نیلوفر زارع:

پیروزی انقلاب اسلامی سبب تحول در نگاه نظریه‌پردازان غربی شد

نویسنده و پژوهشگر تئاتر گفت: با وجود مذهبی بودن انقلاب اسلامی، نظریه‌پردازان غربی دیدگاه دیگری داشتند که پیروزی انقلاب در ۱۳۵۷ علاوه بر تحولات متعدد در منطقه، باعث شد نگاه غربیان نیز دچار تحول شود.
کد خبر: ۳۲۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ - 26January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سمینار علمی پژوهشی تئاتر پس از انقلاب اسلامی با حضور پژوهشگران و اساتید حوزه هنر‌های نمایشی صبح شنبه (پنجم بهمن) در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

«نیلوفر زارع» کارشناس ادبیات نمایشی دانشگاه تهران، نویسنده و پژوهشگر تئاتر از شرکت کنندگان در این سمینار که با مقاله «بازتاب مفهوم انقلاب ۱۳۵۷ در نمایشنامه آهسته با گل سرخ با تکیه بر آرای میشل فوکو» حضور پیدا کرده بود، در اثر خود به بررسی دیدگاه غربیان بویژه میشل فوکو پرداخته است.

وی در این مقاله عنوان کرد: قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران، نقش عناصر مذهبی قابل توجه است، که این نکته یعنی دلایل مذهبی چندان مورد توجه نظربه پردازان قرار نگرفته است. اما بعد از پیروزی انقلاب در پرتو واقعیات آن، در نگرش نظریه‌پردازان نیز تحولات اساسی ایجاد شد.

وی در بخش دیگری از مقاله خود توضیح داد: میشل فوکو از جمله متفکرانی بود که انقلاب ایران را مورد تحلیل قرار داد. از منظر فوکو قدرت پدیده‌ای است که از پایین به بالا اعمال می‌شود لذا از نظر وی، روشنفکران یا احزاب سیاسی در سرنگونی رژیم شاه هیچ نقشی نداشتند. بلکه این توده مردم بودند که وارد صحنه انقلاب شدند. در واقع این مردم بودند که روشنفکران را به دنبال خود کشاندند.

این نویسنده و پژوهشگر در پایان توضیح داد: نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» نوشته «اکبر رادی» بازتاب انقلاب اسلامی است و تاکیدی بر مردمی بودن انقلاب اسلامی ایران است که نمونه برخی از شخصیت‌های انقلاب اسلامی را در این اثر می‌بینیم. در واقع نمایشنامه آهسته با گل سرخ تفسیری از نگاه رادی به انقلاب است.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها