توقف در پیشرفت علم ممنوع!/ لبیک به فرمانده برای پایه‌گذاری سنگ بناهای علمی بزرگ

مسؤولان و محققان حوزه علم و فناوری کشورمان در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری برای حرکت مستدام در زمینه علم و فناوری برنامه‌ریزی می‌کنند.
کد خبر: ۳۲۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ - 25January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره و به صورت مداوم بر پیشرفت کشور در علم و فناوری تأکید دارند، روز گذشته در دیدار با مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، وزیر علوم، رؤسا و اساتید دانشگاه‌های مرتبط بار دیگر بر حرکت مداوم در شتاب علمی کشور تأکید فرموده و عقب ماندن در فناوری‌های جدید را سبب عقب ماندگی، ذلیل شدن و استعمار از جانب قدرت‌ها دانستند.

مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که شتاب حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد یا متوقف شود، بلکه این شتاب باید برای سال‌های طولانی و تا رسیدن به نقطه اوج علمی حفظ و تقویت شود؛ اگر اندکی از کاروان حرکت علمی دنیا عقب بمانیم، دیگر به این کاروان و قله‌های علمی نخواهیم رسید، بنابراین هیچ‌گونه توقفی در زمینه حرکت علمی نباید ایجاد شود.

فرمانده معظم کل قوا در این دیدار دو توصیه را برای محققان ایرانی بیان فرمودند: و آن اینکه برای پیشرفت علمی از همه توانایی‌های غربی‌ها استفاده کنید و از شاگردی کردن و یادگرفتن هرگز پرهیز نکنید، زیرا ما از شاگردی کردن ننگمان نمی‌آید بلکه از «همیشه شاگرد ماندن» ننگمان می‌آید و توصیه دوم اینکه هیچگاه به برنامه‌ها و توصیه‌های غربی‌ها اعتماد نکنید.
از همین رو محققان کشورمان نیز برای «همیشه شاگرد نماندن» حرکتی جدی را آغاز کردند؛ حرکتی که از همان سال‌های ابتدایی تأکید مقام معظم رهبری بر پیشرفت علمی آغاز شد و همواره با تأکید مجدد ایشان جان دوباره‌ای می‌گیرد.

امیدوار برای رشد علوم شناختی

در زمینه تأکید مقام معظم رهبری بر پیشرفت علمی، محمدتقی جغتایی مشاور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی گفت: علوم و فناوری شناختی به خوبی توانسته توسعه پیدا کند به طوریکه از سال ۹۲ تاکنون حدود ۴۰ آزمایشگاه در کشور برای انجام تحقیقات در حوزه علوم شناختی، دایر شده است، همچنین از سال ۹۲ تا کنون، حدود ۵۰ انجمن مغز و شناخت دانشجویی تاسیس شده که در راستای ترویج علم شناختی فعالیت می‌کنند، در سال‌های اخیر اقدامی که صورت گرفته این است که ۲۰ دانشگاه به صورت جدی به عرصه فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی در حوزه علوم شناختی وارد شده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشته‌اند، دولت باید به این زمینه وارد شود و سرمایه گذاری کند و از سوی دیگر وزرای کشور با دانشگاه‌ها همکاری کنند تا با تاسیس آزمایشگاه‌هایی شاهد رشد حوزه علوم شناختی باشیم.

توجه رهبری به حوزه علم و فناوری بزرگ‌ترین قوت قلب محققان است

محمود تولایی عضو هیات علمی دانشگاه نیز با مقایسه امروز و چهل سال قبل ایران گفت: ما حتی یک دانشمند شناخته شده نداشتیم، اما امروز دانشمندان ما در سطح جهان می‌درخشند. ما در حوزه‌های فناوری نوین و دانش‌هایی که در همین دو سه دهه ریشه یافتند پا به پای کشور‌های پیشرفته دنیا در حال حرکت هستیم و جوانان دانشمندی داریم که در این حوزه‌های نوین در بهترین مراکز علمی دنیا کار خود را انجام داده‌اند.

وی افزود: آنجا که خواستیم و اراده کردیم، توانسته‌ایم و با تأکیدات مقام معظم رهبری روز به روز بر انگیزه دانشمندان ما افزوده می‌شود. اینکه مقام معظم رهبری پشت نخبگان هستند و توجه دارند بزرگ‌ترین قوت قلب برای نخبگان ماست.

پایه گذاری سنگ بنای علمی بزرگ در بحبوحه مشکلات اقتصادی

مقام معظم رهبری با اشاره به مسائل مربوط به بودجه مراکز فرهنگی و علمی کشور و اظهارات مسئولان اجرایی مبنی بر مشکلات اقتصادی، فرمودند: من در جریان مشکلات هستم، اما معتقدم کشوری که همت کند، حتی می‌تواند در بحبوحه مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز کار‌های بزرگی انجام دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نمونه‌های تاریخی در برخی کشور‌ها که در شرایط بسیار سخت، سنگ بنا‌های علمی بزرگی را پایه گذاری کردند، افزودند: شرایط امروز ما به سختیِ تلاطم‌های آن کشور‌ها نیست، بنابراین می‌توانیم پایه‌های مستحکم علمی را بنا بگذاریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار