کرمی:

هویت تئاتر ایران مرهون انقلاب اسلامی/ انقلاب با تئاتر و مردم پیوند برقرار کرد

مدیر هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انقلاب اسلامی سبب شد تا تئاتر از طبقه روشنفکری به میان مردم بیاید و به آن اعتبار و هویت ببخشد.
کد خبر: ۳۲۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ - 26January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی «سمینار پژوهشی بررسی تئاتر پس از انقلاب» با حضور اساتید و صاحبنظران حوزه تئاتر صبح امروز (شنبه ششم بهمن) در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

شهرام کرمی مدیر هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این سمینار با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی بر هنر تئاتر اظهار داشت: از ویژگی بارز تئاتر انقلاب مردمی بودن آن است. از سال ۶۰ تئاتر ما هویت خود را پیدا کرد و با وجود جنگ تحمیلی تلاش این بود که هنر انقلابی تئاتر به راه خود ادامه دهد.

وی در ادامه گفت: روند تولیدی ما در سال‌های ابتدای انقلاب رشدی صعودی داشت. در سال ۶۰ موضوع تئاتر بازتاب حوادث اجتماعی و انقلابی و دفاع مقدس بود. تا سال ۱۳۷۰ این روند ارتقا پیدا کرد و انواع جشنواره‌های مختلفی مثل تئاتر آیینی بوجود آمد.

کرمی در ادامه توضیح داد: تئاتر ما در دوران بعد از جنگ تحمیلی دوران طلایی خود را پشت سر گذاشت. تئاتر در هر شکلی و هر دورانی پویا و زنده است. این افت و خیز‌ها متکی به شرایط اجتماعی است و نیازمند هدایت دارد.

مدیر هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: تئاتر ما مخاطب مردمی و آگاهی دارد که در سطح منطقه بی‌نظیر است. با تحلیل شرایط تاریخی و منطقه‌ای است که می‌توانیم تحلیل درستی از تئاتر ارائه دهیم.

وی در توضیح نکات مهم تئاتر انقلاب گفت: مهمترین دلایل اهمیت تئاتر را بررسی کنیم باید به این نکات توجه داشت. مخاطب مردمی که پیش از انقلاب حال و هوایی روشنفکرانه داشت در انقلاب مردمی شد و روند رشد هنرمندپروری تئاتر به رقم ۱۷ هزار نفر رسید. گسترش مراکز هنر‌های نمایشی نیر از دستاورد‌های انقلاب است که تعداد فارغ تحصیلان آن نشانه بنیه علمی این هنر در کشور است. سومین نکته، رشد سالن‌های نمایش است که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. ۱۲۰ هزار سالن نمایش در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. همچنین وجود ۱۸۲ جشنواره در سطح کشور نشانه رونق این هنر است که خود باعث رشد کمی و کیفی هنر‌های نمایشی خواهد بود.

کرمی درباره تعدد جشنواره‌های تئاتری توضیح داد: جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر عروسکی، آیینی سنتی، کودک و نوجوان در کنار جشنواره‌های محلی شاهد این مدعاست. ارتباطات بین المللی از دیگر دستاورد‌های انقلاب است که می‌تواند منجر به تبادل اطلاعات علمی در سطح جهانی شود. نسبت به کشور‌های دیگر به لحاظ تولید آثار نمایشی چیزی کم نداریم و حضور هنرمندان تئاتری بدون دخالت دولت نشانه اقتدار و هویت تئاتر ایران است. تنوع موضوعات تئاتری از دیگر ویژگی‌های تئاتر انقلاب است. بروز تئاتر خیابانی در سال ۱۳۷۳ از دیگر اتفاقات تئاتر‌های بعد از انقلاب است.

کرمی در پایان گفت: انقلاب نه تنها در بعد سیاسی که در بعد هنری نیز تاثیری قابل توجه داشت که باید آن را قدر دانست و در مسیر شکوفایی آن قدم‌های جدی برداشت.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار