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار